Hur mycket är du villig att betala för din mediakonsumtion?

Permalänk
Medlem

Hur mycket är du villig att betala för din mediakonsumtion?

Eftersom det skrivs var och varannan dag om hur de stora mediabolagen och deras lobbyister jagar fildelare kom jag att fundera på hur min idealbild av mediakonsumtion och dess prissättning skulle se ut.

Jag tror inte att jag är helt ensam om att längta efter en tjänst med tillhörande programvara som kan installeras på alla stora plattformar (Windows, OSX, Linux, Android osv.) och erbjuder tv-serier och film direkt på releasedagen. Min bild av detta sträcker sig så pass att man till och med på premiärdagen för filmer kan komma att föra samtalet "Film X har premiär idag, ska vi se den på bio eller hemma via Y?" där Y givetvis är mediatjänsten. Tänk att ha mediabolagen så pass med i modern teknisk utveckling att man själv får välja hur man konsumerar sin media till och med på premiärdagen.

Men så till min fråga och det egentliga syftet med den här tråden, om en sådan tjänst skulle släppas i framtiden (vi får väl hoppas att det gör det så småningom), hur mycket skulle du tycka att det är rimligt att betala för denna tjänst som erbjuder TV-serier och filmer? Jag förutsätter här att det är maximal kvalitet på bild och ljud och man får se materialet hur många gånger man vill osv, dvs. "drömscenariot".

Klicka i vad du tycker, och skriv gärna en rad i tråden, tycker att detta är en väldigt intressant frågeställning.
Har ni andra tankar kring vad tekniskt optimal/rättvis/modern mediakonsumtion innebär för er?

OBS: Denna omröstning förutsätter INTE att tjänsten måste vara av typen "Streaming"!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan tänka mig 2-300 spänn i månaden även utan releasedag som är samma som på BIO.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig vilja betala för en streamingtjänst. Jag betalar gärna för media men då ska jag även få bestämma över den precis som med alla andra fysiska ting.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Kan lätt tänka mig 200kr för en perfekt streamingtjänst, kanske även 300kr om det släpps samtidigt som på bio med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan tänka mig 2-300 spänn i månaden även utan releasedag som är samma som på BIO.

Ja det är klart öppet för tolkning vad man själv anser som den "perfekta" tjänsten
Jag tog bara det som ett exempel eftersom det idag är en fantasi att tänka sig att biobesökare och soffnjutare kan se samma film på premiärdagen utan kvalitetsbegränsningar och utan att bryta mot lagen.

Permalänk
Medlem

Jag pröjsar redan för en hel del alternativ.
Viaplay (Enbart för Formel 1 och NHL).
Netflix
Spotify

Viaplay och Netflix påstår att det ska vara HD men jag vet inte om jag vill hålla med. Men eftersom jag är en "sucker" för Formel 1 så måste jag ha det ändå. Netflix började jag med ganska nyligen igen eftersom vänner påstod att kvalitén skulle vara bättre nu, vilket jag inte vill hålla med om. Allt känns uppskalat, men jag kanske bara inbillar mig.

Spotify har jag inget att klaga på, det mesta (för min del åtminstone) går att hitta. Eftersom jag är lat så det förslår är det skönt att det finns tusentals listor att välja på så man slipper knåpa ihop dom själv. Jag plockar visserligen ihop en del listor också men inte speciellt många.

Om man bortser från de faktorerna jag nämde så tycker jag det är bra tjänster för en överkomlig peng.
Det är också skönt att slippa ladda ner allting om man nu inte gillar att lagra på saker, vilket jag inte gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Jag kommer aldrig vilja betala för en streamingtjänst. Jag betalar gärna för media men då ska jag även få bestämma över den precis som med alla andra fysiska ting.

Skrivet av Friterad:

Kan lätt tänka mig 200kr för en perfekt streamingtjänst, kanske även 300kr om det släpps samtidigt som på bio med mera

Notera att jag ingenstans har nämnt något specifikt som "streamingtjänst".

