Bygga egen HTPC eller köpa färdig? 1000-2000kr

Permalänk
Medlem

Bygga egen HTPC eller köpa färdig? 1000-2000kr

Hej!

Vår gamla streaming och film laptop har börjat ge upp och vi letar efter något nytt som kan få bo framför TV:n. Undrar precis som rubriken lyder. Får man mest för sina pengar genom att köpa något kanske en NUC eller är det bäst att bygga en? Gör mig absolut inget om det innebär lite pill om man bygger själv, tycker mest det är roligt.
Den ska användas till:
Streaming i webbläsaren
Netflix
ibland filmer över hemnätverket

Mvh Martin

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmm okej den var väl lite över budget egentligen, finns det fler bra lösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag byggde egen HTPC som du kan se i min signatur. Totalt gick allt på ca 2300kr, men då slängde jag också med en bluray-spelare och wifi-sticka men inget OS. Så du kan hamna under 2000kr om du bygger enligt samma plattform. Stockkylaren till AM1-processorerna är väldigt liten men då man ändå låter fläkthastigeten regleras efter temperaturen så är min burk helt knäpptyst. Kunde inte vara mer nöjd!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna, hade själv en likande och allt funkas kalas bra streama netflix surfa, minix neo x8-h plus.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Då din budget är strypt kanske den begagnade marknaden är ett alternativ?
Min htpc (i sign) är långt i från highend men fungerar utan problem som en htpc samt enklare spel.

Allt kyls passivt med bra luftflöde av 2x 120mm som är knäpptysta.

Permalänk
Medlem

Mm den är väl kanske lågt lagd men går det att komma undan så billigt är ju det alltid en fördel. Håller på och kikar på den Pekings HTPC som faktiskt verkar riktigt intressant, OS är inget problem då jag får gratis genom utbildningen. Som tankarna går just nu så lutar det åt att bygga ihop en egen. Känns som man mer vet vad man får då samt att om man tycker att de tuggar på för långtsamt så finns ju möjligheten att byta ut delar. Mer recept på HTPC's uppskattas! Samt om det finns specifika delar som man ska akta sig för.

Permalänk
Medlem

Ca 2000 kr utan OS för HTPC'n i min signatur.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinCB:

Hej!

Vår gamla streaming och film laptop har börjat ge upp och vi letar efter något nytt som kan få bo framför TV:n. Undrar precis som rubriken lyder. Får man mest....

Mvh Martin

Eller, så finns det ju alternativa lösningar: http://cdon.se/hemelektronik/intel/intel-compute-stick-boxstc...

Permalänk
Medlem

Fan kollade som fan på en raspberry pi 2 men på den ska tydligen inte Netflix fungera. Om man köper / bygger en htpc är det Windows som gäller för att allt ska fungera eller? Kodi ser ju riktigt fräscht ut men då fungerar ju inte Netflix som jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinCB:

Fan kollade som fan på en raspberry pi 2 men på den ska tydligen inte Netflix fungera. Om man köper / bygger en htpc är det Windows som gäller för att allt ska fungera eller? Kodi ser ju riktigt fräscht ut men då fungerar ju inte Netflix som jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker personligen ett hemmabygge med fritt val av os är bäst.
Då du kan skräddarsy hur du vill ha det, allt stöds, xpmc osv.

pi2 visst, jättebra! men jag tycker att det begränsar en.
Antar det är en smaksak och bekvämlighet som spelar roll i valet.

Permalänk
Avstängd

Windows är trevligt om man vill köra lite olika program utan att pilla mycket. Jag kör Windows på min HTPC och jag kan kolla på allting som finns med en Celeron G1820 prolle + det vanliga kitet. Det som är dyrt idag är väl bland annat hårddiskar som börjar på typ 600-700kr.. Har du en liggandes eller kan köpa en begagnat så tjänar du säkert 300-400kr. Som andra sagt hade jag även kollat på begagnade kit, eller en intel NUC för 1290kr som finns just nu. Till nuccen behöver man ju såklart hårddisk och ram vilket som sagt går att hitta för en bra peng begagnat, speciellt so-dimm kit på 2x2gb brukar finnas billigt då det är gamla grejer från laptops. Ska man ha nya sånna grejer också kommer det nog gå på lite mer än 2k för en NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinCB:

Fan kollade som fan på en raspberry pi 2 men på den ska tydligen inte Netflix fungera. Om man köper / bygger en htpc är det Windows som gäller för att allt ska fungera eller? Kodi ser ju riktigt fräscht ut men då fungerar ju inte Netflix som jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Idagsläget kan jag inte tänka mig något annat än windows för HTPC, då funkar alla mediatjänster utan större problem, inte bara idag utan även imorgon.