Ospecifikt system med "system specific RAM"?

Permalänk
Medlem

Ospecifikt system med "system specific RAM"?

Är ganska ny på sånt här men byggde en bra dator för en snäv budget med superbra hjälp från en kompis för typ ett år sedan. Men nu så är budget inte ett jättestort problem inom en snar framtid och då datorn ska luta mot redigering och rendering så tänkte jag öka RAM-minnet. Behöver få tag i något paket med fyra minnesenheter som går upp till (eller över) 64 GB tillsammans t.ex 4X16 (eller enstaka och jag köper fler av dem) men de enda jag hittar är typ kingstons "system specific" RAM-minnen. Frågan är alltså: skulle dessa funka så länge hårdvarukraven stämmer överens med moderkortet alltså 240 pin och DDR3????

Permalänk
Moderator
Forumledare

@carzet: Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet:
tänker uppgradera från MSI 970 GAMING till ASUS Crosshair V Formula-Z
har en AMD FX-9590 processor (och den är nog en av de delar jag inte behöver uppgradera) och hittar inte moderkort med AM3+ socket som också har fler än 4 RAM-slots

Permalänk
Medlem
Skrivet av carzet:

@NordhNet:
tänker uppgradera från MSI 970 GAMING till ASUS Crosshair V Formula-Z
har en AMD FX-9590 processor (och den är nog en av de delar jag inte behöver uppgradera) och hittar inte moderkort med AM3+ socket som också har fler än 4 RAM-slots

Det moderkortet stödjer bara upp till 32GB RAM.
http://www.asus.com/se/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULAZ/spec...

Permalänk
Medlem

@liten1:
ajdå, det var ju väldigt bra att veta, tack!
något tips på alternativ?

Permalänk
Medlem

eller är det bara att byta processor och börja om från början med RAM-kraven i minnet? aja man lär så länge man lever i guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av carzet:

eller är det bara att byta processor och börja om från början med RAM-kraven i minnet? aja man lär så länge man lever i guess

Ja, om du vill ha mer än 32 GB så får du byta processor. Alla 16 GB DDR3-minnen som jag känner till är registrerade ECC-minnen, dvs. server-minnen som bara fungerar med t.ex. Intel Xeon eller AMD Opteron.

För 64 GB RAM så är ett alternativ Intel Core i7 5820K (eller någon annan i samma familj), som stödjer just 64 GB DDR4 (8x8 GB). Den förra generationen av Core i7 till LGA 2011 stödjer också 64 GB, men DDR3 (också 8x8 GB).

Men om du vill kunna använda 16GB-minnen så får du kika på någon Xeon eller Opteron istället. Alla Xeon E5 v3 till LGA 2011-3 klarar av 768 GB DDR4 (förutom E5-1428L v3 som bara stödjer 384 GB). Om du hellre vill ha DDR3 så är det inget fel på den förra generationen Xeon E5 v2 heller, de klarar av 256 GB DDR3 och uppåt beroende på modell. Opterons har jag ingen koll på dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carzet:

@liten1:
ajdå, det var ju väldigt bra att veta, tack!
något tips på alternativ?

Man kan ta detta moderkortet istället. OBS jag har inte kollat att det är bästa på något vis, jag hitta bara ett som klarade 64GB
http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme6/?cat=Specificat...

P.S. citera gärna nästa gång så jag ser vad du svarade på : )