LG 27MU67 kombinerar AMD Freesync med 4K-upplöst IPS-panel

Permalänk
Melding Plague

LG 27MU67 kombinerar AMD Freesync med 4K-upplöst IPS-panel

Det kommer fler skärmar med AMD Freesync. En av dessa är LG 27MU67, som kombinerar dynamiska uppdateringsfrekvenser med hög upplösning och påkostad IPS-panel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att både UHD blir billigare och att FreeSync inte bara finns i gamingskärmar!

Permalänk
Medlem

Den tar vi sa polisen

Hoppas på lågt intervall för fsync (30Hz istället för 40Hz)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast

Om skärmen presterar efter vad man förväntar sig så var den ju faktiskt riktigt billig på runt 5K måste jag säga!
Det har verkligen gått framåt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Verkar intressant då jag bara väntar på att Fiji ska dyka upp hos återförsäljarna

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Väntar nu bara på en recension. Specifikationerna ser dock mycket lovande ut. Precis vad jag väntat på.

Permalänk
Medlem

Spännande, hoppas färgåtergivningen är lika bra som den låter.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Väntar på recension... Detta kan vara perfekt för mig.... Jag hoppas verkligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Väntar också på recension, dags att pensionera min 1080p PLS-LED.

Denna skärm och en "Fiji" gpu <3
Hoppas dock att freesyncen är mellan 30-60hz iallafall.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Den tar vi sa polisen

Hoppas på lågt intervall för fsync (30Hz istället för 40Hz)

Tja på asus skärm blev det 35/90 , 35 är okej lägsta värde (inget jag personligen vill spela i dock), men bara 90 känns inte helt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
Men samtidigt 90hz på 4k, blir tufft att mata hur som helst.
Vilken skärm är det du tänker på? PG27AQ är en 60hz skärm(dock G-Sync)

Permalänk
Medlem

Varför anges inte Freesyncspannet på skärmarna? Det är ju högst relevant information, liksom upplösning och paneltyp.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av hazzerx:

@Broken-arrow:
Men samtidigt 90hz på 4k, blir tufft att mata hur som helst.
Vilken skärm är det du tänker på? PG27AQ är en 60hz skärm(dock G-Sync)

Nej en free-sync skärm från asus är en 144Hz med den lägre upplösningen 1440P Jo, 4k är ju rätt tungt att ens nå 60FPS.

Men runt 100Hz vore ju nice på 4K skärm (även om det tar några generationer grafikkort innan den siffran går att nå)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Bytar 4K och 60 Hz mot 1440p och 144hz alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fixar den 50 Hz också? Är lite trött på 60 Hz datorskärmar när jag vill redigera video med 50 fps (alltså om man filmar för Europeiska TV-format). Verkar vettig i övrigt med IPS, bra upplösning och så vidare. Freesync kan väl kvitta om man inte spelar spel antar jag men priset verkar OK ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fixar den 50 Hz också? Är lite trött på 60 Hz datorskärmar när jag vill redigera video med 50 fps (alltså om man filmar för Europeiska TV-format). Verkar vettig i övrigt med IPS, bra upplösning och så vidare. Freesync kan väl kvitta om man inte spelar spel antar jag men priset verkar OK ändå.

Jag vet inte om det fungerar med video redigerings mjukvaran men freesync kan aktiveras vid video uppspelning. Detta gör att om du tittar på 50Hz material, så kommer skärmen köra i 50Hz också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ronnylov:

Fixar den 50 Hz också? Är lite trött på 60 Hz datorskärmar när jag vill redigera video med 50 fps (alltså om man filmar för Europeiska TV-format). Verkar vettig i övrigt med IPS, bra upplösning och så vidare. Freesync kan väl kvitta om man inte spelar spel antar jag men priset verkar OK ändå.

Hitills är det rejäl bom på den förmågan. Du har inte funderat på riktiga yrkesskärmar för videoproduktion? Kostar en hel del men är de tänkta säljas till europeiska produktionsbolag så måste de också klara lite grundläggande format.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha freesync till annat än en gamingskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja på asus skärm blev det 35/90 , 35 är okej lägsta värde (inget jag personligen vill spela i dock), men bara 90 känns inte helt bra.

Tycker AMD kan implementera dubblering av bildrutor under intervallet, så att i 35/90-exemplet skulle 34 Hz visas som två bilder i 68 Hz vilket skärmen stöder. Så länge som intervallet är stort nog att dubblera lägsta frekvensen borde det fungera. Det skulle dock kräva att dessa skärmar fick som sämst 30/60. Själv skulle jag gärna se stöd ner till 20-25, förutsatt att inte dubblering fungerar så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Varför skulle man vilja ha freesync till annat än en gamingskärm?

