Herrejösses varför stängs den av (kraschar)

Permalänk

Herrejösses varför stängs den av (kraschar)

Hej! Byggde klart en dator idag med dessa delar: http://www.inet.se/kundvagn/bild/8021484/2015-05-26 (Nätagg har jag med men den finns i inte i listan, nätaggregatet har 500 wat). Installerade windows 7 home premium och cd skivorna som kom med för drivrutiner. Den funkar väldigt bra när jag är vid windows startsida och sitter surfar, tittar på film, ladda ner saker från piratebay till utorrent, MEN... När jag spelar spel på max inställning (Den funkar utmärkt med höga inställningar, jag köpte denna dator för att jag önskade mig verkligen att spela spelen som jag gillar så maxat som möjligt än min skitiga imac som inte palla så mycket).. hur som helst.. när jag spelar spel på max inställning, så som här om dagen då jag skulle testa far cry 3 som test för inställningar, så funkade det bra och smooth som fan, men efter 2 min så... *POOF* stängs datorn av och restartar/kraschar. Samma sak när jag spelar med CS: GO (Även om det tar bara från CPU'n). Jag vet inte riktigt om det kanske är fläktarnas fel som jag har i datorn? Jag har 1 fläkt bak och en fläkt på datorn (för att pumpa ut all varm luft) och en inuti som är processor fläkten... jag köpte en stor fläkt till processorn (hyper 212 evo) men hen som jag byggde med hade inte tid att montera den fläkten och la till intels fläkt som kommer med (tycker den är skitig, men aja.. efter några veckor ska jag lägga hyper fläkten istället för den skiten). Jag har kollat hur många gradet det är i datorn på moderkortet och CPU'n. Moderkortet har 36 grader och CPU'n 48 grader. Jag har installerat ett program för grafikkortet som kan styra det (ASUS GPU Tweak), den kan lyda hur fort fläkten ska gå och etc.. men grafikkortets fläktar låter inte så mycket i datorn när man är i spel, det känns som att den inte hjälper graffikortet. Jag har installerat ett program som kallas AMD Gaming Evolved, men vet ej om det hjälper ett piss...

Snälla, finns det någon där ute med ett hjärta av guld som skulle berätta hur jag kan lösa problemet med att datorn inte ska krascha/ stängas av när jag spelar spel på max inställningar.

Jag vet att jag inte är så duktig om datorer, men vill verkligen leva gött med denna dator.

Ha det fint, hej.

Permalänk
Medlem

Låter power som alla andra också kommer säja. samt hur mäter du temp för att se vad den står på då den dör? Och då den dör är det inte bara så att det bara blir en svart skärm då du har ett 290x som har det problemet. Med power eller spänningsfall alt hdmi kablar om jag har förstått rätt.

1, Vad har du för nätag?
2, Är du säker på att alt är rätt inkopplat?
3, Hur mäter du tempen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Uppdatera dina drivrutiner också, dom som levereras på skiva är oftast riktigt riktigt gamla.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Uppdatera dina drivrutiner också, dom som levereras på skiva är oftast riktigt riktigt gamla.

En länk till dessa nya drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1. Vet ej. Fick den.. men som sagt 500 i wat
2. Ja
3. Öppnar moderkortsprogrammet som man kan öppna i början då man startar datorn

Skrivet av hACmAn:

Låter power som alla andra också kommer säja. samt hur mäter du temp för att se vad den står på då den dör? Och då den dör är det inte bara så att det bara blir en svart skärm då du har ett 290x som har det problemet. Med power eller spänningsfall alt hdmi kablar om jag har förstått rätt.

1, Vad har du för nätag?
2, Är du säker på att alt är rätt inkopplat?
3, Hur mäter du tempen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig låter det som att antingen nätagget är för klent eller för dålig kvalité för att orka med belastningen eller att något blir överhettat och datorn stängs av för det, men om det är överhettning så borde sakerna vara relativt varma även efter datorn startat om så jag skulle ju chansa på nätagget.
Kolla upp vad det står på nätagget, vad det heter, modell och liknande och skriv här i tråden så kanske vi kan se vad det är du har.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av GullaneN:

1. Vet ej. Fick den.. men som sagt 500 i wat
2. Ja
3. Öppnar moderkortsprogrammet som man kan öppna i början då man startar datorn

Skickades från m.sweclockers.com

1. 500w säger absolut ingenting, måste ha märke och modell.
3. Från BIOS alltså? Det ger dig absolut ingenting heller, du måste mäta temp när datorn belastas. Med t.ex Core Temp, HWMonitor, Real Temp, AIDA64 osv osv.

