GTA V FIX för AMD RADEON

Permalänk

GTA V FIX för AMD RADEON

Efter att ha läst otaliga trådar om "stutter" och svajjande FPS så valde jag att testa på AMD beta drivern 15.4 för GPU.

Utöver detta satte jag diverse grafikinställningar lite efter tycke och smak, men det som löste "stutter" problemet för mig var något som jag aldrig har testat tidigare, nämligen Vsync på "half". Förvisso bara 30 FPS med detta, men då är det 30 jävligt stadiga FPS. Har inte sett dem svajja det minsta. Jag har kört runt i Los Santos som en blådåre påtänd på LCD (drugs are bad) såväl nattetid som dagtid i spelet o inte upplevt någon frysning för nån sekund alls, vilket jag gjorde innan jag testade detta. Beta drivern vet jag inte om den gjort skillnad, men det blev iaf inte sämre av den.

Hoppas detta hjälper någon därute

Kan ju kanske va så att Vsync på "half" även hjälper er Nvidia entusiaster därute... Just go for it

Kan för övrigt upplysa om att jag sänkte tempen på mitt Radeon kort med minst 10 grader genom denna lilla ändring och därmed fläktsurr osv

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Permalänk
Medlem

Har medvetet väntat med att skaffa GTA V tills AMD kommit med nya drivare. Funkar det förresten överhuvudtaget att köra Crossfire i GTA V?

Som sagt... Lite som vanligt med Radeon så får man sitta på bänken ett tag till innan spelet (eller snarare Catalyst) är fixat

Är ingen fanboy direkt, brukar köpa det som för tillfället ger mest bang för pengarna. Så just nu sitter jag på 2 X 290X . Men jag tycker nog nvidia är bättre på drivrutins sidan, så fort det kommit ett nytt spel så släpper nvidia nya anpassade drivare, ibland är dom tom klara innan spelet haft release.

AMD!!! Vakna nu och kom med i matchen!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Har medvetet väntat med att skaffa GTA V tills AMD kommit med nya drivare. Funkar det förresten överhuvudtaget att köra Crossfire i GTA V?

Som sagt... Lite som vanligt med Radeon så får man sitta på bänken ett tag till innan spelet (eller snarare Catalyst) är fixat

Är ingen fanboy direkt, brukar köpa det som för tillfället ger mest bang för pengarna. Så just nu sitter jag på 2 X 290X . Men jag tycker nog nvidia är bättre på drivrutins sidan, så fort det kommit ett nytt spel så släpper nvidia nya anpassade drivare, ibland är dom tom klara innan spelet haft release.

AMD!!! Vakna nu och kom med i matchen!

Med din dator borde spelet gå som smör i solen.
CF fungerar, men det gör nästan ingen skillnad

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har själv 290x (4GB) och jag upplever inte något ''stutter'' som du säger. Har du testat att göra en ren installation av drivrutinen?

Permalänk
Inaktiv

Spelet är övertesselerat, sänk mängden tesselering i Catalyst Control Center för spelet. Det löser de flesta problemen med Nvidia optimerade spel. Ha en bra kväll.

Permalänk
Skrivet av MRHoltik:

Har själv 290x (4GB) och jag upplever inte något ''stutter'' som du säger. Har du testat att göra en ren installation av drivrutinen?

Tjenixen. Jag la in den nya AMD beta drivern 15.4 igår. Och innan det så körde jag Display Driver Uninstaller (DDU) för att verkligen rensa bort den gamla drivrutinen för GPU:n.

Jag hade fortfarande stutter, sekundfrysning. Jag testade då att ställa V-sync på half och då slutade stuttering/frysning fenomenet. Som så många andra så har jag inte haft det bekymret från början, men det har kommit allt eftersom. Verkar lite som att de ä nån glitch i spelet i sig.

Jag har referenstestat FPS mässigt med Far Cry 3 på datorn, och det har legat stabilt runt 60FPS med höga eller väldigt höga grafikinställningar. Någon enstaka dipp ibland ner till 56-57 men det är långt ifrån som det fenomen som förekommer i GTA V där FPS:en droppat ner mot 45-50 ibland. Så de verkar vara ett FPS problem i GTA V som är saken, möjligtvis relaterat till just V-sync eftersom det var den inställningen som gjorde skillnad i att få bort detta fenomen...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Permalänk
Medlem

Betadrivrutinen släpptes ju för just GTA V. Den har jag kört sedan reöease.
Hade lite småproblem ett tag, men de löstes med en GTA V patch. Jag spelar med V-Sync off och har en fps på 70 och uppåt. Flyter på bra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Körde mina 7970 i CF och har spelat ca 60h GTA V med beta drivern. Flyter på som en gud. Spelade igår med R9 290X, flöt på aningen lite bättre. Förstår inte vas folk klagar på faktiskt.

