Svenskar vill ha snabbare bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

100 mbit är för lite jag vänta på 1000 mbit som kommer till hösten där jag bor men tycker ändå att 1000 mbit är ändå för lite.

Har 1000/1000, de sista 400 Mbit/s har jag nog inte ens utnyttjat någonsin, och ja jag har försökt. Gör du ett test på speedtest.net så flaskar de allra flesta servrarna. Enda gången man kommer i närheten av Gigabit är om man kör multipla ruggigt välseedade torrents samtidigt och det sker inte ofta med tanke på att man sällan behöver två gigabyte-stora filer samma 30 sekunder för det är ungefär så lång tid det tar att få hem en sån.

1000/1000 i all ära men hade nog inte lagt märke till om någon i hemlighet strypt uppkopplingen till 500/500.

Missförstå mig inte nu, det är klart jag vill se tekniken gå framåt och därmed också snabbare uppkopplingar men att 1000/1000 skulle vara för lite idag? Nja.

Permalänk

[quote postid="15435111" userid="126037" name="OsNy"]
Jag hoppas det byggs ut lite mer fiber...
Jag bor rätt centralt i Norrköping har fiber typ 100m ifrån mig åt flera håll. Men tyvärr där jag bor finns det bara en dålig ADSL lina som knappt orkar med 8/1 och det räcker inte direkt för 4-5pers som streamar. Och 4G etc är inte direkt något alternativ då man ligger runt några hundra gigabyte i månaden...
/quote]
Om jag får gissa, Skarphagen? Passar beskrivningen perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Men lägg ner... Vad är det för löjlig kommentar. Vem behöver mer än 1 Gbit idag? Vad är det du gör egentligen?

1GB är ju ganska långsamt om man kollar till en gammal 7,2krpm disk. Skulle vilja ha mer internt och ja 30MB/sec kan vara lite segt ibland från origin eller steam.

Intärnt är 1GB ricktigt segt. Och det är nästa steg efter 100/100 utan shapning. Vad gör du som inte behöver snabbare internet? Trumpet Winsock? Vi behöver ju ändå inte mer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hACmAn:

1GB är ju ganska långsamt om man kollar till en gammal 7,2krpm disk. Skulle vilja ha mer internt och ja 30MB/sec kan vara lite segt ibland från origin eller steam.

Intärnt är 1GB ricktigt segt. Och det är nästa steg efter 100/100 utan shapning. Vad gör du som inte behöver snabbare internet? Trumpet Winsock? Vi behöver ju ändå inte mer.

Vad finns det som behöver över 20Mbit/s idag förutom överföringar snabbare än det du kan konsumera innehållet ? Hd videoströmning är väl det som kräver mest men även det räcker det ju med marginal med 100 Mbit för att klara av det så hade vi bara haft all data tillgänglig för att kunna konsumera den när och hur som helst i stället för att behöva buffertera den så behövs verkligen inte mer än 100Mbit/s per brukare, men jag förstår samtidigt att du vill buffertera data men behovet av det skulle inte behöva finnas om tillgängligheten hade varit bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter på 100/10 (stabil sådan; har bara gått ner 2 gånger på 2 år) och känner att jag inte behöver mycket snabbare.
Skulle vara snabbare upstream isåfall möjligtvis.

Hade det varit trevligt med Gigabit-lina? Absolut. Behöver jag det? Nej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Finns inte ett bostadsområde (bara småbarnsfamiljer och dylikt här) som inte har fiber här omkring. Förstår inte varför man inte gör det?
Mindre månadskostnad samt höjer värdet på huset.

Att det höjer värdet på huset är en klar poäng, man får ofta i princip tillbaka de pengarna man har investerat många gånger, den dagen man ska sälja.

Varför barnfamiljerna inte vill ha det förstår jag inte. De måste inse att deras barn kommer växa upp i en digital miljö, där allt från plattor till skolarbetet görs online. De hämnar delvis deras barns möjligheter till att kunna göra detta på ett bra sätt, genom att stå över avtalet.
Mer och mer skoljobb är framför en dator, och att de ska behöva sitta över på skolan för att göra detta är ju att hoppa till 1990 talet igen.

