Vad ska jag köpa för router för mitt tungt belastade wifi?

Permalänk

Vad ska jag köpa för router för mitt tungt belastade wifi?

Dags att köpa ny router då den gamla nu har mer eller mindre gett upp, jag är inte så insatt i nätverk så skulle behöva lite köpråd av er grabbar.

Vi är 6 personer i huset och använder:

Fasta:
1st stationär dator som agerar server och multimedialösning
2st speldatorer

Wifi:
5st laptops
2st surfplattor
6st telefoner

Budget: Jag hade tänkt någonstans runt 2500-3000 kr, men kom med förslag så får vi se vart vi landar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har enheterna 802.11ac eller räcker det med 802.11n?
Hur stort är huset? Tänkte så ni klarar er på en.

Hade kört på någon av dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2037634,2767056,2737208,...

R8000 är totalt onödig om inte en eller flera enheter stödjer 802.11ac.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Här har du ett riktigt monster Asus RT-AC3200 misstänker att kanske lite är Overkill, har dock inga erfarenheter av just denna men har själv en AC66u vilket funkas kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Med 16st enheter så lär du nästan överväga en trådlös kontroller och access punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Med 16st enheter så lär du nästan överväga en trådlös kontroller och access punkter.

Jo men om de är 6 personer så kanske det inte är så ofta som alla 16 enheter används på samma gång

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på smallnetbuilder.com
Riktigt bra recensioner av nätverksutrustning.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det viktiga är en router som kan skyffla data bra (throughput), inte hastigheten på det trådlösa.

Vi kör nu en Asus RT-N66U med extra accesspunkt (för bättre täckning) och har inga problem alls.

Enheter som är anslutna:

Fasta:
1st stationär dator som agerar server
2st PC, varav en med mycket spelande
2st mediaspelare
2st spelkonsoler

Wifi:
4st laptops
1st surfplatta
5st telefoner
3st mediaspelare

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har egentligen router valet med behovet av accesspunkter att göra ?
Skaffa accesspunkter om du ska bygga ett bättre wifinät, det är snarare bra om "routern" inte är någon alltiettburk med wififunktion för då tvingas du bygga ett bra eller åtminstone bättre wifinät.
Ubiquiti har 3 pack med accesspunkter.
https://www.dustinhome.se/product/5010664781/unifi-pro-80211n...
https://www.dustinhome.se/product/5010666802/unifi-80211n-poe...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har egentligen router valet med behovet av accesspunkter att göra ?
Skaffa accesspunkter om du ska bygga ett bättre wifinät, det är snarare bra om "routern" inte är någon alltiettburk med wififunktion för då tvingas du bygga ett bra eller åtminstone bättre wifinät.
Ubiquiti har 3 pack med accesspunkter.
https://www.dustinhome.se/product/5010664781/unifi-pro-80211n...
https://www.dustinhome.se/product/5010666802/unifi-80211n-poe...

Kör Unifi hemma hos mig (bara 35 m^2, men men), 3 x Unifi hos mina föräldrar (180m^2 fördelat på flera plan + trädgård) och 2xUnifi hos en bekant. Fungerar klockrent, alla är toknöjda.

Jag och mina föräldrar har varsin pfSense-maskin (jag har en virtuell och mina päron en gammal HTPC som gör detta), den bekante kör en Cisco RV042.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

En enkel lösning för att få bra Wifi-prestanda är att ha flera accesspunkter. Dvs du behöver inte en ny router utan du behöver nya accesspunkter.

Vill du vara proffsig så köper du en lösning med en wifi-controller och 2-3 accesspunkter. Den billigare varianten är att du behåller din router (inkl AP) och kompletterar med en eller två enklare accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jo men om de är 6 personer så kanske det inte är så ofta som alla 16 enheter används på samma gång

Räcker egentligen bara med att de är påslagna, sedan så har iphone en tendens att förstöra den trådlösa nät kapaciteten om du har någon form av moln tjänst synkning påslagen, den kan ligga avslagen på laddning utan att den används för att du skall få problem.

Det var mer en tanke och ett förslag och vem vet kanske personen i fråga kanske skaffar iptv och sedan bestämmer sig för att köra en trådlös brygga till sin box, kanske har mer än en box till flera tv apparater. När det handlar om 6st personer så kan det väldigt lätt tillkomma mer prylar som skall koppla upp sig.

Men jo, det kanske räcker med ett par riktiga AP's.... en kontroller kanske är lite för mycket

Permalänk
Medlem

TS säger inte så mycket om sina önskemål eller krav, eller vilka problem som finns förutom att "den gamla nu har mer eller mindre gett upp", så jag är ute efter att reda ut vad TS behöver.
Det är klart att vi alltid kan föreslå dyraste routern och flera AP, men det är kanske mer än vad som krävs i detta fall.

