Beslutsångest - bränna skatteåterbäringen

Permalänk
Medlem

Beslutsångest - bränna skatteåterbäringen

Hallå, fina medmänniskor!

Sitter här, i min dusch, i val och kval för vilken dator jag ska köpa.
Jag har en laptop i sikt, samtidigt som jag vet att jag kan plocka samma (om inte bättre) delar till en stationär för två tredjedelar av priset.

Laptopen i fråga är en ASUS "high-end" G751JY.
980M 4GB, 16GB RAM, i7 4710HQ, 256GB SSD

Ja, de flesta vet nog vilken jag relaterar till.
Dagspris på en sådan landar på dryga 19000 SEK.

Den stationära i detta fallet bygger jag ihop själv; bestående av:
ASUS GTX 980 (kanske Ti om den hinner släppas)
i7 4790k på ett Maximus moderkort
16GB HyperX Fury 1866mhz
Samsung 850 EVO 256GB

Till detta kommer lite krimskrams som en CPU kylare osv.
Nätagg och chassi har jag.

Dagspris för detta paket landar på närmare 14300 SEK.

Det jag ska använda datorn till är ganska givet; ska spela så att ögonen blöder. Däremot har jag en flickvän på distans, som också spelar, vilket gör att jag reser ganska mycket.

Jag vill kunna streama på datorn, helst lagfritt i delvis krävande spel.

Så vad tror ni, fantaster?
Ska jag spara någon tusenlapp och få mördarprestanda eller ska jag gå all out för att kunna spela på resande fot?

Mot- och medargument vore perfekt!
/Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Hallå, fina medmänniskor!

Sitter här, i min dusch, i val och kval för vilken dator jag ska köpa.
Jag har en laptop i sikt, samtidigt som jag vet att jag kan plocka samma (om inte bättre) delar till en stationär för två tredjedelar av priset.

Laptopen i fråga är en ASUS "high-end" G751JY.
980M 4GB, 16GB RAM, i7 4710HQ, 256GB SSD

Ja, de flesta vet nog vilken jag relaterar till.
Dagspris på en sådan landar på dryga 19000 SEK.

Den stationära i detta fallet bygger jag ihop själv; bestående av:
ASUS GTX 980 (kanske Ti om den hinner släppas)
i7 4790k på ett Maximus moderkort
16GB HyperX Fury 1866mhz
Samsung 850 EVO 256GB

Till detta kommer lite krimskrams som en CPU kylare osv.
Nätagg och chassi har jag.

Dagspris för detta paket landar på närmare 14300 SEK.

Det jag ska använda datorn till är ganska givet; ska spela så att ögonen blöder. Däremot har jag en flickvän på distans, som också spelar, vilket gör att jag reser ganska mycket.

Jag vill kunna streama på datorn, helst lagfritt i delvis krävande spel.

Så vad tror ni, fantaster?
Ska jag spara någon tusenlapp och få mördarprestanda eller ska jag gå all out för att kunna spela på resande fot?

Mot- och medargument vore perfekt!
/Robin

Köp stationär, lägg mellanskillnaden på ett lätt chassi, extra tgb, mus och skärm så du enkelt kan koppla in den både hemma och hos flickvännen!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Sweclockar du i duschen?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Sweclockar du i duschen?

Ny trend

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Sweclockar du i duschen?

Jajamän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Ny trend

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bergmunt:

Jajamän!

Haha, fint!

När jag steamstreamar spel till laptopen känns det rätt häftigt och det får mig att önska att jag hade en lite mer kapabel bärbar dator. Och om du ändå ska spendera så mycket pengar på en ny rigg, varför inte prova bärbart?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Om du åker bil till henne hade jag garanterat gått på Dracc´s råd
Om det tar någon minut mer att packa ner stationära dator prylar i en bil, så anser jag det helt klart värt den stora prestanda skillnaden det faktiskt är på en stationär mot en laptop, samt lägg de dryga 5.000kr på något annat kul istället

Men om du sitter i någon sketen buss eller försöker kånka skiten på tåg hade jag fet glömt stationär

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Kan inte vara roliga temperaturer för den bärbara

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra på ett mITX bygge och extra skärm hos tjejen. åker du tåg eller buss kan du köpa den billigaste kabinväskan du kan hitta så du slipper ha datorn i en väska över axeln. Jag hade samma funderingar som du när jag köpte min första stationära för ca 1 år sedan. Jag ville ha laptop för att den skulle flyttas runt på, men det sluta med Node 304 med 4770k och GTX 780. Hade aldrig några temperatur problem så det behöver du inte oroa dig för. En skolåda med mycket krut i:).

Den bärbara väger nästan 4kg, plus laddaren. Vad fan är 5 kg till då

Edit; Du hade redan chassi såg ja. Kanske du kan diskutera med dig själv över en dusch. P

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Som Fraction sa, åker du bil så är de definitivt en stationär du kan slänga in i bilen men åker du kommunalt så är laptop ett bättre alternativ.

Jag köpte en värstinglaptop 2011 för 20k och den står sig ännu bra med de flesta spel ( MSI GT780DX-231NE )
Dock börjar den begränsas av grafikminnet som ligger på 1,5GB.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju något jag glömde att nämna.
Jag åker tåg hem till henne, betalar 72kr för en 2 1/2 timmars resa.
Så även om jag haft bil och körkort skulle det bli sjukligt dyrt i jämförelse.

Och vid närmare eftertanke så spelar vi inte alls mycket när jag är hos henne, utan vi umgås mest som en hel familj eller hittar på någonting. Så för min egen skull kanske det är bättre med en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Ja, det var ju något jag glömde att nämna.
Jag åker tåg hem till henne, betalar 72kr för en 2 1/2 timmars resa.
Så även om jag haft bil och körkort skulle det bli sjukligt dyrt i jämförelse.

Och vid närmare eftertanke så spelar vi inte alls mycket när jag är hos henne, utan vi umgås mest som en hel familj eller hittar på någonting. Så för min egen skull kanske det är bättre med en stationär.

Tycker detta låter som en bra idé, i värsta fall kan du ju köpa dig en billigare laptop för mellanskillnaden för lite "lättare" gaming

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en stationär dator att ha hemma och sen kanske en begagnad halvokej laptop som klarar lättare spel kanske?

Om två år är de där 19000 inte mycket värda per fps.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska satsa på en stationär i ett modell mindre chassi så att du kan ta med dig den om det skulle behövas.
Detta vinner du på i längden, speciellt då du tänkt streama då det är väldigt CPU krävande

Edit:
Verkar som om 900m serien av grafikkort inte ligger jättelångt efter de stationära korten, högst intressant men synd på prislappen!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Har själv funderat länge och intensivt på detta. Kom till slut fram till att även om det är gött att ha möjligheten att köra senaste spelen var man än är, så hade jag med stor sannolikhet istället umgåtts med familj, flickvän eller vänner om jag åkt bort.

Däremot förstår jag lockelsen av en komplett gaming-PC(iaf. 80% av en) som ryms i en ryggsäck. Tror däremot att det är få som verkligen har behov av en sådan lösning. Hade jag varit någon sorts konsult som ständigt var på resande fot så hade det varit en no-brainer.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Låter inte som att det behövs en laptop här.
Annars kan man ju välja en medelväg; en hyfsat kompakt stationär är ändå ganska portabel.