Hur är det med 850 Evo:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Testerna visar på att MX100 och 850 EVO i vissa fall presterar lika bra, men i andra fall så presterar MX100 sämre. Det finns alltså ingen anledning att välja MX100 när 850 EVO är billigare. Då ska man hellre kolla på t.ex. BX100 eller OCZ Arc 100 som i alla fall är en del billigare.
Bäst att undvika SSDer helt och hållet då, alla kan drabbas av liknande problem.

Fast i grunden handlar det ju om olika minnestyper och minnestypen i 850 påstås i grunden vara mindre pålitlig. Ang. prislappen så kostar ju MX100 och 850 EVO i princip samma, men MX100 är 12gb större.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast i grunden handlar det ju om olika minnestyper och minnestypen i 850 påstås i grunden vara mindre pålitlig.

Det är dock stor skillnad mellan minnestypen som används i 850 EVO jämfört med den i 840 EVO, så man kan inte dra några slutsatser om 850 EVO baserat på problemen med 840 EVO. Som Paddanx var inne på så är det nog mer troligt att dagens SSDer med 16nm NAND får liknande prestandaproblem än 850 EVO med sitt 40nm 3D-NAND.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är dock stor skillnad mellan minnestypen som används i 850 EVO jämfört med den i 840 EVO, så man kan inte dra några slutsatser om 850 EVO baserat på problemen med 840 EVO. Som Paddanx var inne på så är det nog mer troligt att dagens SSDer med 16nm NAND får liknande prestandaproblem än 850 EVO med sitt 40nm 3D-NAND.

Håller med om att man inte kan spekulera i det, och Samsung har nog garanterat varit extra försiktiga med 850 efter skandalen med 840. Jag har dock som jag skrev tidigare inga problem med min 840 Evo längre heller, efter senaste firmware. Kommer inte rata Samsung pga av det som var. Men är man extra nojjig så kan man ju undvika TLC nand. Ang. Jag tror man blir nöjd med vilken som, mellan MX100 och 850-evo.

EDIT:
En bra genomgång av minnestyperna om man vill läsa lite mer :
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

& nordic hardwares genomgång på svenska:
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/vi-testar-samsun...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Testerna visar på att MX100 och 850 EVO i vissa fall presterar lika bra, men i andra fall så presterar MX100 sämre. Det finns alltså ingen anledning att välja MX100 när 850 EVO är billigare.

I vissa tester fick MX100:an bättre resultat än 850 EVO. Så att säga att MX100 skulle vara sämre stämmer inte riktigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I vissa tester fick MX100:an bättre resultat än 850 EVO. Så att säga att MX100 skulle vara sämre stämmer inte riktigt.

Vi måste ha kollat på olika test i så fall, för jag har inte sett något resultat där MX100 är bättre än 850 EVO. Visst, MX100 hamnar i vissa tester ovanför 850 EVO, men skillnaderna är då så små att det lika gärna kan vara mätfel. I testerna med simulerad arbetsbelastning, som i min åsikt är de viktigaste eftersom disken ska användas och inte benchmarkas, så är MX100 10-15% långsammare. Så återigen, MX100 är inte dålig, den är bara inte prisvärd med dagens pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Vi måste ha kollat på olika test i så fall, för jag har inte sett något resultat där MX100 är bättre än 850 EVO. Visst, MX100 hamnar i vissa tester ovanför 850 EVO, men skillnaderna är då så små att det lika gärna kan vara mätfel. I testerna med simulerad arbetsbelastning, som i min åsikt är de viktigaste eftersom disken ska användas och inte benchmarkas, så är MX100 10-15% långsammare. Så återigen, MX100 är inte dålig, den är bara inte prisvärd med dagens pris.

Utgått från den review du länkade på 850 EVO.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Samsung 850 har inte detta problem som du pratar om, TS. Jag använder själv två stycken och dom fungerar båda alldeles utmärkt. Jag har faktiskt hållt koll på dom med Samsung magic software och dom presterar så dom är tänkta, så 850 är iaf en SSD som du inte behöver oroa dig för ifall den sitter i din dator

Permalänk
Avstängd

Skulle personligen inte köpa någon SSD som inte har Marvell. Men men, det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Att EVO:n skulle bättre val än MX100:an, bara kolla spoilern enda gången MX100:an inte hänger med är väl i ATTO.

Titta på dessa igen.
Detta är den typ av jobb som en OS disk har mest. 4K läsning.
Du ser att den enda disken som har problem att hänga i ena tester med är just MX100, och detta i låga kö-djup.
Testar men den hårt, i QD32 så hänger den med bra. Därför gör den bra på benchmarks som pressar orimliga scenarios.
Det som gör 850 EVO disken snabb i "verkligheten" är att den har hög hastighet även med kö-djup 1-2. Dvs där du ligger som klient användare ca 99% av tiden.
Detta visar sig i att små saker som att starta OSet, eller ladda saker, där disken inte kan ladda allt på en gång, så blir 850 EVO klar varje gång, gång på gång, snabbare än de flesta diskar.
Äger själv både MX100 och 850 EVO, och har testat dem rätt grundligt personligen (tillsmmans med bla Intel 530, 840 EVO, Sandisk Ultra, 840 Pro mfl).
Det jag finner är att MX100 inte är en dålig SSD, inte alls, utan en bra budget disk. Men 850 EVO disken är märkbart snabbare. (även om självklart skillnaden inte är som natt/dag.)