För att säga mer kan man behöva veta mer:
- Internet-förbindelse?
- Router idag?
- Enheter (blandning av 802.11b/g/n etc)
- Går det långsamt på Wifi?
- Är det dålig Wifi-täckning?
- Hastighet trådat?
etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Räcker egentligen bara med att de är påslagna, sedan så har iphone en tendens att förstöra den trådlösa nät kapaciteten om du har någon form av moln tjänst synkning påslagen, den kan ligga avslagen på laddning utan att den används för att du skall få problem.

Det var mer en tanke och ett förslag och vem vet kanske personen i fråga kanske skaffar iptv och sedan bestämmer sig för att köra en trådlös brygga till sin box, kanske har mer än en box till flera tv apparater. När det handlar om 6st personer så kan det väldigt lätt tillkomma mer prylar som skall koppla upp sig.

Men jo, det kanske räcker med ett par riktiga AP's.... en kontroller kanske är lite för mycket

Jo ofta har man många prylar men man tycker att det inte borde gå att hålla på med mer än två enheter i taget (två händer )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För att räkna lite snabbt på din överföring. Säg att 6 enheter används samtidigt mot en 802.11n router som är uppkopplad mot en 100/100 lina.

802.11n har en teoretisk hastighet på 600 Mbit, den praktiska hastighet kommer då att uppnå kanske 300Mbit om du sitter med en enhet bredvid din router. Tänk då att du har 6 stycken enheter som ska dela på 300 Mbit, det ger en överföring mot internet på ungefär 5 Måste per enhet i optimala förhållanden. Inte nog med det så är det inte din router som bestämmer hastigheten på nätet utan det är den enheten som är längst bort och är långsammast som bestämmer. Alla rättar sig efter den svagaste länken, varför kan jag berätta men inte från telefonen haha.

Tänk på att jag räknat på 6 enheter, du har 16 stycken!!

Mitt tips är att skaffa en bra router som backbone, om den har wifi se till att den har stöd för roaming finns några hemmamodeller med sådant. Sen är det bara att punga ut ethernetkopplade accesspunkter. Kör INTE accesspunkter via wifi (sk. Förstärkare) då varje förstärkning sänker hastigheten med ganska exakt 50procent.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Skrivet av AndersHu:

- Internet-förbindelse?
- Router idag?
- Enheter (blandning av 802.11b/g/n etc)
- Går det långsamt på Wifi?
- Är det dålig Wifi-täckning?
- Hastighet trådat?

- fiber 100/100
- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875
- det har jag inte den blekaste aningen. vad är det för skillnad på 802.11b/g/n ?
- wifi går upp och ner och hackigt som bara den. men även det fasta beter sig likadant fast inte riktigt så illa.
router har blivit återställd till fabriksinställningar, uppdaterad och drivrutiner har blivit ominstallerade utan någon skillnad.
- teckningen är helt okej men det hade inte skadat med ytterligare lite bättre täckning så den når ut på terrassen utan problem. nu är det precis att den når.
- vi kör 1000 Mbit/s på det fasta

Jag ser att fler har skrivit i tråden men jag hinner inte läsa och besvara mer just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att uppkopplingen är stabil eftersom du skriver att farten hoppar även med kabel ?
Har du mätt med kabel direkt mot inkommande uttag så du vet att det beror på routern och inte operatören ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att uppkopplingen är stabil eftersom du skriver att farten hoppar även med kabel ?
Har du mätt med kabel direkt mot inkommande uttag så du vet att det beror på routern och inte operatören ?

Jag har bara testat att flytta filer över nätverket och det går väldigt hackigt och segt, testar jag sedan på bredbandskollen så får jag den hastigheten jag ska ha med 1-2ms respons.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag har bara testat att flytta filer över nätverket och det går väldigt hackigt och segt, testar jag sedan på bredbandskollen så får jag den hastigheten jag ska ha med 1-2ms respons.

Att flytta filer mäter inte enbart nätverket utan blandar in filsystem och säkerhetsprogram, ska du mäta lanet så ska du isolera det så gott det går genom att använda speciella mätprogram för det, är du däremot intressrad av prestandan på fildelning över lanet så ger din metod verkliga värden, hoppas du inser skillnaden på vad du mäter.
Iperf eller Lanspeedtest är bättre lämpade om du ska kolla lanets prestanda.
https://iperf.fr/
http://www.totusoft.com/lanspeed.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.