Permalänk
Medlem

ASUS STRIX-R9285

Hej!

Jag har varit på jakt efter ett nytt kort i 1500-2000krs klassen under ett par veckor nu och häromdagen fann jag denna kampanjprodukt på Inet.

http://www.inet.se/produkt/5411271/asus-strix-r9-285-directcu...

Dessvärre finns bara en recension(mig veterligen) ute på nätet och den är gjord av en för mig okänd tidning(kitguru) vilket gör mig lite tveksam. Vad tror ni om kortet?

Alla råd uppskattas.

Mvh,
Alex

Permalänk
Medlem

Det är ett ökänt dåligt kort. Finns recensioner på SweC bl.a.

Både 280 och 280X är snabbare och stabilare.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jaså? Tur att jag tyglade mig då. Tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumparen:

Jaså? Tur att jag tyglade mig då. Tack för upplysningen!

För prestanda så är Sweclockers prestandaindex en gaska säker referens.
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Ett annat tips är att inte ha för brottom, utan kolla dagligen efter kampanjer etc.
Tex. så finns ju 290X för 2500kr just nu..., och då känns ett 280X för 2200kr inte så prisvärt längre.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Indexet ser onekligen ut som en utmärkt källa. Ska utgå från det i fortsättningen. Ja men det försöker jag göra även om jag i slutändan ofta tvekar för länge. 2,5k är dock på gränsen till för mycket, även om 290x ser jävligt sjyst ut i indexet(100!). Jag kanske kan passa på att ställa en följdfråga. Jag har för närvarande bytt ut minnen och disk men sitter fortfarande på föråldrat moderkort och cpu. Cpun är en AMD 955 Black Edition och moderkortet har inte stöd för PCI 3.0(vilket jag dock hört är ointressant eftersom de nya korten är bakåtkompatibla och skillnaden mellan 2.0 och 3.0 är försumbar), tror du att 290x är ett för kraftigt kort för riggen? Jag har lekt med tanken att överklocka CPUn nu då jag har en ny kylare och den ligger på runt 30C idle men jag är nybörjare så något höjdarresultat lär inte bli aktuellt.

Tack igen för hjälp!

Mvh,
Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumparen:

Indexet ser onekligen ut som en utmärkt källa. Ska utgå från det i fortsättningen. Ja men det försöker jag göra även om jag i slutändan ofta tvekar för länge. 2,5k är dock på gränsen till för mycket, även om 290x ser jävligt sjyst ut i indexet(100!). Jag kanske kan passa på att ställa en följdfråga. Jag har för närvarande bytt ut minnen och disk men sitter fortfarande på föråldrat moderkort och cpu. Cpun är en AMD 955 Black Edition och moderkortet har inte stöd för PCI 3.0(vilket jag dock hört är ointressant eftersom de nya korten är bakåtkompatibla och skillnaden mellan 2.0 och 3.0 är försumbar), tror du att 290x är ett för kraftigt kort för riggen? Jag har lekt med tanken att överklocka CPUn nu då jag har en ny kylare och den ligger på runt 30C idle men jag är nybörjare så något höjdarresultat lär inte bli aktuellt.

Tack igen för hjälp!

Mvh,
Alex

Oj! Ja den CPUn kommer definitivt hålla grafikkortet tillbaka!

PCIe versionen kommer inte spela någon roll, men processorn är för klen helt enkelt.

Kan inte på rak arm säga hur pass långt ned du måste gå vad det gäller val av grafikkort för att dra 100% nytta av det.
Men är ganska säker på att även 280/280X kommer vara "för snabba" för processorn.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Oj! Ja den CPUn kommer definitivt hålla grafikkortet tillbaka!

PCIe versionen kommer inte spela någon roll, men processorn är för klen helt enkelt.

Kan inte på rak arm säga hur pass långt ned du måste gå vad det gäller val av grafikkort för att dra 100% nytta av det.
Men är ganska säker på att även 280/280X kommer vara "för snabba" för processorn.

965* var det, inte 955. Jag gjorde så att jag slog till då jag efter en del research kom fram till att mer prestanda/kr kommer jag förmodligen aldrig att få, så det blir till att upgradera cpun härnäst. Ska försöka mig på OCen och minimera flaskandet så gott det går. BE är väldigt klockvänlig sägs det.

Tack igen.