Bästa alternativ för hosting av webbplatser

Permalänk

Bästa alternativ för hosting av webbplatser

Hej!

Företaget jag arbetar på erbjuder managed hosting till kunder men antalet kunder ökar varje vecka. Problemet är att vi inte vet hur vi ska kunna utöka på ett stabilt sätt. Idag kör vi LEMP på VPSerna där vi sköter allt via kommandotolken men tyvärr är det mycket arbete för oss och vi vill gärna skala ner tiden vid kommandotolken.

Vi har kommit fram till tre alternativ:
1. cPanel eller directadmin.
2. Serverpilot.io
3. cloudways.com

Någon som har vanan att hantera många webbplatser på ett enkelt sätt och kan peka oss i rätt riktning? Vi har idag ~20 st VPSer med ~500 st domäner.

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem

cPanel har ju en stor marknadsandel, om ni vill hosta själva så är det nog att rekommendera.

Cloudways och Serverpilot verkar ju använda sig av DigitalOcean och vara skalet, ungefär som cPanel.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Ta en titt på ISPconfig också, tycker det är ett schysst verktyg för just detta, du kan hantera allt från webhotell, ftp, mysql till dns i det, kompletta lösningen. Finns också preinstall verktyg för one click installation för de flesta webverktyg som wordpress, joomla, drupal osv.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Skrivet av tomle:

Cloudways och Serverpilot verkar ju använda sig av DigitalOcean och vara skalet, ungefär som cPanel.

Ja, precis men det känns lite onödigt att köra cPanel när det endast är vi admins som kommer logga in på kontrollpanelen. dock kanske cPanel är den bästa lösningen.

Skrivet av tomle:

Cloudways och Serverpilot verkar ju använda sig av DigitalOcean och vara skalet, ungefär som cPanel.

Det båda gör är att uppdatera servern samt fixar allt i kommandotolken åt oss efter att vi har ändrat på hemsidan. Enkelt och bra. Dock är det bara serverpilot som fungerar på valfri VPS, med cloudways kan man bara välja mellan Amazon, Google och Digitalocean.

Skrivet av olol:

Ta en titt på ISPconfig också, tycker det är ett schysst verktyg för just detta, du kan hantera allt från webhotell, ftp, mysql till dns i det, kompletta lösningen. Finns också preinstall verktyg för one click installation för de flesta webverktyg som wordpress, joomla, drupal osv.

Ska test köra det! När jag kollade upp ISPconfig så hittade jag VestaCP. Är det något som du hört talas om och testat?

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Virtualmin/Webmin också. Rätt fult GUI men funkade senast jag provade det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Har ni kollat på OpenShift? Bör kunna göra det ni vill göra och klarar av att skala över flera servrar och lite annat fancy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bumpar tråden för jag hittade den här: http://www.hostingadvice.com/blog/cpanel-vs-plesk-vs-webpanel...

Och håller just nu på att bestämma mig mellan ISPConfig eller Froxlor, som verkar riktigt lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Bumpar tråden för jag hittade den här: http://www.hostingadvice.com/blog/cpanel-vs-plesk-vs-webpanel...

Och håller just nu på att bestämma mig mellan ISPConfig eller Froxlor, som verkar riktigt lovande.

Kan fortfarande rekommendera ispconfig, använder det än idag, och har gjort en ominstgallation mellan major versioner. ISPConfigs killar Tod tror jag han hette, hjälpte oss för en billig peng med migrering och uppsättning av nya miljön för att få allting att spela bästa möjliga.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Skulle istället rekommendera DirectAdmin eller Cpanel.
Där du kan använda nginx med apache som frontent och backend.

Vill ni drifta själva så sätter ni upp 2-3 st burkar med proxmox och kör deras failover, Sen bygger ni ett bra och skalbart kluster där ni lägger era kunder och lägger detta i en driftsäker datahall och med redundanta ISPer för högsta möjliga upptid!

Fördelar Cpanel = enklare än så blir det inte.
Nackdelar : Otroligt långsam kontrollpanel och det går inte att alltid få det senaste php versionen eller att kompilera in special moduler.

Fördelar Directadmin = Att du kan göra om de precis som du själv vill.
Nackdelar : Det har lite begränsningar så som CPU checks på kunder och olika php versioner som val till olika kunder. (finns special men inget jag anser har fungerat bra.)

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Sentora för mina sidor, driver servern hemma och allt fungerar sjukt bra. http://sentora.org/
Har även fixat konto till några vänner där de kan driva sina bloggar.

Permalänk

@olol: Väldigt nöjd med IPSConfig. Du som har erfarenhet. Nu då vi har en server igång och den tickat på bra ett tag med några kunders sajter på och nu vill börja skala det här.

Under installationen så såg jag en fråga om instansen skulle vara fristående eller en del av ett nätverk. Går det alltså säga att den ska vara en del av ett nätverk, ansluta mot den andra servern och på så sätt använda samma kontrollpanel till båda instanserna?

Antar då att man kan välja i kontrollpanelen vilken server man ska lägga sajten på.

Permalänk

Det blev cPanel. Världens mest använda kontrollpanel och snabb om man kör Nginx + varnish

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk

@Lilleklump: hur många servrar kör ni och hur ser licensekostnaderna ut för er?

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@Lilleklump: hur många servrar kör ni och hur ser licensekostnaderna ut för er?

Vi fortsatte med 20 servrar. Vi betalar ~100 kr per licens (cPanel).

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre