Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Spillt dricka på RAM

Tju.

Har spillt dricka på några ramminnen och undrar fall det går att få bort på något sätt?

Det hände för något år sedan och det har torkat, det är inte jättemycket men man ser det och vill gärna få bort det.

Bästa sättet att få bort dricka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

kemiskt ren bensin eller något sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ramlösa

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Avjoniserat vatten. Torka med tryckluft från +10 cm avstånd.

http://andersbrink.se/ - 2xWNR3500L+RT-N65U+DIR865L+WNR2000+DIR615 | 5x100Mbit pfsense
2500k@4.5|p8p67dlx|gtx760 i7-3770T|GA-H77N-WIFI 2xFujitsu-tx100s3p HP-N54L+DSM5.2u2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2012

Får man fråga vad du har för dator som gör det möjligt att spilla på minnena hela tiden?

4770K - R9 290 Windforce - 840 EVO 250 GB (...) - 650W 80+ Gold - 8 GB 1600 Mhz - FD Define R4
Stirrar dagarna i ända på en BenQ XL2420T 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av SexMachine:

Hoppas du skojar nu? Haha.

Skrivet av Gojsenmojs:

Får man fråga vad du har för dator som gör det möjligt att spilla på minnena hela tiden?

Var på LAN och drickan spilldes genom fläkten från ovan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av m4gnify:

kemiskt ren bensin eller något sånt.

använd inte starka lösningsmedel, det används för att få bort lack samt lim...

jag har duchat av hela moderkort från dam i badrumet, det gick bra

stäng av datorn helt, dra ut kontakt eller knappen på nätaggregat samt låt stå en kvart.
ta ut minnet, spola i vasken med het vatten, skaka av den ordentligt.

LÅT MINNET TORKA I FLERA DAGAR!!!!!

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av kapeT:

Hoppas du skojar nu? Haha.

Var på LAN och drickan spilldes genom fläkten från ovan.

Jao ett av mina sura skämt;-)

Hoppas du får bort smutsen. Men om det fungerar så kanske det är bättre att blunda.

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Jag brukar plocka isär och diska mina fjärrkontroller när det behövs. Det funkar nog bra på RAM också. Men det är viktigt att de får torka ordentligt innan allt monteras ihop, det kan vara bra att baka dem i 50-70'C i 8h, men de ska ha torkat någorlunda innan. Bakning är något som (egentligen ska) göras i produktion om kretsar har legat för länge i öppnad förpackning innan de monteras på mönsterkort (kretsarna tar faktiskt åt sig fukt). Bakning är för de som är paranoida.

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - 2x EVGA Titan X SC (Maxwell) SLI - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - 2x WD Black 4TB (raid1) - WD Velociraptor 500GB - WD Green 2TB - Corsair K70 - Dell U3011 - Asus PG278Q - CM Storm Scout II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

kemisk ren bensin. https://www.icaekangen24.se/pc-4256-304-bensin-kemiskt-ren.as...
Fungerar. Min favorit för att ta bort kylpast, göra rent kontakterna på ram samt ram socklen. fått igång några gamla 939 system med att göra rent. ramets kontakter samt slots. bluesreen innan prime blend stable efter.
Noggrant och försiktig. kemisk ren bensin avdunstar efter ett tag så vätskan i säg är inte problem. Bara man väntar så den, har hunnit dunsta. tänk även på att vad du än använder så kan det bli en hinna på kontakter om sista rengöringen inte är ren. Kan bli att det ser bra ut men man har bara spridigt orenheterna över en större yta.

Edit:
Hur du än gör så kommer du riskera ESD problem. Men INTE någon diskborste under rinnande vatten.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4x AData SP900 128GB in 2st, 2x Raid-0 16K. 1x Crucial M500 480GB. PSU: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=wa9bw

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
In your system
Registrerad
Jul 2007

1: Varmt vatten och handdiskmedel.
2: Skölj noga med mer varmt vatten.
3: Torka riktigt väl med hårtork. Eller varmluftspistol på låg effekt. (Vill inte smälta lödningarna )
Se till att få bort vattnet som krupit in under minneskretsarna. Tar en stund med torken/pistolen.
Man kan också skölja av vattenresterna med kemiskt ren sprit, som dunstar mycket lättare med ovan nämnda hårtork/varmluftspistol.
4: Låt vara något dygn innan installation.

Brukar själv diska allehanda sorts elektronik på det här sättet. Även professionellt i mitt jobb. Ultraljudstvättar även elektronik.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Tackar för alla seriösa och oseriösa svar, ska prova och se hur det går. Jag återkommer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Jag bruka använda Tröd den funkar fint till att tvätta av med

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT