Permalänk
Medlem

DPC_WATCHDOG_VIOLATION Windows 8.1 BSOD

Hej Sweclockers!

Jag köpte för inte så länge sedan delar som jag byggde ihop en helt ny dator med, och den fungerar precis som den ska, förutom att den får en Blue Screen of Death lite här och där.

Specifikationer:
GeForce GTX 970
Intel Core i5-4570 3.20GHz
8 GB RAM
Windows 8.1
(Säg till om jag har missat viktig information här)

Den kraschar ibland två gånger om dagen, och ibland inte en enda gång på en vecka, jag har inte kunnat associera det med någonting. Datorn kraschar dock 99% utav gångerna på dagen/kvällen då jag använder den, och aldrig på natten då den bara står på.

Jag har läst och googlat och ett vanligt problem ska tydligen vara att man har en SSD med gamla drivrutiner, men jag har en HDD.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner som jag kan tänka på, men det kan vara möjligt att jag har missat någon.

Jag har använt programmet WhoCrashed för att se vad som fick datorn att krångla, och 9/10 gånger så är det samma sak, nämligen

On Wed 5/27/2015 6:11:30 AM GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\052715-15171-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x150CA0)
Bugcheck code: 0x133 (0x1, 0x1E00, 0x0, 0x0)
Error: DPC_WATCHDOG_VIOLATION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: The DPC watchdog detected a prolonged run time at an IRQL of DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Kan någon förklara för mig vad problemet är och hur jag kan lösa det?

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag fick samma felmeddelande efter jag installerat Avast Free. Tog bort det igen och problemet försvann. Det betyder dock inte att det är roten till problemet. Hade heller aldrig hänt innan nVidias drivrutin anpassad för GTA V kom ut, kan vara relaterat till det också, har även jag ett 970. Kanske något med VRAM trolleriet grafikrutinen måste hålla på med?

Inte mycket hjälp, men kanske en bit till pusslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag fick samma felmeddelande efter jag installerat Avast Free. Tog bort det igen och problemet försvann. Det betyder dock inte att det är roten till problemet. Hade heller aldrig hänt innan nVidias drivrutin anpassad för GTA V kom ut, kan vara relaterat till det också, har även jag ett 970. Kanske något med VRAM trolleriet grafikrutinen måste hålla på med?

Inte mycket hjälp, men kanske en bit till pusslet.

Jag hade Avast free men har avinstallerat det för ett par veckor sen.

Jag vet inte vad jag ska göra åt nVidias GTA V patch om det är den som skapar problem för mig, några ideer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emogn:

Jag hade Avast free men har avinstallerat det för ett par veckor sen.

Jag vet inte vad jag ska göra åt nVidias GTA V patch om det är den som skapar problem för mig, några ideer?

Jag hade detta felmeddelande i genomsnitt en gång på 2-3 dagar förut. Sedan försvann det. Har inte för mig att jag tog bort något program eller så, misstänker att problemet försvann med en uppdatering av windows 8.1. Har du senaste versionen?

EDIT: Såg att du hade senaste drivers. För mig hände det randomly, händer det för dig i vissa situationer? I spel eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emogn:

Jag vet inte vad jag ska göra åt nVidias GTA V patch om det är den som skapar problem för mig, några ideer?

Mja, vet inte om nästa drivrutin kanske är annorlunda. Det har kommit en ny sedan dess (För Witcher III) som du kan pröva med, om du inte redan har den installerad.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi behöver veta alla delar inklusive moderkortet och dess bios-version och om du uppdaterat till senaste.

Användes ESD-skydd vid byggnationen?

Är minnet testat med memtest (googla om osäker, bootas från USB-minne och körs några timmar minst)?

Är sockelpinnarna till CPU kontrollerade så att de är skadefria?

Rätt antal moderkortsdistanser? (frågar när jag ändå håller på)

Vilka temperaturer har du i datorn? Är CPU-kylaren rätt monterad och sitter fast ordentligt? Lägg gärna upp tydliga bilder på prylarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Jag hade detta felmeddelande i genomsnitt en gång på 2-3 dagar förut. Sedan försvann det. Har inte för mig att jag tog bort något program eller så, misstänker att problemet försvann med en uppdatering av windows 8.1. Har du senaste versionen?

EDIT: Såg att du hade senaste drivers. För mig hände det randomly, händer det för dig i vissa situationer? I spel eller liknande?

Det enda som jag har märkt är att det oftast händer när jag använder datorn, men ibland händer det när jag bara sitter i skype och använder chrome, ibland i Borderlands 2, ibland I Hearthstone, Portal 2 osv.

Skrivet av JoeliusCeasar:

Mja, vet inte om nästa drivrutin kanske är annorlunda. Det har kommit en ny sedan dess (För Witcher III) som du kan pröva med, om du inte redan har den installerad.

Kollade nyss, och ja, jag har uppdaterat

Skrivet av MultiMan:

Vi behöver veta alla delar inklusive moderkortet och dess bios-version och om du uppdaterat till senaste.

Jag är inte så van med såna här saker, så förlåt om jag missförstår dig.
Moderkort - GIGABYTE GA-Z97X
BIOS

Skrivet av MultiMan:

Användes ESD-skydd vid byggnationen?

Ja

Skrivet av MultiMan:

Är minnet testat med memtest (googla om osäker, bootas från USB-minne och körs några timmar minst)?

Nej, ska jag köra det medans jag inte använder dator till annat?

Skrivet av MultiMan:

Är sockelpinnarna till CPU kontrollerade så att de är skadefria?

När jag byggde ihop datorn så hade jag hjälp utav en mer datorkunnig kompis som var med genom hela processen, och allting såg bra ut enligt honom, men jag kan inte vara 100% säker på det.

Skrivet av MultiMan:

Rätt antal moderkortsdistanser? (frågar när jag ändå håller på)

Menar du hur många skruvar som jag skruvade fast moderkortet med? Förlåt för dumma frågor

Skrivet av MultiMan:

Vilka temperaturer har du i datorn? Är CPU-kylaren rätt monterad och sitter fast ordentligt? Lägg gärna upp tydliga bilder på prylarna.

Jag är 99% säker på att den sitter monterat rätt, följde manual medans min vän kontrollerade, kylpasta kom med osv.

Jag kan lägga upp bilder senare, uppskattar verkligen hjälpen jättemycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emogn:

Det enda som jag har märkt är att det oftast händer när jag använder datorn, men ibland händer det när jag bara sitter i skype och använder chrome, ibland i Borderlands 2, ibland I Hearthstone, Portal 2 osv.

Kollade nyss, och ja, jag har uppdaterat
Jag är inte så van med såna här saker, så förlåt om jag missförstår dig.
Moderkort - GIGABYTE GA-Z97X
BIOS

Ja

Nej, ska jag köra det medans jag inte använder dator till annat?

När jag byggde ihop datorn så hade jag hjälp utav en mer datorkunnig kompis som var med genom hela processen, och allting såg bra ut enligt honom, men jag kan inte vara 100% säker på det.

Menar du hur många skruvar som jag skruvade fast moderkortet med? Förlåt för dumma frågor

Jag är 99% säker på att den sitter monterat rätt, följde manual medans min vän kontrollerade, kylpasta kom med osv.

Jag kan lägga upp bilder senare, uppskattar verkligen hjälpen jättemycket!

Mm, du får alltså error i liknande händelser som jag. Det ända jag kan säga är att det försvann av sig för mig. Hoppas du lyckas lösa det!