55+ är svårt, för de har inte vuxit upp med det, och det enda du kan locka med är lägre kostnad, fler TV kanaler och billig telefoni (om du får sånt med i abonnemanget). De kan då slippa kostnaden för den fasta telefonen varje kvartal och samtidigt få mer utbud.

I båda fallen är problemet ofta att folk inte har x antal tusen kronor liggande, och priset verkar högt för något de tror de klarar sig utan. ADSL har en End of Life, och tex Telia vill lägga ner det. Vad gör de sen? Det blir ruskigt dyrt att dra in det själv i efterhand om man inte gör det när alla andra gör det. Nu är detta inte något som kommer ske imorgon, men efter 2020 kommer det på tapeten igen när "alla ska ha" 100/100 (eller rättare sagt, ha möjlighet till det).

De måste dock ha råd till det, då en finans plan måste finnas. Och eftersom räntor idag är svinlåga så är det gyllene chans att göra detta för lägsta möjliga kostnad för att framtidssäkra huset, för all digitala varor som bara blir fler och fler för vart år.

Skrivet av Andersson.M:

4 personer, 3 datorer, 4 smartphones..
Delar på 2/0.5...

Sug på den

Edit: Det tog ca 10sek att skicka denna post
och ytterligare 30 inkl att skriva editen..

Jag skulle flyttat... hade inte gått för mig.
Om jag så ska gräva kabeln, med egen spade, så hade det blivit gjort för att få bättre.

10/10 räcker till mycket, men under det så börjar allt från ping tider till att "jobba" eller surfa bli jobbigt, då det blir fördröjningar i allt man gör.

Tycker synd om dig, helt ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Men lägg ner... Vad är det för löjlig kommentar. Vem behöver mer än 1 Gbit idag? Vad är det du gör egentligen?

Bra fraga eller hur. Jag kör pa 50 Mbit/s via kabel med 6 Mbit/s upload i tyskland och har inga som helst problem eller behov av atminstone snabbare nedladdningshastighet.
Jag vet inte vad folk behöver supersnappa uppkopplingar till, men ibland verkar det som att vissa kör en daglig backup pa hela internet. Även om jag laddar hem nat av shareonline eller uploaded, gar det hyfsat snabbt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Fy fan vad jag hatar er allihopa. Här sitter jag i centrala München och har ett enda val av "fiber" internet (där EU betalade för jävla kablarna) och får njuta av VDSL upp till lägenheten (100/10), DS-Lite så ingen möjlighet att ansluta till hemnätet utifrån och världens förmodligen mest inkompetenta och ovänliga ISP support.

Bor ochsa i tyskland, det du beskriver är tyvär mycket vanliga förhallanden här. Tyskand ligger efter i typ 10 ar vad det gäller bredbandsuppkoppling (om inte mer).
När jag bodde i Nybro (östra smaland), hade jag 100/100 redan 2002. Pa den tiden fanns det i bästa fall DSL-Light med 250Kbp/s i tyska storstäder.
Dock har jag nu flyttat fran Berlin till närheten av Freiburg och har internet via TV-Kabel (KabelBW). Jag kör pa 50 Mbit/s down och 6 Mbit/s up.
Funkar faktiskt bra för mig. Up skulle kunnat vara lite snabbare, men med dom 50 ned, klarar jag mig finfint.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Antingen får vi hälla en massa pengar i att göra fiber billigare, göra ADSL bättre eller gå i hop med finland och piska lite på Telia så de andra operatörerna får eld i baken.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ca. 109/11 mbit (min uppmätta) och känner att jag behöver verkligen inte högre hastighet. Går som tåget.

Permalänk

Ja.. Då man tankar allt större torrents med bluray som är okompressade t.e.x så önskar behovet av snabbare bredband. både 250 mbit och 1 gbit finns men är alldeles för dyrt.
Men kan säga när man tankar torrents så är det väldigt ofta som hastigheten slår i taket.. Så ja absolut behovet finns.. för snabbare.

Permalänk
Rekordmedlem

En Intervju med Sven Erik Bucht från idag >
Landsbygdsministern: Snabbt bredband är en nödvändighet "Bredband viktigare än elektriciteten"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artik...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Klara med fint som privatperson så behöver inte något företagsabonemang och snart så får vi 1000/1000 mbit så det blir ju ännu bättre vad skulle vara svart med det här?

Med tanke på att det inte finns några operatörer som tillåter att du kör kommersiella servrar på ett privatabonnemang så bryter du mot användaravtalet och kan bli avstängd.
Vill du tjäna pengar på din lina så måste du ha ett företagsabonnemang.

Och om du tror att 1Gbit inte kommer räcka så måste du köra ett rejält antal med servrar hemma då du redan på 100Mbit bör kunna hosta 8-10 5v5 servrar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad finns det som behöver över 20Mbit/s idag förutom överföringar snabbare än det du kan konsumera innehållet ? Hd videoströmning är väl det som kräver mest men även det räcker det ju med marginal med 100 Mbit för att klara av det så hade vi bara haft all data tillgänglig för att kunna konsumera den när och hur som helst i stället för att behöva buffertera den så behövs verkligen inte mer än 100Mbit/s per brukare, men jag förstår samtidigt att du vill buffertera data men behovet av det skulle inte behöva finnas om tillgängligheten hade varit bättre.

Så sant, så sant. Jag har testat lite steaming mellan mig och päronen förra eller om det var förförra året. Vet inte hur mycket jag förlorade med rras ipsec visserligen. Men någonstans mellen 14-18Mbit/s verkade vara det jag behövde för ett ok resultat. Testade både plex och bara vpn och sedan mappa upp disken. Fast det ska nog inte kallas streaming.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att det höjer värdet på huset är en klar poäng, man får ofta i princip tillbaka de pengarna man har investerat många gånger, den dagen man ska sälja.

Varför barnfamiljerna inte vill ha det förstår jag inte. De måste inse att deras barn kommer växa upp i en digital miljö, där allt från plattor till skolarbetet görs online. De hämnar delvis deras barns möjligheter till att kunna göra detta på ett bra sätt, genom att stå över avtalet.
Mer och mer skoljobb är framför en dator, och att de ska behöva sitta över på skolan för att göra detta är ju att hoppa till 1990 talet igen.

55+ är svårt, för de har inte vuxit upp med det, och det enda du kan locka med är lägre kostnad, fler TV kanaler och billig telefoni (om du får sånt med i abonnemanget). De kan då slippa kostnaden för den fasta telefonen varje kvartal och samtidigt få mer utbud.

I båda fallen är problemet ofta att folk inte har x antal tusen kronor liggande, och priset verkar högt för något de tror de klarar sig utan. ADSL har en End of Life, och tex Telia vill lägga ner det. Vad gör de sen? Det blir ruskigt dyrt att dra in det själv i efterhand om man inte gör det när alla andra gör det. Nu är detta inte något som kommer ske imorgon, men efter 2020 kommer det på tapeten igen när "alla ska ha" 100/100 (eller rättare sagt, ha möjlighet till det).

De måste dock ha råd till det, då en finans plan måste finnas. Och eftersom räntor idag är svinlåga så är det gyllene chans att göra detta för lägsta möjliga kostnad för att framtidssäkra huset, för all digitala varor som bara blir fler och fler för vart år.

Jag skulle flyttat... hade inte gått för mig.
Om jag så ska gräva kabeln, med egen spade, så hade det blivit gjort för att få bättre.

10/10 räcker till mycket, men under det så börjar allt från ping tider till att "jobba" eller surfa bli jobbigt, då det blir fördröjningar i allt man gör.

Tycker synd om dig, helt ärligt.

Yngre och äldre av någon komisk anledning satsar på fiber, äldre för att sälja huset lättare t.ex och yngre för nyttan. Dom i mellan ser inte behovet, dels för dom är upptagna med barn och jobb (så är ju ute någon gång i månaden och du funkar ju ADSL eller mobilt). Men som du skriver blir det hela handikappat och galet när barnen börjar använda nätet och vuxna har tid att t.ex se strömmande media från nätet (det är endast då dom begriper varför dom skulle ha skaffat fiber troligen). Men är väl ekonomi och intresse, som gör dom inte ser nyttan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Bra fraga eller hur. Jag kör pa 50 Mbit/s via kabel med 6 Mbit/s upload i tyskland och har inga som helst problem eller behov av atminstone snabbare nedladdningshastighet.
Jag vet inte vad folk behöver supersnappa uppkopplingar till, men ibland verkar det som att vissa kör en daglig backup pa hela internet. Även om jag laddar hem nat av shareonline eller uploaded, gar det hyfsat snabbt.

Vi har en föreningsupphandling om 100/100 med BBB så det ingår månadsavgiften. Betalar 79kr extra för att få 250/100. Ligger lite över. Det smidiga med att få 30MB/s från steam samt origin är att jag kan radera ett spel som t.ex battlefield 3 för att jag inte spelar det ofta och tanka ner det på en 20-30min om vi får för oss att spela det någon timma en kväll. Det sparar SSD utrymme ganska väl. Var inte så jag tänkte då jag skaffade snabbare internet. Vart en positiv upplevelse då jag hade raderat ett spel två dagar innan någon i gänget sa detta var länge sedan vi spelade.

Tycker faktiskt att 10/10 fungerade bra då jag fick det 2001 då jag flyttade. Satt på ISDN.

OT:
Kan de bara få ner pingen ordentligt på mobila näten så kan jag se en poäng med att stänga ner ADSL men känns som en bit kvar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Norrmän vill ha långsamare bredband

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Bra fraga eller hur. Jag kör pa 50 Mbit/s via kabel med 6 Mbit/s upload i tyskland och har inga som helst problem eller behov av atminstone snabbare nedladdningshastighet.
Jag vet inte vad folk behöver supersnappa uppkopplingar till, men ibland verkar det som att vissa kör en daglig backup pa hela internet. Även om jag laddar hem nat av shareonline eller uploaded, gar det hyfsat snabbt.

Skrivet av hACmAn:

Tycker faktiskt att 10/10 fungerade bra då jag fick det 2001 då jag flyttade. Satt på ISDN.

Klart att 10/10 räcker i många fall. Det är inte det som är poängen, inte heller med regeringens satsning. Ingen kommer kräva att alla ska "ha" just 100/100, men att de ska kunna få, ha tillgång.

Om du har fiber på 10/10, så är det endast ett telefonsamtal, eller inloggning via leverantörens hemsida, poff så har du 100/10, eller mer. Just att du om du skulle behöva mer i framtiden kan uppgradera, enkelt.

Som @Broken-arrow nämner här ovan så ser inte barnfamiljen behovet förrän det är "för sent", och de blir fast med 2 barn och 8/1 ADSL. Även om de skulle få 10/10 i början när de inte har så mycket tid, så kan de enkelt gå upp när väl barnen blir stora, utan någon stor avgift, eller installations kostnad.

Skrivet av hACmAn:

OT:
Kan de bara få ner pingen ordentligt på mobila näten så kan jag se en poäng med att stänga ner ADSL men känns som en bit kvar.

Kan faktiskt säga att 4G i Malmö verkar vara bra nog

Min vän fick problem med sitt internet (tele 2 fiber, som skulle över till BBB), och han blev utan internet en kväll.
Hindrade inte honom, då han kopplade in telefonen och delade ut internet via 4G från den och började spela.
Roliga var att han kom delad plats 1:a i en match på CS:GO, med 4G, som han spelade
Sen spelade han lite planetside 2 och det gick bra det med

Permalänk
Medlem

Ge. Mig. Fiber. ComHem eller mobilt "bredband" är vad som finns att välja på mitt i stan.. Heja konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag hyr ju ut CS:GO server och så behöver jag mer kraft.

Så vad är problemet? Skaffa Telia ProLane 10Gbit eller motsvarande. Eller hyr plats i något lämpligt datacenter som kan leverera kapaciteten.

Du kan ju inte sitta och säga att utbudet är dåligt om du är för snål för att betala för det du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaya:

Synd att dom inte kunde planera för framtiden lite bättre och dra in fiber redan när dom byggde huset.
På den tiden kostade det ju ingenting att anställa nån för att gräva lite.

jo det är lite synd... när de ändå byggde nytt hade de ju kunnat passat på... telefon blev först dragen runt 1980 så det är ju någonting iaf