Skrivet av SweSparky:

Betadrivrutinen släpptes ju för just GTA V. Den har jag kört sedan reöease.
Hade lite småproblem ett tag, men de löstes med en GTA V patch. Jag spelar med V-Sync off och har en fps på 70 och uppåt. Flyter på bra.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Har medvetet väntat med att skaffa GTA V tills AMD kommit med nya drivare. Funkar det förresten överhuvudtaget att köra Crossfire i GTA V?

Som sagt... Lite som vanligt med Radeon så får man sitta på bänken ett tag till innan spelet (eller snarare Catalyst) är fixat

Är ingen fanboy direkt, brukar köpa det som för tillfället ger mest bang för pengarna. Så just nu sitter jag på 2 X 290X . Men jag tycker nog nvidia är bättre på drivrutins sidan, så fort det kommit ett nytt spel så släpper nvidia nya anpassade drivare, ibland är dom tom klara innan spelet haft release.

AMD!!! Vakna nu och kom med i matchen!

jag testade spelet på mina drivare jag hade = stutter o jävulskap. sen drog jag ner betadriversen som släpptes 1 dag innan gta5 och då blev det 100% flyt inget stutter inga problem alls. så visst funkar det

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Testpilot

Kör med datorn i sign, och jag har andra problem med GTA5 trots 15.4 Drivern..

FPS'en är stabil, droppar sällan under 60 trots rätt höga settings - Men jag får texture pop-ins när jag kör multiplayer och dundrar fram med tex. Zentorno'n i innerstaden (hela byggander tar tid att rendera in och vägen blir en grå smörja, inte testat i SP om det händer samma sak där).
Trodde först det berodde på att det övre kortet blev för varmt i CF och klockade ner sig, men får samma resultat med 1 kort, ingen aning vad som orsakar det heller (har kört DDU och installerat drivers 2 gånger).

Detta händer förövrigt endast i GTA5, spelar BF4 och annat i 144fps utan problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Betadrivrutinen släpptes ju för just GTA V. Den har jag kört sedan reöease.
Hade lite småproblem ett tag, men de löstes med en GTA V patch. Jag spelar med V-Sync off och har en fps på 70 och uppåt. Flyter på bra.

Intressant, var finner man denna patch?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoFear1979:

Intressant, var finner man denna patch?

Den laddas hem när du startar spelet, antagligen är ditt redan patchat!
Skrev du tråden igår och testade beta drivrutinen för första gången, så är de antagligen den som löst dina problem och inte att vsync står på half. Du ska kunna sätta den på 60fps utan några större fps drop.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@NoFear1979:
Hej!

Läste fel. don't mind me.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Den laddas hem när du startar spelet, antagligen är ditt redan patchat!
Skrev du tråden igår och testade beta drivrutinen för första gången, så är de antagligen den som löst dina problem och inte att vsync står på half. Du ska kunna sätta den på 60fps utan några större fps drop.

Jo de ligger nåt i de du säger, de borde patchas automatiskt. Intressant, ska kolla när jag kommer hem om jag får ett lika bra flyt med full v-sync. Tack för det

Orsaken till varför jag satte på halv var för att jag såg att fps:en låg på 60 stadigt på full v-sync men att de ibland dippade ner rejält för en kort stund med stuttering och frysningar för ett kort ögonblick. De verkade bara som om halv v-sync gjorde skillnad. Men då vet jag/alla andra om att de ska gå och köra i full v-sync.

Om inte annat får vi trösta oss med att iaf halv går att köra ^^,

To be continued...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Permalänk
Avstängd

@nofear1979
30 fps med 290x? spelar du i 4k?
Så lågt ska du inte behöva ha om du kör i 1080p

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ja det var sannerligen en bra fix...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av kaya:

@nofear1979
30 fps med 290x? spelar du i 4k?
Så lågt ska du inte behöva ha om du kör i 1080p

Nej jag kör inte 4K, kan erkänna att jag fortfarande sitter på min gamla 22 tums monitor med max upplösning på 1680 *1050 *derp*

Problemet är inte att jag inte kan köra högre, problemet är det här stutter fenomenet som många har.
Jag ska dock investera i en ny skärm så småningom som stöder 1080p. Problemet är bara det att jag spenderade en ansenlig summa på själva datorlådan med innehåll så jag måste invänta ytterligare kapital hehe. Dock flika nån in i denna tråd att v-sync inställningen inte var lösningen för honom utan AMD beta 15.4 driver uppdateringen, så när jag kommer hem ska ja mixtra lite med inställningarna för grafiken

Kanske blir skillnad med en bättre skärm men de är mer än vad jag vet...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med din dator borde spelet gå som smör i solen.
CF fungerar, men det gör nästan ingen skillnad

Antar att du sitter på 1080p. för över det så gör ju CF ett rejält jobb

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kör med datorn i sign, och jag har andra problem med GTA5 trots 15.4 Drivern..

FPS'en är stabil, droppar sällan under 60 trots rätt höga settings - Men jag får texture pop-ins när jag kör multiplayer och dundrar fram med tex. Zentorno'n i innerstaden (hela byggander tar tid att rendera in och vägen blir en grå smörja, inte testat i SP om det händer samma sak där).
Trodde först det berodde på att det övre kortet blev för varmt i CF och klockade ner sig, men får samma resultat med 1 kort, ingen aning vad som orsakar det heller (har kört DDU och installerat drivers 2 gånger).

Detta händer förövrigt endast i GTA5, spelar BF4 och annat i 144fps utan problem.

Avvaktivera CF så fungerar det. och invänta nya drivers från amd tyvärr enda att göra

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Den laddas hem när du startar spelet, antagligen är ditt redan patchat!
Skrev du tråden igår och testade beta drivrutinen för första gången, så är de antagligen den som löst dina problem och inte att vsync står på half. Du ska kunna sätta den på 60fps utan några större fps drop.

Nu har jag testat att köra GTA V även på full v-sync samt utan. Det stämmer som du säger att det hade inget med det här att göra, trots att v-sync på halv säkert optimerar för bättre prestanda. Jag märkte dock att FPS:en flukturerade något efter att jag satt v-sync på full. Efter att ha pillat lite med övriga grafikinställningar (msaa, post fx, grass quality, tesselation) så märkte jag att fps:en stabiliserade sig vid 60 med en dipp ibland till 59.

Det verkar onekligen så att man helt enkelt för justera övriga grafikinställningar efter vad som passar en och för att stabilisera fps:en.
Finns egentligen ingen anledning att köra all grafik på max, för spelet gör bra ifrån sig grafikmässigt även på lite lägre inställningar än absolut max.

Hur som helst så verkar AMD helt klart ha gjort bra ifrån sig med 15.4 beta drivrutinen.

Nu flyter det på gött

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoFear1979:

Nu har jag testat att köra GTA V även på full v-sync samt utan. Det stämmer som du säger att det hade inget med det här att göra, trots att v-sync på halv säkert optimerar för bättre prestanda. Jag märkte dock att FPS:en flukturerade något efter att jag satt v-sync på full. Efter att ha pillat lite med övriga grafikinställningar (msaa, post fx, grass quality, tesselation) så märkte jag att fps:en stabiliserade sig vid 60 med en dipp ibland till 59.

Det verkar onekligen så att man helt enkelt för justera övriga grafikinställningar efter vad som passar en och för att stabilisera fps:en.
Finns egentligen ingen anledning att köra all grafik på max, för spelet gör bra ifrån sig grafikmässigt även på lite lägre inställningar än absolut max.

Hur som helst så verkar AMD helt klart ha gjort bra ifrån sig med 15.4 beta drivrutinen.

Nu flyter det på gött

Härligt att de har löst sig.
Ja några max inställningar kör jag inte heller på. Mitt spel drar ca 2500 grafikminne av 4096.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med GTA V. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Härligt att de har löst sig.
Ja några max inställningar kör jag inte heller på. Mitt spel drar ca 2500 grafikminne av 4096.

Låter nice! Orsaken till att jag drog ner är för att jag ibland fick vissa dippar tillfälligt, men det hade inget av det där som man beskrivit som stutter eller frysningar, jag tror snarare det är för att spelet matar på med så mycket grafiskt runt omkring medan man far runt som en blådåre och att det blir mycket information att uppdatera på ett kort ögonblick, speciellt inne i Los Santos Jämför med spelmiljön med t.ex. deadspace spelen så är det ju lite skillnad rent ytmässigt.

Hade jag inte haft FPS overlay på så hade jag inte ens märkt av en FPS dipp (utan symtom). Man blir ju lätt lite skadad av att ha den konstant synlig också

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |