'Load Cycle Count' ökar snabbt på en av mina diskar

Permalänk
Medlem

'Load Cycle Count' ökar snabbt på en av mina diskar

Det är första disken jag tänker på, 377 'Power On Hours' och 399 'Load Cycle Count'.
Är det nåt jag bör oroa mig för?

Listar diskarna ifall någon undrar vad det är för sort:

  • /dev/sda - Western Digital WD40EFRX-68WT0N0 4TB

  • /dev/sdb - Western Digital WD30EFRX-68AX9N0 3TB

  • /dev/sdc - Hitachi HDS5C4040ALE630 4TB

  • /dev/sdd - Western Digital WD30EFRX-68EUZN0 3TB

  • /dev/sde - Samsung SSD 850 PRO 256GB

Alla diskar körs i ext4 under Ubuntu server 14.04
(Hitachi disken är plockad ur en extern usb-disk, därför den har onormalt högt start/stop count)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte kan se alla attributen så kan jag inte vara säker, men jag skulle tro att det är huvud parkeringen.
Dvs den går i viloläge, parkerar huvudet och registrerar varje gång den laddar in armen till skivorna igen. Detta sker rätt ofta med dagens HDDer.
Vill minnas att WD Red kan stänga av den funktionen om du vill dock. Exakt hur du gör det i linux vet jag inte, men det finns säker någon som vet.

WD Green diskarna (som typ bygger på samma chassi och material, men är sämre balanserad och optimerad) klarar ändå 100k+ load/unload, så det bör inte vara något att oroa sig för dock.
Är mer om svarstiden stör dig, att den ska spinna 24/7 trots att du inte använder den. Men notera att även det har ju sitt slitage.

Permalänk
Medlem

http://www.storagereview.com/how_to_stop_excessive_load_cycle...

Tänk dock på att kolla upp (sök på Google) att just dina modeller funkar med verktyget, för säkerhets skull!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead