Permalänk
Medlem

Montera komponenter på träskiva?

Hej!

Funderar på att montera en maskin på en träskiva, problemet jag ser framför mig är jorden, jag har läst runt lite och kan inte hitta något tydligt ja eller nej svar.

Tanken är att montera mobot på vanliga distanser och sedan skruva fast PSU och hdd that's it.

Behöver jag jorda extra? Eller kan jag lita på att PSU'n sköter det?

Såg någon bygglogg här på SweC att man drog sladdar mellan varje distans, men behövs det?

(Jag letar inte efter varför, utan ja eller nej svar.)

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Jag hade min HTPC skruvat direkt på ett hyllplan i tvbänken fram tills rätt nyss. Dock så slaktade jag ett gammalt chassi. Skar bort moderkortsplåten och ramarna för PCI-korten, och hade dom som grund. Dock satt nätagget en bit bort, och saknade jordkontakt med resten av komponenterna. Vet inte riktigt hur och om det påverkar. Det hela var anslutet till icke-jordat vägguttag.

Men tja. Skaffa en lös moderkortsplåt som grund, och jorda mot nätagget, så slipper du hela problemställningen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

@n_sandstrom: Jo jag hade tanken på det, men det känns som den lätta vägen ut, mindre snyggt också dessutom. Men förstår tanken.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen jord körs via fästskruvarna så det fungerar med bara kablarna, däremot är det praktiskt att ha en fästplåt rent mekaniskt eftersom det kan vara bökigt att bygga bra fästpunkter på en träplatta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svaret! Då vet jag!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Själv så testkör jag moderkort på kartong/träskiva när det behövs.
Har även en htpc som moderkortet sitter skruvat på ena vägen i ett skåp som tv´n står på.
Fastskruvat med korta "självborrande" plåtskruv som är 2mm tjocka tror jag (plåtskruv för att få en platt undersida på skallen då träskruv oftas är vinklade så dom ska sjunka in i träet).

Jag fäste moderkortet genom att hålla det där det ska vara sen markerade skruvhål med en cd penna (är ju fin spets och lämnar tydligt märke) sen kör med skruven och en skruvdragare tills skruven börjar dra och sen en liten bit till stannar dock INNAN skruven är så djupt in som dom kommer sitta med moderkortet.

Sen upp med moderkortet och dra i skruven med en vanlig mejsel det handlar ju om korta skruv så det blir inte många varv man behöver dra.
En sak att se upp med är att INTE dra dom hela vägen tills det tar "stopp" (dvs när moderkortet är helt imot) detta för att nästa skruvhål då helt plötsligt har lyfts en hel del frå träet (dvs lödpunkter/cpu backplate/fästen för andra kylflänsar/etc tar ju en viss plats).
Så skruva i en skruv en kort bit sätt i alla skruvar och sen dra en liten bit på varje skruv tills man märker att alla skruvar är imot moderkortet och skulle man dra mer börja böja moderkortet.
Tack vare att det är trä man skruvar i så kommer dom sitta kvar och vikt/etc är inga problem har en tung noctua kylare och ett 960 kort monterat nu (även haft tyngre grafikkort monterat) och då har skruvhålen varit med under ett par i/ur skruvningar (har funkat längre än jag trodde från början).

Ett moderkort jag hade till min htpc (2-3 moderkort sen) så var fästanordningen till syd/nord bryggan (en av dom kommer ej ihåg vilken) väldigt känslig för tryck från baksidan och tog ganska mycket plats så den trycktes helt enkelt ur så fort man knappt titta på moderkortet.
Jag tog då och markerade var dessa var genom att sätta ditt kortet utan den kylaren på, markera och sen ta brot moderkortet och borra med en 10mm borr så det vart en försäkning i träet för fästanordningen och sen gick det utmärkt att skruva dit skiten utan att kylflänsen trycktes bort.

Och sen en server med moderkortet liggande löst på en träskiva i en garderob (har ej plats på höjden att fästa på vägen).
Enda nackdelen med att ha nåt liggandes på en kartong/träskiva är ju att det är lättare att nåt skit/etc råkar komma under och kortsluta/etc samma sak med monterat vertikalt på träskiva utan distanser som jag har fast med lite mindre risk än vågrätt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

som sagts tidigare är fästhålen inga jordpunkter så är ingen fara och har själv kört en dator där moderkortet satt monterat i skrivbordet bakom lådorna med pappskivan från moderkorts kartongen i mellan för att skydda moderkortets baksida och träskruv och det funkade fint sen agg + disk i utrymmet under lådorna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag körde min tidigare gaming rigg på en hylla i över två år utan att stöta på problem, just nu sitter de delarna i ett chassi och agerar server, har inte haft problem med någon komponent på över 5 år.