Ni får tolka er perfekta tjänst så som ni själva vill, men kommentera gärna då (så som ni gjort! ) om det avviker på något sätt från det jag la ut som min optimala bild. För mig själv innebär det också att man helst får ladda ner median, konvertera till andra format osv utan begränsningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy:

Ja det är klart öppet för tolkning vad man själv anser som den "perfekta" tjänsten
Jag tog bara det som ett exempel eftersom det idag är en fantasi att tänka sig att biobesökare och soffnjutare kan se samma film på premiärdagen utan kvalitetsbegränsningar och utan att bryta mot lagen.

Ja, helt rätt att utgå från en vision om det perfekta upplägget! Nice!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

300-400kr

- bluray kvalite (ladda ner filen)
- möjlighet att lagra filerna
- samtidigt släppdatum bio

enbart streaming alternativ 50kr

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

En perfekt streamingtjänst betyder ju att det bör vara minst äkta 1080P med DTS HD ljud såklart.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

För en "perfekt" tjänst, där inget material någonsin tas bort (maximal tillgänglighet, alltid), så kan jag tänka mig 500:-/månad. Skulle även vara ok att betala en extra slant (alltså pay-per-view) om man vill se purfärskt material, t.ex. nysläppt biofilm.

Måste förstås vara maxkvalité.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag läste nog frågan lite snett innan jag röstade (över 500).
Har tjänsten alla serier och filmer dag 0 så kan jag tänkte mig lägga 1000+

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Notera att jag ingenstans har nämnt något specifikt som "streamingtjänst".

Ni får tolka er perfekta tjänst så som ni själva vill, men kommentera gärna då (så som ni gjort! ) om det avviker på något sätt från det jag la ut som min optimala bild. För mig själv innebär det också att man helst får ladda ner median, konvertera till andra format osv utan begränsningar.

Nog jag som läste lite för snabbt då. Antog att det skulle handla om streaming eller liknande då det var en tjänst som skulle installeras (den perfekta tjänsten ska inte ens behöva installeras utan endast använda sig av standardprotokoll). Men om vi talar om en tjänst likt torrent där man kan vraka och välja vad det gäller för något skulle jag ej vilja prenumerera på det. Endast betala för exakt det jag vill ha, alternativt förbetala med en pott där jag sedan fördelar pengarna så som jag vill för det jag vill.

Det viktigaste är att jag kan få hem grejerna utan någon form av DRM och sedan använda dem precis hur jag vill. Med tanke på dagens tjänster är det lättare att göra en egen med hjälp av HTML5 (har redan gjort en för musik).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

300-400kr, möjligtvis mer när man får jobb, men räknar med hur min inkomst är just nu.

Då ska alla filmer och serier finnas i bästa kvalité (och val av lägre så klart). Med möjlighet att spara lokalt.
Om det finns möjlighet att helt enkelt ladda ned det och sedan göra vad du vill med filen så kan jag lätt tänka mig betala upp mot 600kr. Annars kan jag tänka mig att det är som viaplays/spotifys offline-tjänst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, helt rätt att utgå från en vision om det perfekta upplägget! Nice!

Ja man måste ju egga tankarna ibland med våta mediadrömmar
Det ska bli riktigt kul att se hur resultaten blir i omröstningen, verkar som att kring 300kr blir en sweetspot, men det beror givetvis på hur mycket media man konsumerar själv kontra hur mycket man tycker att det är värt.

Själv ligger jag också kring 300-400kr när jag känner efter hur mycket jag skulle tänka mig att sträcka mig till för den mängden film och tv-serier som jag ser per månad. Däremot inte sagt att det inte skulle få vara billigare än så om möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Nog jag som läste lite för snabbt då. Antog att det skulle handla om streaming eller liknande då det var en tjänst som skulle installeras (den perfekta tjänsten ska inte ens behöva installeras utan endast använda sig av standardprotokoll). Men om vi talar om en tjänst likt torrent där man kan vraka och välja vad det gäller för något skulle jag ej vilja prenumerera på det. Endast betala för exakt det jag vill ha, alternativt förbetala med en pott där jag sedan fördelar pengarna så som jag vill för det jag vill.

Det viktigaste är att jag kan få hem grejerna utan någon form av DRM och sedan använda dem precis hur jag vill. Med tanke på dagens tjänster är det lättare att göra en egen med hjälp av HTML5 (har redan gjort en för musik).

