Hej! Vart hitta 433mhz mottagare med inlärningsfunktion?

Permalänk
Avstängd

Hej! Vart hitta 433mhz mottagare med inlärningsfunktion?

Hej!

Jag har redan ett fjärrstyrt larm på 433mhz.

Undrar om någon vet vart i Sverige man kan hitta en mottagare med inlärningsfunktion som kan samspela med samma fjärrkontroll?

Tänkte kunna styra både blinkande LED-lampan och Larmet med samma fjärrkontroll.

Vid tryck på ON / OFF ska båda mottagarna reagera.

Tack så mycket för hjälp.

mvh

Permalänk
Medlem

@swealpha: Exempelvis en Tellstick kan kommunicera med olika 433 mhz produkter och tillverkare men antar att du vill att larmet ska vara centralen och kunna styra olika lampor? Är det rätt uppfattat?

Vad är det för märke på larmet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nexa säljer 433MHz-manicker, men jag vet inte om de har något som uppfyller dina krav.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Hej!

Nej nej, det jag menade är att jag redan har en fjärrkontroll som jobbar över 433mhz.

Så jag behöver alltså en "brytar-switch" som kan lära sig samma frekvens som min fjärrkontroll använder, och på så sätt kunna jobba med samma fjärrkontroll.

Något likt detta:

http://www.ebay.de/itm/Lernfahiger-Universal-2-Kanal-433-92-M...

mvh

Permalänk
Medlem

Bara för att två radioenheter arbetar på samma frekvens så behöver det inte nödvändigtvis fungera tillsammans. Det finns en massa annat som också ska överensstämma; Modulation, bitrate m.m. Det får väljas fritt av tillverkaren eftersom att 433 är ett ISM-band för larm osv.
Många radiotransceivers är mjukvarustyrda, där du kan ändra allt ovanstående. Men då krävs det att du sätter dig in i hur allt fungerar, och det är ganska mycket jobb dessutom.

Om ditt larm däremot kör med ett vedertaget protokoll, typ Nexas så finns det mycket färdigt att köpa. Tellstick som nämndes innan är ett bra exempel.