Frågan kommer dock hur du än vänder på det, ner till priset.
Varför skulle du betala mer för en långsammare disk?
Eller tom, varför skulle du betala mer om diskarna ens var lika snabba?

När MX100 var betydligt billigare än konkurrenterna, så ja, då håller jag med dig. Den var helt klart prisvärd, och även om den inte vinner testerna, räcker den mer än nog till vanliga personers behov. Den var utan tvekan bästa valet i de flesta fall där användaren inte krävde bättre prestanda.

Men när den är dyrare (som den är nu) än en snabbare disk som 850 EVO, så är det dags att titta vidare. MX100 har haft sin gyllene tid, och om de inte kan dumpa priset mer, så är det dags för en ny disk att ta över "mest prisvärd".
BX100 blir nog en bra uppföljare, men det är en ny kontroller, med lite otestad FW, så om något vet man inget om den är pålitlig.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Samsung 840 EVO var länge hyllad som den bästa disk som gick att köpa. 850 EVO är mycket troligt bättre, men hur mycket kommer vi inte att veta förrän de använts något år.

Jag bryr mig mest om hur den funkar nu. Bara att byta om det inte fungerar, eller? Just nu ser det bra ut, hoppa i båten!

Men som jag brukar säga, räknar man ören den 24:e så kanske man ska hitta något annat.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Varför skulle du betala mer för en långsammare disk?
Eller tom, varför skulle du betala mer om diskarna ens var lika snabba?

I mina ögon en topptestad SSD från en tillverkare utan ett skamfilat ryckte och i mina ögon mediokra produkter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I mina ögon en topptestad SSD från en tillverkare utan ett skamfilat ryckte och i mina ögon mediokra produkter.

Crucial M4 hade en bugg som orsakade BSODs efter ~5000 timmar (har själv en sån som systemdisk), MX100 har problem med att vakna för många, bara för att nämna ett par problem. Jag känner inte till någon större tillverkare som inte haft problem med SSDer nån gång. Man kan ha synpunkter på hur Samsung hanterade problemet och undvika deras SSDer p.g.a. det, men om man vill undvika tillverkare som haft problem med sina SSDer någon gång så får man nog klara sig utan SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I mina ögon en topptestad SSD från en tillverkare utan ett skamfilat ryckte och i mina ögon mediokra produkter.

850 EVO har än så länge ett fläckfritt rykte, men inte MX100.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=11&t=1262797

Bara för att du inte haft problemet, innebär inte att den är felfri.
Det råder fortfarande osäker info om det är fixat eller inte (av vad jag har hört, inte själv sett dock). "And it doesn't look like MU02 fixed it. BSOD the other day when i was away and sitting at EFI screen without the drive detected. Only way to fix it is a full power off and on again. "

Det roliga är att dessa felen verkar åter ha med strömsparfunktioner att göra. Samma typ av problem som M4an led av. Så ska du rata MX100 disken nu, eller bortförklara det?

Crucials M4 var en katastrof, 840 var en katastrof.
Samsungs 830 är nog en av de mest pålitligaste diskarna som finns, oavsett.
840 Pro har även den typ visat sig extremt beprövad.

Om du vill trycka så, då har du all rätt att göra det. Men påstå det då inte som fakta.

Där är ingen fakta bakom att 850 EVO skulle vara opålitlig, alls, tvärt om, den fungerar felfritt överallt var jag ha satt dem. Men alla spekulerar hit och dit.

Och då kan man spekulera att alla Crucials diskar skulle vara skit eftersom det tog dem månader och åter månader att få rätta på M4a disken, vilket självklart inte är fallet. Och MX100 disken inte är helt 100% heller...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

850 EVO har än så länge ett fläckfritt rykte, men inte MX100.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=11&t=1262797

Bara för att du inte haft problemet, innebär inte att den är felfri.
Det råder fortfarande osäker info om det är fixat eller inte (av vad jag har hört, inte själv sett dock). "And it doesn't look like MU02 fixed it. BSOD the other day when i was away and sitting at EFI screen without the drive detected. Only way to fix it is a full power off and on again. "

Det roliga är att dessa felen verkar åter ha med strömsparfunktioner att göra. Samma typ av problem som M4an led av. Så ska du rata MX100 disken nu, eller bortförklara det?

Crucials M4 var en katastrof, 840 var en katastrof.
Samsungs 830 är nog en av de mest pålitligaste diskarna som finns, oavsett.
840 Pro har även den typ visat sig extremt beprövad.

Om du vill trycka så, då har du all rätt att göra det. Men påstå det då inte som fakta.

Där är ingen fakta bakom att 850 EVO skulle vara opålitlig, alls, tvärt om, den fungerar felfritt överallt var jag ha satt dem. Men alla spekulerar hit och dit.

