Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera?

Hej!

Jag har under senaste halvåret uppgraderat min flera år gamla dator.

Nuvarande komponenter:
Intel i5 3470 3,2ghz
MSI Radeon R9 290
12GB RAM
1TB 7200rpm HDD
MSI b75ma-p45 moderkort

Beställde idag nytt chassi och 1440p skärm.

Grafikkortet var det senaste köpet och jag är minst sagt nöjd, även om det inte håller 60FPS i Witcher 3 på ultra, tråkigt nog.

En SSD vill jag inte riktigt investera i då fördelarna är för små i jämförelse med priset

Vad bör jag uppgradera för att kunna uppskatta att spela i 1440p till max?
Tämligen orolig då det känns som att grafikkortet inte håller stadiga 60 i 1080p.

Börjar fundera på kylning, men hur mycket kommer det att ge mig prestandamässigt?
En annan fundering var att uppgradera till en i7a på 4ghz, men vet inte heller hur mycket det kommer att ge mig.

Datorn är främst till gaming, såklart.
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewkpad:

Grafikkortet var det senaste köpet och jag är minst sagt nöjd, även om det inte håller 60FPS i Witcher 3 på ultra, tråkigt nog.

Om vi tar Witcher 3 specifikt så borde 60fps@ultra i 1080p inte vara några problem för ditt 290.

Skrivet av Kewkpad:

En SSD vill jag inte riktigt investera i då fördelarna är för små i jämförelse med priset

En SSD ökar den allmänna upplevelsen.

Skrivet av Kewkpad:

Vad bör jag uppgradera för att kunna uppskatta att spela i 1440p till max?

Grafikkortet, men beror helt på vilka titlar.

Skrivet av Kewkpad:

Börjar fundera på kylning, men hur mycket kommer det att ge mig prestandamässigt?

kylningen håller komponenterna svala och ökar inte prestandan.

Skrivet av Kewkpad:

En annan fundering var att uppgradera till en i7a på 4ghz, men vet inte heller hur mycket det kommer att ge mig.

För spelande räcker en i5:a, medans en i7:a kan ses mer framtidssäkert. prestandaökningen kommer ligga runt 10-20% beroende på processor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Inte ens ett GTX 980 eller R9 290x klarar av witcher 3 på ultra med 60fps!
Det enda jag skulle rekommendera är att köpa en SSD, du må säga att du inte tycker det är värt men tro mig när du väl använt en ssd kommer du aldrig vilja byta tillbaks till en mekanisk hårddisk. För gaming så är i7 ganska onödigt, du kommer inte märka någon speciell skillnad.

Edit: Såg precis att någon hann skriva före mig.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att grafikkortet överhettar och drar därför ner min fps? Har liknande problem i GTA 5 med fel inställningar.

Känns surt att behöva uppgradera grafikkortet igen. Vad skulle jag i sånna fall uppgradera till för att det ska vara värt pengamässigt? Känns som att ett titan är nästa steg för att tjäna mer än 10 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I witcher 3 kan du inte köra 60fps med det kortet. Som ovan nämnt. Jag kör med denna konfig.
https://www.youtube.com/watch?v=Glf75ujI_7o&feature=youtu.be

I GTA V har jag fortfarade radom drops på 290x kortet som jag inte har med 680 kortet. (samma inställningar) Kan ha med att min windows installation är lite si och så samt att jag har stängt av bost på 680 kortet. 290x kortet hoppar hela tiden i olika p states.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

I witcher 3 kan du inte köra 60fps med det kortet. Som ovan nämnt. Jag kör med denna konfig.
https://www.youtube.com/watch?v=Glf75ujI_7o&feature=youtu.be

I GTA V har jag fortfarade radom drops på 290x kortet som jag inte har med 680 kortet. (samma inställningar) Kan ha med att min windows installation är lite si och så samt att jag har stängt av bost på 680 kortet. 290x kortet hoppar hela tiden i olika p states.

Jag kör exakt samma, fast V-sync av och grass density på low. Ligger på 45-50 i novigrad, 51-60 ute på landet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hodilton spelar Witcher 3 på ultra med ganska bra flyt. Om det är 60 fps vet jag dock inte
Hans rig:
CPU - Intel Core i7 4790k @ 4.5Ghz 1.178v
RAM - Corsair Vengeance 8GB DDR3
MOBO - Asus Z97 Pro Gamer
VGA - Gigabyte GTX970 G1 Gaming
CASE - Cooler Master CM690
CPU COOLER - Scythe Ashura
PSU - Corsair TX650
SSD - Samsung 840 EVO 120GB
HDD - WD Blue 2x1TB RAID0
MOUSE - Logitech G9X
HEADSET - Logitech G35
DISPLAY - BenQ XL2411Z

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hodilton spelar Witcher 3 på ultra med ganska bra flyt. Om det är 60 fps vet jag dock inte
Hans rig:
CPU - Intel Core i7 4790k @ 4.5Ghz 1.178v
RAM - Corsair Vengeance 8GB DDR3
MOBO - Asus Z97 Pro Gamer
VGA - Gigabyte GTX970 G1 Gaming
CASE - Cooler Master CM690
CPU COOLER - Scythe Ashura
PSU - Corsair TX650
SSD - Samsung 840 EVO 120GB
HDD - WD Blue 2x1TB RAID0
MOUSE - Logitech G9X
HEADSET - Logitech G35
DISPLAY - BenQ XL2411Z

https://www.youtube.com/watch?v=ccWYEl2-bRg

Kör han i 1440p? Hur mycket kommer jag att behöva sänka inställningarna för att kunna köra i 1440?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Kör han i 1440p? Hur mycket kommer jag att behöva sänka inställningarna för att kunna köra i 1440?

Skickades från m.sweclockers.com

Den skärm han har är max 1080 om man sökte skärmen på nätet http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z-144hz?utm_...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare