Bo i Stockholm, hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

Bo i Stockholm, hur ska man göra?

Hej,

Till hösten flyttar jag till Stockholm för att börja arbeta. Jag är är en nyutexaminerad civilingenjör så jag kommer tjäna helt okej redan från början och det kommer så klart bli mer med tiden. Arbete och pengar är inget jag oroar mig för, boende är det däremot värre med. Hur jag än resonerar kring detta så tycker jag inte att det finns någon vettig lösning. Det finns väl egentligen bara två olika alternativ, hyra eller köpa.

Att köpa har förr i tiden varit en bra investering (för det mesta) men just nu känns det som en extrem osäkerhet med tanke på ränteläget i Sverige. Räntan kommer gå upp förr eller senare. Sitter man då på ett lån där man betalar ränta på 2M och räntan ökar med 2 % kommer den månatliga kostnaden öka med drygt 3 300 kr. Man kommer inte heller kunna sälja sin bostad för ingen annan har råd att köpa den för att räntorna har gått upp och sen sitter man där.

Att hyra är smidigt men rent ekonomiskt är det idioti, man kastar sina pengar i sjön varje månad. Självklart kan det i vissa fall vara mer lönsamt att hyra än att äga om räntan är elak men generellt sett är det inte önskvärt att hyra. Dessutom är det snudd på omöjligt att få ett förstahandskontrakt i Stockholms innerstad vilket gör att man får lalla runt på andrahandskontrakt och betala vidriga överpriser.

Man måste alltså välja mellan att riskera att skuldsätta sig resten av livet för att man gör en dålig affär eller så slösar man bort sina pengar sakta på att betala hyra. Jag förstår självklart att vill man bo i Stockholms innerstad får man räkna med sådant här, det kostar att ligga på topp. Samtidigt tycker jag att det känns lite väl hopplöst just nu.

Vad tycker ni och hur resonerar ni? Har jag missat något? Finns det någon som har lite bättre koll på bostadspriser i Stockholm och skulle vilja ge sin syn på saken? Hur mycket kommer bostadspriserna gå ner när reporäntan går upp igen? Förstår att detta är extremt komplexa frågeställningar som inte går att svara absolut på men det är intressant att i alla fall diskutera

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Sitter i liknande situation fast i Göteborg. Tanken är att jag skall köpa lägenhet, men eftersom jag flyttade tillbaka till gbg för en vecka sedan vill jag hyra lägenhet till att börja med, just pga som du sa att räntan är lite oroväckande.

Brorsan betalade förra månaden 1089kr i ränta på 1 250 000 kronors lån. Det är skit bra nu, men som du sa, stiger räntan blir det mindre fräckt.

Så Kolla ifall du inte kan hitta någon lägenhet att hyra till att börja med. Även ifall det är ockerpriser.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tyvär är läget som det är i stockholm. Har köpt en nyproduktion som jag flyttar in i snart i Solna, och tänkte lite på detta med ränteläget osv också men med tanke på hur sjuk bostadsmarknaden är och att staten är medveten om att folk tar igentligen lån som är för höga för sitt eget bästa så kommer nog räntan att ligga kvar ganska lågt ganska länge.

Vad händer om de höjer den till 4 % ? det kommer bli kaos folk kommer inte ha råd att bo kvar i sina lägenheter osv skulle jag gissa på iaf, när jag tog mitt lån för min nya lägenhet räknade iaf banken på att jag skulle klara en ränta på ca 7% vilket käns trygt, kommer ju svida i plånboken men bra att veta om att man kan klara det iaf.

Sålänge det är bostadsbrist kommer det inte hända så mycket med priserna, mer än att de går upp skulle jag gissa...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vill man bo hyffsat centralt i Stockholm (och således slippa spendera en stor del av dagen på att pendla) så finns för de flesta inte valet att hyra så då återstår att köpa. Jag själv köpte nyligen nytt och visst kan priserna gå ned något men jag tror inte på någon stor krasch. För mig är det värt kostnaden för att kunna promenera till arbetet, jag sparar in ca 1-1.5 timmar om dagen på att inte behöva pendla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Hej,

Till hösten flyttar jag till Stockholm för att börja arbeta. Jag är är en nyutexaminerad civilingenjör så jag kommer tjäna helt okej redan från början och det kommer så klart bli mer med tiden. Arbete och pengar är inget jag oroar mig för, boende är det däremot värre med. Hur jag än resonerar kring detta så tycker jag inte att det finns någon vettig lösning. Det finns väl egentligen bara två olika alternativ, hyra eller köpa.

Att köpa har förr i tiden varit en bra investering (för det mesta) men just nu känns det som en extrem osäkerhet med tanke på ränteläget i Sverige. Räntan kommer gå upp förr eller senare. Sitter man då på ett lån där man betalar ränta på 2M och räntan ökar med 2 % kommer den månatliga kostnaden öka med drygt 3 300 kr. Man kommer inte heller kunna sälja sin bostad för ingen annan har råd att köpa den för att räntorna har gått upp och sen sitter man där.

Att hyra är smidigt men rent ekonomiskt är det idioti, man kastar sina pengar i sjön varje månad. Självklart kan det i vissa fall vara mer lönsamt att hyra än att äga om räntan är elak men generellt sett är det inte önskvärt att hyra. Dessutom är det snudd på omöjligt att få ett förstahandskontrakt i Stockholms innerstad vilket gör att man får lalla runt på andrahandskontrakt och betala vidriga överpriser.

Man måste alltså välja mellan att riskera att skuldsätta sig resten av livet för att man gör en dålig affär eller så slösar man bort sina pengar sakta på att betala hyra. Jag förstår självklart att vill man bo i Stockholms innerstad får man räkna med sådant här, det kostar att ligga på topp. Samtidigt tycker jag att det känns lite väl hopplöst just nu.

Vad tycker ni och hur resonerar ni? Har jag missat något? Finns det någon som har lite bättre koll på bostadspriser i Stockholm och skulle vilja ge sin syn på saken? Hur mycket kommer bostadspriserna gå ner när reporäntan går upp igen? Förstår att detta är extremt komplexa frågeställningar som inte går att svara absolut på men det är intressant att i alla fall diskutera

Trevligt att du flyttar till Stockholm!

Jag tycker att du går in med fel målsättning, varför vill du bo just i innerstan? Just nu är bostadspriserna höga (lär iofs inte sjunka i innerstan) och räntan är låg. Varför inte bo lite längre ut där priserna är lägre? Ofta kan du ta dig in till city på 30-40 minuter om du väljer att bosätta dig lite längre ut, vilket i min värld inte är alltför farligt. Att glida runt på andrahandskontrakt är inte lönsamt och ofta förknippat med stor osäkerhet.

Jag antar också att du är relativt ung (läs: runt 25 år). Då har du lång tid på dig att arbeta dig upp på bostadsmarknaden efter det att du har tjänat en del pengar. Dessutom får du möjlighet att känna på Stockholm och se om det är något för dig. Nu vet jag inte varifrån du kommer, men ibland kan det vara skönt att slippa storstadstempot och att bo lite längre ut ger en lite lugnare tillvaro.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Funderade också på samma vis när jag flyttade till sthlm 2008.
Bodde hos brorsan några månader, sen hyrde jag rum och till sist lgh i andrahand. 2009 hade jag sparat ihop handpenning och köpte en bostadsrätt som jag fortfarande bor kvar i.
Värdet på den har ökat närmare 50%(till stor del pga att Norra Djurgårdsstaden byggs här).
Nu funderar jag på att sälja och skaffa något billigt hyres utanför stan(har inget behov av att bo centralt ändå), och sedan placera pengarna på börsen när kraschen kommer. Sedan kanske köpa igen när priserna på lgh gått ner.

Men, det kan ju dröja flera år till innan det kraschar ordenligt. Och det är ju heller inte säkert att bostadsmarknaden följer med börsen i någon större omfattning. Senaste börskraschen sjönk bostadspriserna bara marginellt. Största faktorn är ju just att det är enorm brist på bostäder, och med tanke på hur lite det byggs så lär det dröja många år innan det ändras.

Mitt råd är nog att inte köpa något direkt. Hyr ett rum eller lgh ett tag och "känn in" dig i stan, fundera över var du vill bo och spara ihop till handpenning under tiden. Sen om något/några år när du fått koll på vilket/vilka områden du vill bo i, samt du har cash så kan du beroende på hur marknaden se ut överväga att köpa.

Permalänk
Medlem

Den vettigaste lösningen är väl att undvika storstäder om man vill bo och leva billigt. Men du kanske redan hittat drömjobbet i just Stockholm. Finns det verkligen inget annat ställe än Stockholm där du kan få ett vettigt jobb? Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och låna till en bostadsrätt antar jag.

Själv skulle jag försökt hitta jobb i någon mindre stad där man kan bo billigt nära jobbet och inte har alltför långt till naturen på fritiden. Så hamnade jag i Borås också och är jätteglad för detta. Visst har ju Göteborg inom en timmes avstånd men dit åker man väl bara några få gånger om året om man måste. Jag gillar egentligen inte städer men tycker jag hittat en bra kompromiss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av taliz:

Funderade också på samma vis när jag flyttade till sthlm 2008.
Bodde hos brorsan några månader, sen hyrde jag rum och till sist lgh i andrahand. 2009 hade jag sparat ihop handpenning och köpte en bostadsrätt som jag fortfarande bor kvar i.
Värdet på den har ökat närmare 50%(till stor del pga att Norra Djurgårdsstaden byggs här).
Nu funderar jag på att sälja och skaffa något billigt hyres utanför stan(har inget behov av att bo centralt ändå), och sedan placera pengarna på börsen när kraschen kommer. Sedan kanske köpa igen när priserna på lgh gått ner.