Och då kan man spekulera att alla Crucials diskar skulle vara skit eftersom det tog dem månader och åter månader att få rätta på M4a disken, vilket självklart inte är fallet. Och MX100 disken inte är helt 100% heller...

Måste du blanda in föråldrade serier och PRO diskarna i sammanhanget för att försöka rentvå Samsung? Patetiskt.

Nu är det ju en viss skillnad mellan prestanda och hårdvaruproblem.

Kan finnas flera orsaker att hans MX100 uppvisar problemen, allt ifrån måndags exemplar till defekta hårdvara i själva datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Har använt Samsungs 850 Evo i drygt 1 år och den har fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Måste du blanda in föråldrade serier och PRO diskarna i sammanhanget för att försöka rentvå Samsung? Patetiskt.

Nu är det ju en viss skillnad mellan prestanda och hårdvaruproblem.

Kan finnas flera orsaker att hans MX100 uppvisar problemen, allt ifrån måndags exemplar till defekta hårdvara i själva datorn.

Måste du skylla på hårdvaruproblem och måndags ex för att försöka rentvå Crucial? Patetiskt.

Permalänk
Medlem

I praktiken presterar ju nästan samtliga moderna S-ata III - diskar bra vid normal desktopanvänding med vissa undantag. Om du inte har någon extremt användningsområde är det bättre i min värld att ta en mer beprövad disk över en något nyare och snabbare då du i praktiken sannolikt inte märker någon skillnad.

För övrigt ska Samsung absolut ha kritik för hur hela 840 härvan hanterades, är ens vanillamodellen fixad ännu? Dock har de flesta (alla?) tillverkare har haft något problem med någon disk hittills.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

I praktiken presterar ju nästan samtliga moderna S-ata III - diskar bra vid normal desktopanvänding med vissa undantag. Om du inte har någon extremt användningsområde är det bättre i min värld att ta en mer beprövad disk över en något nyare och snabbare då du i praktiken sannolikt inte märker någon skillnad.
För övrigt ska Samsung absolut ha kritik för hur hela 840 härvan hanterades, är ens vanillamodellen fixad ännu? Dock har de flesta (alla?) tillverkare har haft något problem med någon disk hittills.

840 ej evo är inte faxad vad jag vet Ganska dåligt faktiskt. Men det kan ju va så att det är något som skiljer i hårdvara som gör att de inte kan köra ut samma firmware fix till den modellen också . Isf borde de återta alla diskar och byta utan kostnad .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

850 har inget officiellt stöd för RAID. Så tex Samsungs mjukvara fungerar inte som den ska. Och du får räkna med att om ev firmware behöver uppdateras måste du ta backup, ta isär RAIDen, uppdatera, bygga upp RAIDen, återställa backup.

Men visst ska det gå att RAIDa 850 EVO, men jag hade hellre tagit den större disken. Du får gärna länka till var du läst ev problem. För vad jag vet ska det gå, men mjukvaran är enda problemet jag vet.

- För det första så är det mer framtidssäkrat att köpa större disk.

- Du slipper RAID problem (tex om en av disk rasar så åker allt), och när de är sammankopplade ökar risken för fel, % menat då.

- Dessutom har 850 EVO en SLC cache som den normalt förlitar sig på i första hand, och 250GB behöver den, för att kunna nå 500MB/s i skrivning. 500GB dock har tillräckligt med NAND celler för att kunna köra direkt, utan cachen och ändå hålla kanonbra hastighet. Så när SLC cachen är full, så presterar den disken bra ändå. 2 st 250 i RAID kommer dock tappa skrivhastighet.

- Sen måste RAIDen initieras vid boot, så du får längre boot tid på datorn, och en 850 bootar redan även Win 7 på <10 sekunder i normala fall. Win 8/10 går ännu snabbare.

- Endast äkta RAID kontroller (och ev vissa Linux mjukvaru) stöder TRIM via RAID dock, som är viktigt för att behålla prestandan. Intels inbyggda RAID gör det också, men inte budget kort, eller AMDs moderkort vad jag vet. Så det gäller att du har rätt hårdvara.

- RAID med bra kontroller på SSD kan idag göra förbättringar, då den delar IOPs mellan diskarna, så visst kan du får mer prestanda, utan tvekan. Men sen är frågan hur mycket som du verkligen märker mellan en disk som redan typ bottnar Sata 3 och AHCI, mot en RAID. Normalt är det IOPs som man märker, om man inte kopierar större filer mellan 2 SSDer, och detta kan dessa diskar, även i ensamt läge, väldigt bra redan.

Blir nog mer benchmark eller extrem situationer som du märker det. Men det är helt upp till dig om fördelarna överväger riskerna och det extra jobbet att sätta upp och underhålla dem.

Jag har den glädjande nyheten att jag är en stolt ägare av en ny 850 EVO 500GB SSD så nu ska jag vänta ett bra tag tills jag köper mer lagring
Komplett hade 10% rabatt till 1790kr

EDIT: eller vi får se om jag fortfarande är stolt och glad efter en tids användande

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR