Permalänk
Medlem

Benq XL2411Z - mini fps spikes

Slog till på en ny skärm häromdagen då jag hört så mycket gott om 144hz. Efter att ha suttit och ställt in inställningarna i typ en timme (fortfarande inte helt nöjd/van vid färgerna) så stötte jag på nästa problem. Jag får mini fps spikes i csgo, har inte provat några andra spel ännu men CSGO är det jag spelar heeeela tiden så det måste verkligen lira.

Förutom skärmen så har jag en helt nyinförskaffad setup:

Intel i5-4570k
Radeon r9 290 OC 4G
RAM 8GB
MB: Nån bra gigabyte

När det väl flyter så flyter det så in i helvette vackert och mjukt men det droppar i en millisekund typ var femte sekund och det förstör hela spelupplevelsen. Jag har satt freq -144 i launch options och jag överklockar ingenting. Här har ni en liten video på hur det ser ut på net graphen i csgo när det händer. Eftersom jag frapsar så är min fps nere i 220 på videon men annar så ligger den på 299 konstant (förutom när den där skiten händer) med fps_max 300. Det jag menar "händer" är alltså när man ser att fpsen droppar ner till något som börjar på en 1a i en så kort stund så det knapps syns, men ni kan ge fan på att det märks när man spelar.

https://vid.me/JvQA

Edit: Problemet verkar ha löst sig efter att jag kopplade ut min gamla samsung tv (använde den som second monitor). Kan det vara så att eftersom den är så jävla gammal och omodern så pallar inte datorn ge power till en 144hz flow samtidigt som en 30 tums tv?

Permalänk
Medlem

Brukar bli så för mig när jag inte bootat datorn på en längre tid ~6-7 dagar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W