Jag la till ett litet klargörande i första posten, det måste som sagt inte vara en streamingtjänst.
Det jag tänker mig när jag menar att man installerar tjänsten är att den kommer tillsammans med ett fint GUI/Frontend (tänk Kodi/XBMC). Men som sagt, om du hellre ser att det funkar mer som torrents där du bara hämtar filer så är det ju det optimala för dig!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig drygt 200 spänn om det är en tjänst som verkligen har ett komplett utbud och släpps inom en rimlig tid (ex: släpps samtidigt som DVD-releaser), kan nog tänka mig att spendera ca 300 kr om det släpps samtidigt som bio-releaser.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

199:-/mån
- DRM-fritt (du kan ladda ner serierna/filmerna offline och lagra dem själv om du så vill)
- Streaming möjlighet
- TV-serier har samma release datum som övriga världen
- Ordentligt utbud. Netflix har Breaking Bad, Viaplay har Seinfeld, HBO har Game of Thrones. Jag vill ha allt på denna tjänst.
- Programvara för OSX så jag kan använda min Mac Mini + Apple Remote för att navigera
- Ang biofilmer så tycker jag de ska finnas tillgängliga efter högst 1 vecka efter bio, då med svensk text osv (jag kollar själv inte film så är inte lika brydd om dem)

Sedan kan vi ha kvar Spotify för 99:-/mån, bara de skulle fixa tillbaka artister som de tappat + lägga till så man kan ladda ner musiken till en gammal hederlig mp3-spelare eller cd-skiva.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Notera att jag ingenstans har nämnt något specifikt som "streamingtjänst".

Ni får tolka er perfekta tjänst så som ni själva vill, men kommentera gärna då (så som ni gjort! ) om det avviker på något sätt från det jag la ut som min optimala bild. För mig själv innebär det också att man helst får ladda ner median, konvertera till andra format osv utan begränsningar.

Utgår ifrån att det är streaming då jag inte skulle tolka det som perfekt att inte kunna göra det. Perfekt hade däremot betytt att man kan både köpa varje film enskilt, hyra eller betala i månaden och att om man då köper en film kan ladda ner den.

Permalänk
Inaktiv

400SEK i månaden, men då ska det vara "allt" också. Ungefärligt samma utbud som DC/DC hade back in teh days på 100mbit hubbarna. Kan ett gäng snorungar år 2000 ha "allt" så borde megabolaget Netflix iaf ha hälften 2015 när dom får betalt för det
Fast med dagens utbud då såklart.

Öppet format, låt mig kolla streamat och nerladdat hur jag vill när jag vill. Både via webb, download, streamingapp eller vad som helst. Ev "app" ska vara gemensam, dvs inte skilja sig om jag kollar via AppleTV, Android eller webbläsaren på min pc. Netflix visar ju helt fel var skåpet ska stå med sin Samsung App vs Webben, god damn va korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Jag kommer aldrig vilja betala för en streamingtjänst. Jag betalar gärna för media men då ska jag även få bestämma över den precis som med alla andra fysiska ting.

OffT:
Då antar jag att du är helt emot all form av hyra? Hyra lägenhet, bil, släp eller vadsomhelst? Har du äganderätt till alla fysiska ting du interagerar med?

OnT:
Jag hade lätt betalat 500 kr i månaden för en majoritet av serier och filmer om de släpps från dag 1.
Jag betalar för Netflix och HBO Nordic i dagsläget. Även Spofity.

Permalänk
Avstängd

en hundring om det är riktigt bra ..bättre än netflix och liknande och tycker inte det är värt några större summor när man inte äger det man kollar på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig runt 300spänn men då ska det också vara stort utbud i både svenska filmer och serier och utländska allt i en bank, och att det släpps inom rimlig tid efter premiär.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig betalat för mer än ca 1-2 biobiljetter i året, så jag är inte beredd att betala mer än så för min mediakonsumption.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag köpte tidigare i snitt 5-10 cd i månaden men när loudnesracet drog igång så slutade jag med det, men om man väger in totala kostnaden för mediakonsumtion och inte bara för "musik/film" utan även bredband och tvlicens o dyl så tycker jag att 500-1000kr/månad är acceptabelt idag och det är i nivå med vad jag la på cd tiden innan bredbandet kom till på nöjeskontot.

Det görs iofs även klart färre bra skivor idag, musikerna gör mer singlar och singlar är i det närmaste helt ointressanta att köpa eftersom det ger så lite musik per krona och vill man bara höra "hitsen" så spelas de ju till leda på radio så jag förstår inte riktigt de som köper singlar...

Kostnaden för hårdvara och livemusik är inte med i de 500-1000 kronorna, hårdvara har iofs blivit billigare och jag har dessutom bättre kunskap idag om vad som är bra så jag har i princip slutat byta hårdvara, däremot har priserna på livemusik skenat de sista 10-15 åren och jag hoppas det blir lagstiftning emot ockret på biljettmarknaden och kanske krav på personliga biljetter som i Danmark, så länge man klämmer åt parasiterna som stjäl pengarna så är det bra, beg biljetthandlarna ska bort !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En månadskostnad på 2-300kr för äldre filmer & Serier samt möjligheten att kunna skjuta till 50kr på premiärdagen av t.ex. Mad Max för att se den hemma i soffan. Jag betalar kanske 500kr (10x mer) för ett spel dagen det släpps, det ger mig säkert 50x mer tidsfördriv än en biofilm på tvåtimmar

Jag föredrar underhållning och berättelser i spel över TV-tittande, om jag inte är bakfull.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Kul att folk vill betala 200-300 för att kunna se filmerna samtidigt som de går på bio.
Film skulle aldrig överleva om de skulle släppas samtidigt, det är bio filmbolagen tjänar pengar på. Inte streaming eller köpfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

OffT:
Då antar jag att du är helt emot all form av hyra? Hyra lägenhet, bil, släp eller vadsomhelst? Har du äganderätt till alla fysiska ting du interagerar med?

Jag är inte helt emot men föredrar utan tvekan att äga sakerna istället. Dock är det lite skillnad på en mediatjänst och ett boende.
Nej jag har inte äganderätt till alla fysiska ting jag interagerar med.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Drömscenariot är lite svårt för mig då jag inte vill ha det digitalt utan på fysisk media.
Men jag slängde upp 1000/mån då det redan är mindre än det jag ger i månaden på att få film i brevlådan.

Mitt drömsenario är att få fri obegränsad tillgång till streaming av samt nedladdning av alla filmer jag köper fysiskt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Eftersom det skrivs var och varannan dag om hur de stora mediabolagen och deras lobbyister jagar fildelare kom jag att fundera på hur min idealbild av mediakonsumtion och dess prissättning skulle se ut.

Jag tror inte att jag är helt ensam om att längta efter en tjänst med tillhörande programvara som kan installeras på alla stora plattformar (Windows, OSX, Linux, Android osv.) och erbjuder tv-serier och film direkt på releasedagen. Min bild av detta sträcker sig så pass att man till och med på premiärdagen för filmer kan komma att föra samtalet "Film X har premiär idag, ska vi se den på bio eller hemma via Y?" där Y givetvis är mediatjänsten. Tänk att ha mediabolagen så pass med i modern teknisk utveckling att man själv får välja hur man konsumerar sin media till och med på premiärdagen.

Men så till min fråga och det egentliga syftet med den här tråden, om en sådan tjänst skulle släppas i framtiden (vi får väl hoppas att det gör det så småningom), hur mycket skulle du tycka att det är rimligt att betala för denna tjänst som erbjuder TV-serier och filmer? Jag förutsätter här att det är maximal kvalitet på bild och ljud och man får se materialet hur många gånger man vill osv, dvs. "drömscenariot".

Klicka i vad du tycker, och skriv gärna en rad i tråden, tycker att detta är en väldigt intressant frågeställning.
Har ni andra tankar kring vad tekniskt optimal/rättvis/modern mediakonsumtion innebär för er?

OBS: Denna omröstning förutsätter INTE att tjänsten måste vara av typen "Streaming"!

Inte någon streaming! 300:- för fullt fungerande lagring av lokal data!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"