Men, det kan ju dröja flera år till innan det kraschar ordenligt. Och det är ju heller inte säkert att bostadsmarknaden följer med börsen i någon större omfattning. Senaste börskraschen sjönk bostadspriserna bara marginellt. Största faktorn är ju just att det är enorm brist på bostäder, och med tanke på hur lite det byggs så lär det dröja många år innan det ändras.

Mitt råd är nog att inte köpa något direkt. Hyr ett rum eller lgh ett tag och "känn in" dig i stan, fundera över var du vill bo och spara ihop till handpenning under tiden. Sen om något/några år när du fått koll på vilket/vilka områden du vill bo i, samt du har cash så kan du beroende på hur marknaden se ut överväga att köpa.

Intressant och sjukt bra strategi. Hade jag haft pengarna skulle jag utan tvekan gjort samma sak. Har följt börsen ganska noga sedan kraschen 2008 och hade man investerat då utan att pricka botten exakt så skulle man i många fall dubblat sina pengar minst. Förutsatt att man gör vettiga investeringar, bolag som H&M, Investor, Atlas Copca etc. Tror på en ny kris ganska snart, historiskt verkar det som att det sker med mellan 5-15 år mellanrum. Källa

Kan bara instämma på det andra du skrev med, försök att skaffa en hyres i första eller andra hand och känn in dig på stan. Åk runt mycket i början och kolla vart du vill bo/trivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Hej,

Till hösten flyttar jag till Stockholm för att börja arbeta. Jag är är en nyutexaminerad civilingenjör så jag kommer tjäna helt okej redan från början och det kommer så klart bli mer med tiden. Arbete och pengar är inget jag oroar mig för, boende är det däremot värre med. Hur jag än resonerar kring detta så tycker jag inte att det finns någon vettig lösning. Det finns väl egentligen bara två olika alternativ, hyra eller köpa.

Att köpa har förr i tiden varit en bra investering (för det mesta) men just nu känns det som en extrem osäkerhet med tanke på ränteläget i Sverige. Räntan kommer gå upp förr eller senare. Sitter man då på ett lån där man betalar ränta på 2M och räntan ökar med 2 % kommer den månatliga kostnaden öka med drygt 3 300 kr. Man kommer inte heller kunna sälja sin bostad för ingen annan har råd att köpa den för att räntorna har gått upp och sen sitter man där.

Att hyra är smidigt men rent ekonomiskt är det idioti, man kastar sina pengar i sjön varje månad. Självklart kan det i vissa fall vara mer lönsamt att hyra än att äga om räntan är elak men generellt sett är det inte önskvärt att hyra. Dessutom är det snudd på omöjligt att få ett förstahandskontrakt i Stockholms innerstad vilket gör att man får lalla runt på andrahandskontrakt och betala vidriga överpriser.

Man måste alltså välja mellan att riskera att skuldsätta sig resten av livet för att man gör en dålig affär eller så slösar man bort sina pengar sakta på att betala hyra. Jag förstår självklart att vill man bo i Stockholms innerstad får man räkna med sådant här, det kostar att ligga på topp. Samtidigt tycker jag att det känns lite väl hopplöst just nu.

Vad tycker ni och hur resonerar ni? Har jag missat något? Finns det någon som har lite bättre koll på bostadspriser i Stockholm och skulle vilja ge sin syn på saken? Hur mycket kommer bostadspriserna gå ner när reporäntan går upp igen? Förstår att detta är extremt komplexa frågeställningar som inte går att svara absolut på men det är intressant att i alla fall diskutera

Att köpa i Sthlm kommer alltid vara en bra investering då det flyttar in ett Göteborg var 30:e år!
kan inte så mycket i andra storstäder, men Stockholm är ett säkert kort för köp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den vettigaste lösningen är väl att undvika storstäder om man vill bo och leva billigt. Men du kanske redan hittat drömjobbet i just Stockholm. Finns det verkligen inget annat ställe än Stockholm där du kan få ett vettigt jobb? Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och låna till en bostadsrätt antar jag.

Själv skulle jag försökt hitta jobb i någon mindre stad där man kan bo billigt nära jobbet och inte har alltför långt till naturen på fritiden. Så hamnade jag i Borås också och är jätteglad för detta. Visst har ju Göteborg inom en timmes avstånd men dit åker man väl bara några få gånger om året om man måste. Jag gillar egentligen inte städer men tycker jag hittat en bra kompromiss.

Nu är ju OP civilingenjör, dvs han bör kunna få betydligt högre lön i Stockholm än ute på landet.
Även om det är "dyrt" med boende i storstad så lönar det sig så gott som alltid. Dels får du som sagt betydligt högre lön, och dels ökar bostaden i värde betydligt mer än en bostad på landet. Dessutom kan du undvika att skaffa bil, och då sparar du ytterligare flera tusen kronor i månaden.

Själv har jag i praktiken fått betalt för att bo i stan, jag har tjänat tusentals kronor i månaden pga värdestegringen på min bostadsrätt. Det hade jag aldrig gjort om jag bott på landet. Och jag cyklar överallt jag ska. De senaste 7 åren har räntan också varit extremt låg, samt jag har förhandlat mig till betydande rabatt. Pga detta har jag sparat 50-70% av min lön varje månad, vilket jag investerat och planen är att sluta jobba inom några få år och flytta till ett varmt land istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tyvär är läget som det är i stockholm. Har köpt en nyproduktion som jag flyttar in i snart i Solna, och tänkte lite på detta med ränteläget osv också men med tanke på hur sjuk bostadsmarknaden är och att staten är medveten om att folk tar igentligen lån som är för höga för sitt eget bästa så kommer nog räntan att ligga kvar ganska lågt ganska länge.

Vad händer om de höjer den till 4 % ? det kommer bli kaos folk kommer inte ha råd att bo kvar i sina lägenheter osv skulle jag gissa på iaf, när jag tog mitt lån för min nya lägenhet räknade iaf banken på att jag skulle klara en ränta på ca 7% vilket käns trygt, kommer ju svida i plånboken men bra att veta om att man kan klara det iaf.

Sålänge det är bostadsbrist kommer det inte hända så mycket med priserna, mer än att de går upp skulle jag gissa...

Tror och hoppas att de flesta räknar på liknande kalkyler. Äger själv en bostadsrätt i Bromma, räknade på en ränta på 6% och hade ändå god mariginal, räntan ligger just nu på 1.6 med lite rabatt, så då kan man ju passa på att amortera. Kan även vara läge att binda över en längre tid under nästa år kanske. Men svårt att veta exakt

Ska tillägga att värdet ökat galet mycket under åren sen jag köpte. Köpte min 2012 och den har ökat med 20-25% i värde. Känns som det borde lugna sig lite kommande åren. Priserna ligger rekordhögt nu, så läget att köpa känns inte optimalt. Har man lite is i magen så kan man ju sälja sin bostadsrätt, och flytta till en hyresrätt utanför stan, sen köpa igen eller investera vinsten i något annat. Personligen kommer jag ruva på min lägenhet tills det är dags att skaffa familj, då köpa nått större längre utanför.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror och hoppas att de flesta räknar på liknande kalkyler. Äger själv en bostadsrätt i Bromma, räknade på en ränta på 6% och hade ändå god mariginal, räntan ligger just nu på 1.6 med lite rabatt, så då kan man ju passa på att amortera. Kan även vara läge att binda över en längre tid under nästa år kanske. Men svårt att veta exakt

Nej, amortera är inte bra alls när räntan är låg. Istället bör man spara och investera, då du där kan få betydligt bättre utveckling på kapitalet. Att amortera betyder ju att du binder upp pengarna i bostaden.

Att binda räntan bör man heller inte göra, det har visat sig historiskt att det ALLTID lönat sig att välja rörlig. Och har du sparat och investerat ihop kapital när räntan är låg, så kan du ju alltid amotera i en klump om räntan skulle chockhöjas.

Permalänk
Medlem

Stockholm kommer vara påverkad av räntehopp som alla andra platser i Sverige.

Sitter i styrelsen för min bostadsförening så jag ser alla summor och vem som ansöker som medlem, var de jobbar etc. En 3a bredvid mig blev just såld för över 3.5m, där båda arbetar i kassan på en matvarubutik. Jag är aldrig fördomsfull, men detta var lite på kanten.

Min 3a på 90kvm kostade 2.5 i 2011. Kvm pris var ca 25000. Förra veckan blev en 3a på 80mvm såld i min förening, 4.25m, som ger kvm pris på 53000!!!! Jag går i tanker att köpa hus, men, renoveringsobjekt i förorten går för 7m. Läget är galet nu, kan vara någonting med amorteringskrav som verkar komma till hösten.

Du kan fortfarande få någorlunda bra deal om du köper nyproduktion. Fortfarande dyrt, men långt bättre priser än på vanlig marknad.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Du kan fortfarande få någorlunda bra deal om du köper nyproduktion. Fortfarande dyrt, men långt bättre priser än på vanlig marknad.

Problemet med nyproduktion är att de nya föreningarna startas med enorma skulder. Och kalkylerna är ofta rena drömscenarion med avskrivningar på över 100 år. Det var inte längesedan det stod i nyheterna om detta. I praktiken kommer det innebära att nya föreningar i många fall kommer tvingas chockhöja avgifterna för att få ner skulderna.

Det bästa är att hitta en förening som har skulderna i kontroll, som kanske också har intäkter från lokaluthyrning, där månadsavgifterna är låga och där priset inte är alltför högt..
Då bör det inte komma några större överraskningar..

Permalänk
Medlem

Dom flesta jag känner som bor centralt hyr i andrahand. Det är helt enkelt för dyrt att köpa, men sen så pluggar dom också, eller jobbar deltid.

Personligen tycker jag att det är sjukt ovärt att köpa i stan, men gillar man det och trivs bättre där så kan det vara värt ändå. Att bo i Sumpan/Solna är inte så tokigt (om man hamnar nära pendel/tunnelbana), men det är också rätt dyrt att köpa där.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Nej, amortera är inte bra alls när räntan är låg. Istället bör man spara och investera, då du där kan få betydligt bättre utveckling på kapitalet. Att amortera betyder ju att du binder upp pengarna i bostaden.

Att binda räntan bör man heller inte göra, det har visat sig historiskt att det ALLTID lönat sig att välja rörlig. Och har du sparat och investerat ihop kapital när räntan är låg, så kan du ju alltid amotera i en klump om räntan skulle chockhöjas.

Beror ju på hur mkt man kan amortera, och om man är orolig inför en framtida räntehöjning eller inte. Amorterar man 500kr i månaden på ett lån på 2milj så gör det ju ingen skillnad direkt, då kan man lika gärna skita i det. Men med tanke på den värdeutveckling som bostadsmarknaden haft i sthlm sista tiden så är det ingen dum investering att amortera heller. Jag personligen är inte så duktig på att "investera" mina fonder har inte gett i närheten av lika bra avkastning som värdeökningen på min bostad. Genom amortering sänker ju man ju sin risknivå,speciellt om man har top-lån med lite högre ränta.

Att binda räntan är säkert dumt om man tänkt att bo kvar över en längre period. Men vet man att räntan är på reckordhög nivå och förväntar sig en uppgång så kan det vara smart att binda en kortare period, speciellt om man vet att privatekonomin inte håller för en räntehöjning. Allt handlar om hur mkt risk man vill ta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Avkastningen kommer nog vara betydligt högre, om du köper i stan.

Fördelen med att köpa en etta i stan, är att du nästan kan sälja den på dagen, om det nu skulle krisa/något händer(räntan går upp etc.)
2:or går att sälja med, men är väl lite svårare skulle jag säga.

Generellt tips är väl att ju lägre avgift/månad, desto mer kan banken låna ut eftersom det beräknas i kalkylen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka lite utanför boxen. Jag skulle titta på boende en bit utanför stan. Tänk lite knutpunkter där det finns pendeltåg å buss eller buss å tunnelbana. Sedan skulle jag kika på områden som är ca 20-30 min från dessa knutpunkter, i gångväg. Går ju att ta en cykel på icke snötid.
De är oftast lite billigare och säkert behövs lite att ordnas. Men iom att fler människor väljer/tvingade att flytta ut så kommer standarden höjas i dessa områden också.
Iom din högre utbildning så gissar jag att du kommer hitta ett jobb som säkert möjligör att du kan jobba hemma de värsta ovädersdagarna.!? Då blir du ju inte låst på att måste komma till jobbet varje dag. Bor du i ett billigare boende så finns alltid möjligheten att ta taxi vid tillfälle.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi - XFX ProSeries 750W - MSI Z87 MPOWER - 4770K -Cooler Master Hyper 212 Evo - G.Skill Ares 16GB - Gigabyte GTX 760 Windforce 3x - Crucial M500 240GB
Lurrig; Pro-Ject Head Box ll - NuForce uDAC 2 - AKG K601

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror ju på hur mkt man kan amortera, och om man är orolig inför en framtida räntehöjning eller inte. Amorterar man 500kr i månaden på ett lån på 2milj så gör det ju ingen skillnad direkt, då kan man lika gärna skita i det. Men med tanke på den värdeutveckling som bostadsmarknaden haft i sthlm sista tiden så är det ingen dum investering att amortera heller. Jag personligen är inte så duktig på att "investera" mina fonder har inte gett i närheten av lika bra avkastning som värdeökningen på min bostad. Genom amortering sänker ju man ju sin risknivå,speciellt om man har top-lån med lite högre ränta.

Att binda räntan är säkert dumt om man tänkt att bo kvar över en längre period. Men vet man att räntan är på reckordhög nivå och förväntar sig en uppgång så kan det vara smart att binda en kortare period, speciellt om man vet att privatekonomin inte håller för en räntehöjning. Allt handlar om hur mkt risk man vill ta.

Just pga värdeutvecklingen så är det dumt att amortera.
Din belåningsgrad sjunker ju automatiskt utan att du amorterar pga detta.
Topplån bör man aldrig skaffa, se till att spara/investera ihop handpenning istället. När jag köpte bostad var det flera banker som ville dela upp lånet i topplån och bottenlån, trots att jag hade handpenning. Men eftersom det fanns banker som nöjde sig med handpenning + bottenlån så valde jag förstås dem istället.

Man behöver heller inte vara något geni för att lyckas få mer än sisådär 1,5%(nuvarande rörlig boränta för många) i värdeökning på sitt kapital. Det räcker med att köpa billiga indexfonder, avanza zero tex för Sverige samt några övriga på andra marknader. Jag har själv kört mycket på indexfonder och de har alla gett mellan 30-50% i värdeökning på mitt kapital de senaste åren. På senaste tid tycker jag dock särskilt börsen i Sverige känns övervärderad och jag har övergått till 100% fokus på andra marknader. Bl.a. har Rysslandsfonder samt Tesla, Statoil mfl gett mig ytterligare 30-40% senaste månaderna i kapitalutveckling.
Så även om jag kanske har haft tur(samt en del skicklighet, intalar jag mig själv åtminstone), så bör de flesta kunna nå över 1,5% bara genom att köpa billiga indexfonder.

Många nischbanker erbjuder en ränta på över 1% med statlig insättningsgaranti, och själv hade jag lätt hellre valt det än att amortera då jag då har friheten att göra precis vad jag vill med pengarna, när jag vill. Går räntan upp kan jag alltid amortera i klump som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Problemet med nyproduktion är att de nya föreningarna startas med enorma skulder. Och kalkylerna är ofta rena drömscenarion med avskrivningar på över 100 år. Det var inte längesedan det stod i nyheterna om detta. I praktiken kommer det innebära att nya föreningar i många fall kommer tvingas chockhöja avgifterna för att få ner skulderna.

Det bästa är att hitta en förening som har skulderna i kontroll, som kanske också har intäkter från lokaluthyrning, där månadsavgifterna är låga och där priset inte är alltför högt..
Då bör det inte komma några större överraskningar..

Problemet med nya föreningar är faktiskt att folk som flyttar in ger fan i föreningen. Om 5-7 personer går in i styrelsen, med olika bakgrund och färdigheter, så går det oftast bra. Min förening amorterar rätt under en halv mille per år. Men vi tog också en kalkylerad risk med 3 månaders ränta på en del av lånet. Vi har bra ekonomi, bra kassaflöde och likviditet. Själv med nya amorteringsregler. Föreningen startades i 2011. Extra intäkter från uthyrningslokal och garage. Nytt varmestyringsystem som sparar oss mellan 70 och 100k per år. Montering av solceller i löpet av nästa år, om stämman godkänner projektet. Det går bra, bara man tar ansvar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Nu är ju OP civilingenjör, dvs han bör kunna få betydligt högre lön i Stockholm än ute på landet.
Även om det är "dyrt" med boende i storstad så lönar det sig så gott som alltid. Dels får du som sagt betydligt högre lön, och dels ökar bostaden i värde betydligt mer än en bostad på landet. Dessutom kan du undvika att skaffa bil, och då sparar du ytterligare flera tusen kronor i månaden.

Själv har jag i praktiken fått betalt för att bo i stan, jag har tjänat tusentals kronor i månaden pga värdestegringen på min bostadsrätt. Det hade jag aldrig gjort om jag bott på landet. Och jag cyklar överallt jag ska. De senaste 7 åren har räntan också varit extremt låg, samt jag har förhandlat mig till betydande rabatt. Pga detta har jag sparat 50-70% av min lön varje månad, vilket jag investerat och planen är att sluta jobba inom några få år och flytta till ett varmt land istället.

Förutsatt att bostaden ökar i värde så kan det bli en bra affär, men om räntorna går upp så kan det åtminstone kortsiktigt bli sämre. Men även om jag inte bor i Stockholm brukar jag tänka att ofta köper man ju en ny bostad när man säljer sin gamla. Får man mindre betalt för den gamla så kostar den nya samtidigt mindre och hittills har jag alltid köpt större / bättre bostad när jag flyttat så en prissänkning på marknaden är ju mer positivt än negativt i dessa fall (den nya bostaden blir mycket mer billigare i inköp än vad den gamla ger i förlust vid försäljning). Föreslår att man försöker amortera på lånen så att man inte har högre skuld än vad bostaden är värd efter en eventuell ränteuppgång så man slipper få leva med gamla skulder.