Skrivet av GullaneN:

En länk till dessa nya drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

www.msi.com för moderkort och allt som har med det att göra.
www.amd.com för ditt grafikkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Här ät nätagget: https://www.dustinhome.se/product/5010114734/psu-423?ssel=fal...

@TiasE @Mac83

Skrivet av Mac83:

För mig låter det som att antingen nätagget är för klent eller för dålig kvalité för att orka med belastningen eller att något blir överhettat och datorn stängs av för det, men om det är överhettning så borde sakerna vara relativt varma även efter datorn startat om så jag skulle ju chansa på nätagget.
Kolla upp vad det står på nätagget, vad det heter, modell och liknande och skriv här i tråden så kanske vi kan se vad det är du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg att rekommendera. ..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Sätta i detta nätagg?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/coolerm...

Skrivet av Akarr:

Nytt nätagg att rekommendera. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sätta i detta nätagg?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/coolerm...

Skrivet av Akarr:

Nytt nätagg att rekommendera. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför snålar du in på din nätdel? Köp något vettigt och inte det billigaste du hittar

Här får du ett tips:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Jag har inte så stabil budget just nu.. max 700 kr skulle jag lägga på en.. men den här som sagt:
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/coolerm...

Skrivet av Tesked:

Varför snålar du in på din nätdel? Köp något vettigt och inte det billigaste du hittar

Här får du ett tips:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det nätagget du har ger bara 288W på 12v, samt så är det delat i två linor.

Sedan så har det bara ATX12V 2.1 vilket är en gammal standard.

Cooler Master agget fungerar men är ingen vidare kvalitet direkt.
Så det kan vara låta lite samt ge en del coilwhine i både sig själv, grafikkort och moderkort.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Okej.. jag ska se om jag ska köpa nätagget som @Tesked tipsa om... jag tror också att det är nätaggets fel alltihop.. för att resten tycker jag funkar bra..

Värt pengarna för att bli av med kraschandet hela jäkla tiden... tack så mycket för tipsen förresten

Skrivet av Ajin:

Det nätagget du har ger bara 288W på 12v, samt så är det delat i två linor.

Sedan så har det bara ATX12V 2.1 vilket är en gammal standard.

Cooler Master agget fungerar men är ingen vidare kvalitet direkt.
Så det kan vara låta lite samt ge en del coilwhine i både sig själv, grafikkort och moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GullaneN:

Okej.. jag ska se om jag ska köpa nätagget som @Tesked tipsa om... jag tror också att det är nätaggets fel alltihop.. för att resten tycker jag funkar bra..

Värt pengarna för att bli av med kraschandet hela jäkla tiden... tack så mycket för tipsen förresten

Skickades från m.sweclockers.com

Definitivt nätagget som är problemet ja
Anledningen till att byta nätagget är inte att slippa krascher utan att ett dåligt nätagg kan förstöra resten av delarna i datorn.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

dator för 7,5kkr billigaste möjliga nätagg, även Coolermaster B600 är så budget du kan gå..
bättre än deltaco men inte mycket mer än så.
sen drar 29 290x extremt mycket, tycker du nu inte att nätagget är viktigast i datorn så borde du valt Nvidia grafikkort istället. dom är klart snällare mot nätagget.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hej grabbar och tjejer! problemet är löst.. köpte ett nytt agg som hade mer ström... graffikortet stöds inte av 500wat så gick och köpte ett från evgea med 750 wat på netonet. Grymt värt var det.

Nu kan jag spela skyrim med ultra settings i lugn och ro

Tack så mycket för hjälpen alla!

Skrivet av Grönahunden:

dator för 7,5kkr billigaste möjliga nätagg, även Coolermaster B600 är så budget du kan gå..
bättre än deltaco men inte mycket mer än så.
sen drar 29 290x extremt mycket, tycker du nu inte att nätagget är viktigast i datorn så borde du valt Nvidia grafikkort istället. dom är klart snällare mot nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GullaneN:

Hej grabbar och tjejer! problemet är löst.. köpte ett nytt agg som hade mer ström... graffikortet stöds inte av 500wat så gick och köpte ett från evgea med 750 wat på netonet. Grymt värt var det.

Nu kan jag spela skyrim med ultra settings i lugn och ro

Tack så mycket för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com

500w räcker gott och väl till det kortet, men inte om man har ett riktigt sunkigt nätagg som du hade innan
Nu har du iaf ett bra nätagg som håller även för framtida uppdateringar i några år.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.