Permalänk

Asus RT-N66u inställningar

Hej!
Jag har fiber bredband från telia och har skaffat mig en asus rt-n66u router.
Kan någon ställa in inställningarna så att jag inte behöver starta om min router varje gång jag tex ska spela på mitt ps4.
Det är så att varje gång jag sitter inne på nätet om de så är för att spela spel, eller surfa via dator eller telefon så måste jag starta om min router för att kunna koppla upp.
Och ibland funkar det bra att koppla upp flera enheter samtidigt men ibland så funkar det att surfa på min telefon medans min flickväns lur funkar det inte på .

Kan någon hjälpa mig eller någon som vet vilka inställningarar jag ska ändra på..
När jag fel söker på datorn så får jag fram "din dator är rätt inställd men Dns server fel " nått sånt.. Nått om nån dns server.. men eftersom jag inte kan nått om vad ens dns är för nått så blir de väldigt svårt att sitta och pilla med det.

Mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Telia har på några områden haft problem med sina DNS servrar. I datorn är det lätt att ställa in en egen DNS adress i nätverkskortets Egenskaper - Internet protokoll version 4 - Använd följande DNS server... Skriv här in t.ex. Google's DNS 8.8.8.8 och/eller 8.8.4.4

Om det då fungerar bra kan du ändra i routern så alla får ta del.
http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

Hej!
Jag har fiber bredband från telia och har skaffat mig en asus rt-n66u router.
Kan någon ställa in inställningarna så att jag inte behöver starta om min router varje gång jag tex ska spela på mitt ps4.
Det är så att varje gång jag sitter inne på nätet om de så är för att spela spel, eller surfa via dator eller telefon så måste jag starta om min router för att kunna koppla upp.
Och ibland funkar det bra att koppla upp flera enheter samtidigt men ibland så funkar det att surfa på min telefon medans min flickväns lur funkar det inte på .

Kan någon hjälpa mig eller någon som vet vilka inställningarar jag ska ändra på..
När jag fel söker på datorn så får jag fram "din dator är rätt inställd men Dns server fel " nått sånt.. Nått om nån dns server.. men eftersom jag inte kan nått om vad ens dns är för nått så blir de väldigt svårt att sitta och pilla med det.

Mvh

Om du får sk gateway? ifrån telia måste du ringa dom och be dom stänga av den internt och bara ha den i användning att vidarekoppla till din N66u dvs du står för brandvägg och skydd själv. Tar bara en minut.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Telia har på några områden haft problem med sina DNS servrar. I datorn är det lätt att ställa in en egen DNS adress i nätverkskortets Egenskaper - Internet protokoll version 4 - Använd följande DNS server... Skriv här in t.ex. Google's DNS 8.8.8.8 och/eller 8.8.4.4

Om det då fungerar bra kan du ändra i routern så alla får ta del.
http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm

ja har tagit den dns du angav och de verkar funka bättre.. fast nu kommer ja inte åt min router.. och allt funkar förutom de viktigaste mitt ps4..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

@shqiptari: Du kommer väl fortfarande åt routern via sin IP-adress ?! (192.168.1.1 eller 0.1)
Du har ju bara ändrat varifrån namnuppslagen hämtas. (översättning från namn till IP).
Annars är det bara att markera bort egna valet i Egenskaper.

När du nu har ändrat i din PC så är ju inga andra enheter påverkade så PS4'an har fortfarande routerns DNS adress.
Om routern är låst till Telia så du inte kommer åt DNS inställningen där så kontakta Telia support.

P.S. Läste du denna länken med bilder för routern omställningen ???
http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@shqiptari: Du kommer väl fortfarande åt routern via sin IP-adress ?! (192.168.1.1 eller 0.1)
Du har ju bara ändrat varifrån namnuppslagen hämtas. (översättning från namn till IP).
Annars är det bara att markera bort egna valet i Egenskaper.

När du nu har ändrat i din PC så är ju inga andra enheter påverkade så PS4'an har fortfarande routerns DNS adress.
Om routern är låst till Telia så du inte kommer åt DNS inställningen där så kontakta Telia support.

P.S. Läste du denna länken med bilder för routern omställningen ???
http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm

kom in på min router igen men ja förstår inte vad dom menar med " In the box specified DNS Server enter the primary IP address of the DNS server you have chosen."

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@shqiptari: Du kommer väl fortfarande åt routern via sin IP-adress ?! (192.168.1.1 eller 0.1)
Du har ju bara ändrat varifrån namnuppslagen hämtas. (översättning från namn till IP).
Annars är det bara att markera bort egna valet i Egenskaper.

När du nu har ändrat i din PC så är ju inga andra enheter påverkade så PS4'an har fortfarande routerns DNS adress.
Om routern är låst till Telia så du inte kommer åt DNS inställningen där så kontakta Telia support.

P.S. Läste du denna länken med bilder för routern omställningen ???
http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm

Nu har jag äntligen fått mitt ps4 att funka men bara via wifi, inte med tråd som jag hade det innan, förstår inte riktigt varför .. ?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Om du inte får ordning på det skulle jag rekommendera dig att prova att byta till en mycket bättre firmware (mjukvara) i routern.
1. Ladda ner den allra senaste versionen av Merlin (för RT-N66U såklart) och packa upp den.
2. Nollställ routern till fabriksinställningarna genom att trycka in den pyttelilla insjunkna knappen på baksidan i 5-10 sekunder (med ett gem eller liknande).
3. Logga in i routern som vanligt (192.168.1.1).
4. Gå till "Administration" -> fliken "Firmware Upgrade"
5. Välj den uppackade filen som slutar på .trx (RT-N66U_XXX.XX_X.trx)
6. Låt allt ladda klart och ändra sen alla inställningar du vill.
- - - - -
För att slå av UPnP (som har säkerhetsbrister och egentligen är till för att underlätta vid spelande men ofta gör tvärtom) samt ändra DNS:
7. Gå till "WAN"
8. Vid "Enable UPnP" kryssa i "No"
9. Byt "DNS Server1" till: "31.220.5.106" och "DNS Server2" till: "208.67.222.222"
10. Tryck "Apply"
- - - - -
För att sätta statisk IP och öppna portar för ditt PS4:
11. Gå till "LAN"
12. Scrolla ner till rubriken "Manually Assigned IP around the DHCP list"
13. Välj PS4:at under "MAC Address"
14. Sätt "IP Address" till exempelvis "192.168.1.137" och "Name" till "PS4"
15. Tryck "Apply"
16. Besök PortForward.com för RT-N66U. Scrolla ner till "How to Port Forward Playstation 4 on the Asus RT-N66U" och följ instruktionerna.

Skrivet av Waxinator:

Telia har på några områden haft problem med sina DNS servrar. I datorn är det lätt att ställa in en egen DNS adress i nätverkskortets Egenskaper - Internet protokoll version 4 - Använd följande DNS server... Skriv här in t.ex. Google's DNS 8.8.8.8 och/eller 8.8.4.4

Om det då fungerar bra kan du ändra i routern så alla får ta del.
http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm

Lite off-topic men oavsett vilken DNS man använder så ger man ju innehavaren möjlighet att logga alla sidor man besöker. Med tanke på vad Googles affärsmodell bygger på (att spåra och koppla samman så mycket som möjligt) och de flesta av oss använder deras tjänster skulle jag aldrig rekommendera någon att använda dem som DNS. Personligen kör jag med OpenNIC (31.220.5.106) som primär och OpenDNS (208.67.222.222) som sekundär.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U