Jag har gångavstånd till jobbet och behöver ingen bil trots att jag bor i en mindre stad. Så det argumentet håller inte. Samtidigt har jag lägre ränta att betala på lånen eftersom jag inte lånat lika mycket. Lönen kanske är något lägre men det levs upp av lägre levnadskostnader samt bättre trivsel (skulle själv må dåligt om jag tvingades bo i en stor stad där det tar timmar att komma ut i naturen). Det där med trivseln är väl det allra viktigaste och måste man bo i en större stad för att trivas så överväger det väl det andra antar jag precis som motsatsen gäller mig själv. Ingen lön i världen är värd att vantrivas för menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Just pga värdeutvecklingen så är det dumt att amortera.
Din belåningsgrad sjunker ju automatiskt utan att du amorterar pga detta.
Topplån bör man aldrig skaffa, se till att spara/investera ihop handpenning istället. När jag köpte bostad var det flera banker som ville dela upp lånet i topplån och bottenlån, trots att jag hade handpenning. Men eftersom det fanns banker som nöjde sig med handpenning + bottenlån så valde jag förstås dem istället.

Man behöver heller inte vara något geni för att lyckas få mer än sisådär 1,5%(nuvarande rörlig boränta för många) i värdeökning på sitt kapital. Det räcker med att köpa billiga indexfonder, avanza zero tex för Sverige samt några övriga på andra marknader. Jag har själv kört mycket på indexfonder och de har alla gett mellan 30-50% i värdeökning på mitt kapital de senaste åren. På senaste tid tycker jag dock särskilt börsen i Sverige känns övervärderad och jag har övergått till 100% fokus på andra marknader. Bl.a. har Rysslandsfonder samt Tesla, Statoil mfl gett mig ytterligare 30-40% senaste månaderna i kapitalutveckling.
Så även om jag kanske har haft tur(samt en del skicklighet, intalar jag mig själv åtminstone), så bör de flesta kunna nå över 1,5% bara genom att köpa billiga indexfonder.

Många nischbanker erbjuder en ränta på över 1% med statlig insättningsgaranti, och själv hade jag lätt hellre valt det än att amortera då jag då har friheten att göra precis vad jag vill med pengarna, när jag vill. Går räntan upp kan jag alltid amortera i klump som sagt.

Jag förstår hur du tänker. Men hur kommer det sig att det är en sån "amorteringskrav-mani" i media nu om det är bättre att inte amortera?

Jag tänker att när räntan är låg så har man ju råd att amortera, och när den sen går upp igen så äger man en större del i bostaden och således får lägre kostnader. Men det funkar ju att göra som du säger också, att spara i andra former och sen betala av i en klump. Med förutsättningen att man inte torskar pengar på aktier och att man faktiskt sparar kontinuerligt.

Egentligen borde de införa skatterabatt på amorteringen om de vill att folk verkligen ska amortera.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag förstår hur du tänker. Men hur kommer det sig att det är en sån "amorteringskrav-mani" i media nu om det är bättre att inte amortera?

Det beror på att de kraven inte drabbar någon som kan tänka sig att rösta på dem.

Eftersom kraven bara skulle gälla nya lån någon gång i framtiden så "drabbar" det alltså unga idag som inte äger någon bostad men kommer att köpa en de närmaste åren. Nästan ingen av dem läser nyheter om räntor och amorteringskrav eftersom det inte berör dem. Därför känner de sig inte heller drabbade och slutar rösta på politikerna..

Som bostadspolitik är det ju naturligtvis helt idiotiskt eftersom det stora problemet förutom skuldnivån är trögrörligheten på marknaden. Och den blir ju ännu värre om alla "nya" lån ska ha sämre villkor än gamla lån. Vilket är motsatsen till vad man egentligen skulle vilja uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag förstår hur du tänker. Men hur kommer det sig att det är en sån "amorteringskrav-mani" i media nu om det är bättre att inte amortera?

Jag tänker att när räntan är låg så har man ju råd att amortera, och när den sen går upp igen så äger man en större del i bostaden och således får lägre kostnader. Men det funkar ju att göra som du säger också, att spara i andra former och sen betala av i en klump. Med förutsättningen att man inte torskar pengar på aktier och att man faktiskt sparar kontinuerligt.

Egentligen borde de införa skatterabatt på amorteringen om de vill att folk verkligen ska amortera.

Anledningen varför de vill ha amorteringskrav är för att den stora massan är van att staten skall ta ansvar för allt så de kan inte ta ansvar för det själva, de blåser alla pengar de har när räkningarna är betalda. De behöver kravet på amortering för att deras alternativ inte är att spara i andra tillgångar utan att konsumera.

Sen är det ju även en ogenomtänkt lösning för en ökande skuldsättning. Om de ser till att dels bygga mer bostäder samt att försöka stimulera folk att röra på sig tvingas folk inte till ett köp de egentligen inte har råd med.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

[...]Du kan fortfarande få någorlunda bra deal om du köper nyproduktion. Fortfarande dyrt, men långt bättre priser än på vanlig marknad.