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Kortare sträckor i nätverkstrafiken så man får lägre ping till spelservrar är ju något som man skulle kunna satsas på. Nu får man ju sitta med WTFast om man vill slippa hoppa mellan 40 servrar innan man nåt fram till spel servern. beror ju på var man bor såklart. Men om man spelar spel på NA servers så finns det nog en del att tjäna på att inte routa all trafik till massa omvägar. Men seriöst nu. Jag som gamer har ett gäng andra gamers i min bekantskap som har riktigt dåligt internet och kan inte få bättre där dom bor. I brist på fiber så finns ju telejacket och trådlöst. Även anslutningar via telejacket hos vissa så är det väldigt ostabil anslutning med massa jitter och disconnections. sådant måste ju fixas. Pålitliga anslutningar med en funktionsduglig ping som går att spela spel på tycker jag ska prioriteras åtminstone för telejacket. Jag har själv haft en sådan anslutning och då hade jag 20ms ping men täta driftstörningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freedoo:

Kortare sträckor i nätverkstrafiken så man får lägre ping till spelservrar är ju något som man skulle kunna satsas på. Nu får man ju sitta med WTFast om man vill slippa hoppa mellan 40 servrar innan man nåt fram till spel servern. beror ju på var man bor såklart. Men om man spelar spel på NA servers så finns det nog en del att tjäna på att inte routa all trafik till massa omvägar. Men seriöst nu. Jag som gamer har ett gäng andra gamers i min bekantskap som har riktigt dåligt internet och kan inte få bättre där dom bor. I brist på fiber så finns ju telejacket och trådlöst. Även anslutningar via telejacket hos vissa så är det väldigt ostabil anslutning med massa jitter och disconnections. sådant måste ju fixas. Pålitliga anslutningar med en funktionsduglig ping som går att spela spel på tycker jag ska prioriteras åtminstone för telejacket. Jag har själv haft en sådan anslutning och då hade jag 20ms ping men täta driftstörningar.

Ofta beror störningar i ADSL på dåliga kablar (i huset till stationen) eller en felkonfigurerad split/modem signal.
Har hjälp några vänner med detta flertalet gånger, och ibland lönar det sig att köpa en ny ADSL splitter av bästa kvalitet, som verkligen filtrerar ut bättre. Även telekablarna som du kan byta (tex mellan väggen och modemet) ska vara bästa möjliga kvalitet, tom skärmade om du kan ordna. Själv brukar jag krimma om lite cat 5 nätverkskabel till det. Tänk på att tex åska mm kan skada splitten, även om "allt fungerar" i övrigt.

Modemet ska ju bara ha "sin" signal, och det som ofta sker är att när man pratat i telefonen, eller ringer så stör dessa signaler tillbaka via splitten och då tappar modemet bärvågen.

Varje gång du startar upp ett ADSL modem så ska det själv kalibrera om denna bärvåg, vilken man ofta ser på blinkningarna. Varierar mellan olika modem men det är ofta ADSL lampan som blinkar mer långa intervall när den letar efter en. När den hittat en blinkar den snabbt, och då fin justerar den för att få bort störningar och maximal bandbredd. Sen tänds lampan när bärvågen är kalibrerad.
Tar detta mycket lång tid, eller om den går från snabbt blinkande till långsamt igen, är tydliga tecken på mycket störningar eller för svag bärvåg. Då är det dax att felsöka.

En tekniker mer rätt mätutrustning kan också kalibrera denna signal så att den är "perfekt" och så mycket som möjligt kommer till modemet, vilket ger färre paketförluster för användaren och därav mer stabil lina. Problemet är att tekniker tid är dyrt... riktigt dyrt, och leverantörerna vill inte betala för att göra detta om det inte är "katastrof illa". Så det enklaste är att byta det man själv kan först.

Samma problem finns med Comhem och deras modem, men där sitter splitten i det speciella väggutaget med 3 utgångar, och det är betydligt svårare att byta. Dock kan tekniker fortfarande justera rätt signalen, vilket de tvingades göra hos mig när jag hade Comhem för länge sedan. Jag hade avbrott typ minst en gång i timmen.
Signalen var så svag att teknikern var förvånad att det ens gick att använda.

Permalänk
Medlem

Va? Inte mer ökning?
Verkar ju otroligt lite.
4 procent bara.. Gömmer dom pengarna någonstans?

Tycker fortfarande mobilt internet är på tok för dåligt imo.
Och vanligt internet för dyrt!