Varför skulle man inte kunna spela på den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Varför skulle man vilja ha freesync till annat än en gamingskärm?

Just Freesync set jag ingen vits med utom i spel, möjligen i film med variabel framerate om det finns

Däremot så är själva adaptive sync som freesync bygger på en bra grej då det sparar energi om skärmen inte behöver uppdateras när inget hänt på den vilket används i laptops mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Nej en free-sync skärm från asus är en 144Hz med den lägre upplösningen 1440P Jo, 4k är ju rätt tungt att ens nå 60FPS.

Men runt 100Hz vore ju nice på 4K skärm (även om det tar några generationer grafikkort innan den siffran går att nå)

Håller helt med dig. Man behöver inte behöva nå en visst FPS för att köpa en skärm. Däremot att ha en 4K skärm som går upp i 100/120/144Hz med Freesync gör att chansen att man behöver byta ut den inom ett par år minskar ganska rejält. Köper hellre en dyrare skärm nu och har den i flera år samtidigt som jag byter ut GPUn än att faktiskt behöva uppgradera skärmen vartannat år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Håller helt med dig. Man behöver inte behöva nå en visst FPS för att köpa en skärm. Däremot att ha en 4K skärm som går upp i 100/120/144Hz med Freesync gör att chansen att man behöver byta ut den inom ett par år minskar ganska rejält. Köper hellre en dyrare skärm nu och har den i flera år samtidigt som jag byter ut GPUn än att faktiskt behöva uppgradera skärmen vartannat år.

Håller med. Lika bra att köpa något rejält ifrån början så slipper man byta ut grejer hela tiden. Bonusen blir också att man faktiskt får känna på bra grejer istället för taskiga saker som man aldrig riktigt känner sig nöjd över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Håller helt med dig. Man behöver inte behöva nå en visst FPS för att köpa en skärm. Däremot att ha en 4K skärm som går upp i 100/120/144Hz med Freesync gör att chansen att man behöver byta ut den inom ett par år minskar ganska rejält. Köper hellre en dyrare skärm nu och har den i flera år samtidigt som jag byter ut GPUn än att faktiskt behöva uppgradera skärmen vartannat år.

Håller med allt du sa.
4K tror jag kommer bli standard 2018, tror 1440p kommer att ersätta 1080p redan mot slutet av detta år. Får se med DX12.

Skärmen ser otroligt fin, stilig och kvalitativ ut.
Den intresserar mig till 100% för priset och designen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Just Freesync set jag ingen vits med utom i spel, möjligen i film med variabel framerate om det finns

Däremot så är själva adaptive sync som freesync bygger på en bra grej då det sparar energi om skärmen inte behöver uppdateras när inget hänt på den vilket används i laptops mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Film som inte körs i 60 Hz (i princip alla filmer) skulle må bra av att skärmen ändrar uppdaterings frekvensen till den samma eller en multipel då det är rätt vanligt med sunk 24 Hz och då skulle 48 Hz vara ett bra värde för att slippa en del av ryckigheten. I för sigså skulle det mest hjälpa om folk faktiskt filmade i en vettig frekvens.

Permalänk
Medlem

Hittade lite mer info här: http://www.lg.com/au/it-monitors/lg-27MU67/technical-specific...

Verkar ju vara en perfekt gamingskärm eller missar jag nåt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fixar den 50 Hz också? Är lite trött på 60 Hz datorskärmar när jag vill redigera video med 50 fps (alltså om man filmar för Europeiska TV-format). Verkar vettig i övrigt med IPS, bra upplösning och så vidare. Freesync kan väl kvitta om man inte spelar spel antar jag men priset verkar OK ändå.

Inte bättre att köra dedikerad ref-monitor? Blackmagic intensity/decklink tillsammans med en LCD som klarar 50hz, vilket är de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Inte bättre att köra dedikerad ref-monitor? Blackmagic intensity/decklink tillsammans med en LCD som klarar 50hz, vilket är de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att man i princip har en TV för att kolla resultatet på? Det är troligtvis det mest prisvärda att koppla datorn till en TV istället för att köra datorskärm. TV-apparater klarar ju 50 Hz för att fungera ihop med digitalboxar.

Permalänk
Avstängd

Ja denne skjermen fikk jeg lyst på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hittade lite mer info här: http://www.lg.com/au/it-monitors/lg-27MU67/technical-specific...

Verkar ju vara en perfekt gamingskärm eller missar jag nåt?

Måste vara fel på LG's hemsida. En 4K 144 Hz IPS för det priset skulle vara helt otroligt.