Nej, nyproduktion är generellt inte bättre. Priserna är lägre, men det beror på att man lägger så stora lån i föreningen att månadsavgifterna blir mycket högre för att föreningen ska kunna betala räntorna. Lägg till lägenhetens andel av föreningens lån till inköpspriset så får du jämförbara priser.

Den enda egentliga fördelen med nyproduktion är att man kan signa upp sig tidigt i projektet, till de priser som gäller då, och om marknaden går upp under byggtiden kan man sälja med en viss förtjänst, och går de ned så kan man gå ur projektet till en liten kostnad (ofta c:a 30 000 kr). Det finns ett antal "VIP-kunder" hos de olika byggherrarna som tjänat stora belopp på det under åren. Men så får de också som VIP-kunder gå före i kön till de mest eftertraktade objekten, som ofta har ett "underpris" jämfört med de andra lägenheterna i husen.

För en "normal svenne" som köper ett nybyggt objekt är det sällan en speciellt bra affär; däremot har det förstås fördelen (tycker många), att lägenheten är ny och fräsch.

Permalänk
Medlem

skaffa en flickvän med lgh så slipper du bry dig.

nejmen skämt o sido. klart du skall bo i inom tull om du ändå ska flytta hit. testa andrahand nåt halvår och känn på några områden och köp sedan om det känns bra. räkna med 10-12k i månaden för en etta.

när det gäller brf och områden så håller jag med ovanstående att det kan alla ggr vara värt det högra priset och lilla ytan för att bo mitt i. du kommer garanterat tycka det var rättt beslut när du står och svajjar med en kebabrulle i slussen mitt i natten sen.
om man endast tänker ekonomiskt och tråkigt skulle jag nog satsa på nacka. en kvart med buss, bra priser och garanterad värdeökning i och med nya tunnelbanan. sen kan du räkna med byggstrul i 10 år+framöver i och med slussen också.

Permalänk
Medlem

"Räntan kommer gå upp förr eller senare."
Ja, och då kommer jag som bundit lånet rekordlågt att luta mig tillbaka och mysa...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

De måste ju vägas in så mkt mer, vad vill du ha för standard, vill du kunna röra dig i lägenheten, ska du ha bil, vill du ha garage etc...
jag vet iaf, att som norrlänning så hatar jag innerstan eftersom att de alltid är ett jävla problem med hojen och bilen, små jävla lägenheter, för att inte tala om t-banan bla bla... första gången jag trivs nu, har plats för mina grejer och dessutom bor för ett riktigt bra pris är 5min buss från huddinge C

mitt personliga tips är att kolla längs vilken linje du kommer jobba, sen flytta en bit ut på den eller så du kan ta dig smidigt! Men om du vill ha nära hem från sturep för att dra nåra linor efter klubben, bortse från allt jag skrev=)

Permalänk
Skrivet av taliz:

Nu är ju OP civilingenjör, dvs han bör kunna få betydligt högre lön i Stockholm än ute på landet.
Även om det är "dyrt" med boende i storstad så lönar det sig så gott som alltid. Dels får du som sagt betydligt högre lön, och dels ökar bostaden i värde betydligt mer än en bostad på landet. Dessutom kan du undvika att skaffa bil, och då sparar du ytterligare flera tusen kronor i månaden.

Själv har jag i praktiken fått betalt för att bo i stan, jag har tjänat tusentals kronor i månaden pga värdestegringen på min bostadsrätt. Det hade jag aldrig gjort om jag bott på landet. Och jag cyklar överallt jag ska. De senaste 7 åren har räntan också varit extremt låg, samt jag har förhandlat mig till betydande rabatt. Pga detta har jag sparat 50-70% av min lön varje månad, vilket jag investerat och planen är att sluta jobba inom några få år och flytta till ett varmt land istället.

Du har inte tjänat en krona på värdestegringen förrän den dagen du faktiskt säljer bostaden och någon är beredd att köpa för det priset. Innan dess är det bara en gissad siffra på ett papper. Samma sak med aktier eller fonder, du har inte tjänat de pengarna innan du säljer och har pengarna i handen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Den här tråden stärker min tes om att de som tvunget skall bo innanför tullarna är inflyttade människor.

De flesta i min bekantskapskrets och de man hör om, som är Stockholmare flyttar ut från tullarna för att få mer boende för pengarna.

Det du kan göra är att stå i hyreskö i 25 år, betala en svartmäklare för ett hyreskontrakt, hyra i andra hand eller köpa.

Ett köp i Stockholm måste ses som en relativt säker investering. Dock måste man ändå vara beredd på att det är ett fiktivt värde man leker med och om en krasch kommer så slår den hårt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.