Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Värt att köpa nya RAM minnen?

Tjena!

Köpte en ny CPU-kylare för ett tag sedan som inte gjorde det möjligt för mig att ha mina RAM minnen satta i vartannat slot pga deras High Profile. Nu istället har jag dom satta bredvid varandra och systemet verkar köra på som vanligt utan några (för mig) synliga skillnader. Undrar exakt vad som händer när man inte placerar sina minnen i vartannat slot?

Hade jag inte haft knapert med pengar hade jag ju såklart bara gått ut och köpt nya minnen som kan sitta där dom ska sitta men jag är tyvärr en klassisk fattig student och vet därför inte riktigt om det är värt det.

Så då till huvudfrågorna:

I mitt fall, är det ens värt att lägga pengar på nya (i så fall LP) minnen eller ska jag köra på med minnerna jag har nu även fast dom sitter som dom sitter?

I ett fall där jag borde köpa nya, är det värt med mer än 8gb minne och 1600 MHz?

Burken jag har används till 90% för gaming, speccs slänger jag med här nedan.
Tack på förhand!

---------------------------------------------------------------------------

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz
RAM: 8,00 GB DDR3 från corsair
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 970
Moderkort: ASUS P8Z77-V Deluxe
Operativ: Windows 7 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011

Enkelt svar, Nej.

Det är några få FPS skillnad kanske med snabba minnen i Dual-Channel, men det märks mest i benchmarks, ganska oväsentligt i praktiken, märker du ingen skillnad och allt "flyter på" som vanligt, så spara dina pengar du.

* Fractal Design R5 * ASUS Swift PG278QR * MSI Z170A GAMING M7 * Intel Core i7 6700K / NZXT Kraken x61 * ASUS GTX 1080 Ti Strix OC* Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 3000MHz * EVGA SuperNova 850W G2 * Samsung SSD PRO 850-Series 250GB * Samsung SSD EVO 850-Series 1TB * Windows 10 Pro -64bit * Objetive Designs O2+ODAC * Philips Fidelio X2 + AntLion MicMod V4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

@RasmusBob:

Det är skillnad på att köra Dual Channel mot Single Channel, men den är ganska liten. Kör med det minne du har.

Du kan läsa mer här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av DeFeCT79:

Enkelt svar, Nej.

Det är några få FPS skillnad kanske med snabba minnen i Dual-Channel, men det märks mest i benchmarks, ganska oväsentligt i praktiken, märker du ingen skillnad och allt "flyter på" som vanligt, så spara dina pengar du.

Lite det jag hade på känn. Tack för svaret!

Skrivet av Ingetledigtnamn:

@RasmusBob:

Det är skillnad på att köra Dual Channel mot Single Channel, men den är ganska liten. Kör med det minne du har.

Du kan läsa mer här.

Bra artikel, tack! Lutar nog mot att låta det vara som det är.