Hjälp med vad jag behöver! Custom-loop.

Permalänk
Testpilot

Hjälp med vad jag behöver! Custom-loop.

Hejsan!

Då datorn går väldigt varm under spelande så är jag nu sugen på att gå över till custom-byggarnas sida här på sweclockers!
Är helt ny till CustomLoops, och undrar nu vad jag behöver för att kyla ner datorn i sign.

Det jag önskar är en köplista på _ALLT_ jag kommer behöva för att kyla ner CPU+2st R290x, och även om jag kommer behöva byta chassie eller så för att få plats med allt. Vill mest just nu se vad ett sådant kalas kan tänkas kosta.
Kommer lägga ut en köpes annons vid tillfälle med, där jag söker en person inom Gävle som kan tänka sig avvara en lördag och hjälpa mig montera ihop allt mot en liten peng och kanske pizza om man har tur

Tack på förhand!
Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

sätt dig ner och läs på själv en vecka eller så, då kommer du kunna plocka ihop ett kitt själv och kan sen komma och fråga ifall det är något som bör ändras på.

Räkna med en kostnad på ~5k för allt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lowngcawt:

sätt dig ner och läs på själv en vecka eller så, då kommer du kunna plocka ihop ett kitt själv och kan sen komma och fråga ifall det är något som bör ändras på.

Räkna med en kostnad på ~5k för allt.

Har suttit och kollat runt på EK's hemsida och använt deras verktyg för att kolla vilka block och så jag ska ha, men är livrädd att beställa hem saker och det blir fel - Ännu värre om jag börjar montera och sakerna inte passar riktigt och börjar läcka, så pajar hela systemet.

Tänkte om man skulle börja lätt med typ något sådant här;
http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240
Och sedan expandera systemet utifrån det.

Alt. ovanstående kit och sedan 2st sådana här för GPU sålänge;
http://www.inet.se/produkt/5322379/arctic-cooling-accelero-hy...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hade nog köpt en loop bara för grafikkorten om jag var du. Det är inte jättespännande med vattenblock på en cpu direkt. Dilemmat är väl att om man redan köpt saker till grafikkorten är det en jämförelsevis liten kostnad att ta med cpu också.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har suttit och kollat runt på EK's hemsida och använt deras verktyg för att kolla vilka block och så jag ska ha, men är livrädd att beställa hem saker och det blir fel - Ännu värre om jag börjar montera och sakerna inte passar riktigt och börjar läcka, så pajar hela systemet.

Tänkte om man skulle börja lätt med typ något sådant här;
http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240
Och sedan expandera systemet utifrån det.

Alt. ovanstående kit och sedan 2st sådana här för GPU sålänge;
http://www.inet.se/produkt/5322379/arctic-cooling-accelero-hy...

Läs på Div. forum, finns MÄNGDER med guider ute på the interwebz

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Woods:

Hade nog köpt en loop bara för grafikkorten om jag var du. Det är inte jättespännande med vattenblock på en cpu direkt. Dilemmat är väl att om man redan köpt saker till grafikkorten är det en jämförelsevis liten kostnad att ta med cpu också.

Tänkte slänga med CPU också då jag ändå lär byta ut min H80i mot tex. en H100i GTX annars, då h80i'n inte räcker riktigt till för att kyla ner Haswell när man börjar överklocka

Skrivet av lowngcawt:

Läs på Div. forum, finns MÄNGDER med guider ute på the interwebz

Har läst runt en del, planerat en loop i över ett års tid men tänkte det börjar bli dags nu när man har ett system man kommer sitta på något år framöver.
Problemet är att det är ofta rätt gammal info eller indirekt inte relevant till min situation på många forum, speciellt då jag är så pass oerfaren med allt vad gäller detta ämne egentligen. Därav jag vänder mig till SWEC då jag vet att folk här sitter på samma setup (eller liknande) och kör CustomLoop eller har goda erfarenheter av att bygga loopar i allmänhet
Och jag kommer behöva ha någon som hjälper mig bygga den, kommer inte ge mig på första loopen helt själv.
Kan jag inte hitta någon som har lust att komma förbi en lördag så blir det AIO-lösningar för hela slanten

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ha du borde inte göra så stor sak av det. Tar man det lugnt så går det fint.

Allt man behöver veta är: Dra åt slangarna med handkraft, inga verktyg!, kortslut 24pin och låt systemet gå med endast pump inkopplad tills du känner dig säker på att det inte kommer läcka (jag testar i max 3h men det är jag det), och att alla luftfickor är borta. Testa peta lite på roterande anslutningar också, om de är utsatte för stor press av slang kan de ibland läcka.

Sådär nu fixar du din loop alldeles själv

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tänkte slänga med CPU också då jag ändå lär byta ut min H80i mot tex. en H100i GTX annars, då h80i'n inte räcker riktigt till för att kyla ner Haswell när man börjar överklocka

Har läst runt en del, planerat en loop i över ett års tid men tänkte det börjar bli dags nu när man har ett system man kommer sitta på något år framöver.
Problemet är att det är ofta rätt gammal info eller indirekt inte relevant till min situation på många forum, speciellt då jag är så pass oerfaren med allt vad gäller detta ämne egentligen. Därav jag vänder mig till SWEC då jag vet att folk här sitter på samma setup (eller liknande) och kör CustomLoop eller har goda erfarenheter av att bygga loopar i allmänhet
Och jag kommer behöva ha någon som hjälper mig bygga den, kommer inte ge mig på första loopen helt själv.
Kan jag inte hitta någon som har lust att komma förbi en lördag så blir det AIO-lösningar för hela slanten

Var inte rädd för att bygga loopen själv, se till att ta det lugnt och dubbelkolla allt.
I med papper under alla fittings och kör pumpen på ett separat nätagg så ska det inte vara någon fara

Skulle det mot förmodan läcka, bara att ta det lugnt och tömma ur, kolla så allt sitter som det ska och ev. byt ut defekt del i loopen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Själva monteringen är inte svår, det som du behöver lägga lite tid på är layouten, hur allt ska monteras för att det ska se snygg ut och vilka typer av anslutningar du behöver. Jag rekommenderar alltid 10/13 slang eftersom det är enkelt att jobba med den dimensionen samt även ett par 45 och 90 graders böjar.

Eftersom du kyler två gpu samt en cpu så skulle jag nog rekommendera en 240mm radiator per komponent, dvs. antingen 3x 240mm radiatorer, 2x360mm, eller en 480mm och 240mm. Fördelen med mer radiatoryta är att du inte behöver köra fläktarna på så hög hastighet.

Köp inte AIO lösning eftersom dessa kyler endast gpun och inte minnen och vrm på kortet, vilket är minst lika viktigt om inte mer. Att köpa ett kit från EK kanske verkar vara en bra ide men tänk på att radiatorn kanske är för tjock och att den medföljande pumpen inte är den bästa. När du valt ett chassi blir det lättare att se vilka radiatorer man kan tänka sig och sedan fundera på layouten etc.

Om du inte vill montera allt själv så borde du nog inte satsa på vattenkylning eftersom det kan vara lite puligt och du måste kunna montera bort grejer etc. själv och fixa ifall något läcker och lära dig att felsöka etc. Men fråga gärna efter specifika grejer så ska vi se om vi kan hjälpa.

Eftersom du ska ha systemet länge skulle jag utan tvekan köra på antingen ett phanteks enthoo primo eller en corsair 900D vilka har gott om plats för vattenkylning.