AMD Radeon "Fiji" läcker ut på ny bild – kräver rejäl strömmatning

Permalänk
Medlem

@korda: Sa aldrig att Swec läckt, Swec rapporterar bara andras läckor. ;P Men det verkar vara lite så nu, alla har läckt då kan jag läcka. Eller så är det så att i deras NDA så står det att de får lov att läcka en bild eller något sådant, det bygger ju hype så AMd kan ju använda det för något positivt... om de lyckas med lansering dvs...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

De har ju inga egna kylare till 295x2 som också har sluten vattenkylare.

Powercolor har ju sitt devil 13 som är i princip ett luftkylt 295x2. Tror dock det var egenutvecklat och ej baserat på referens.

Edit: såg att ni diskuterade riktig vattenkylare, glöm mitt inlägg.. Asus poseidon kanske skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozTin:

Kostar att ligga på topp.
Baseras på 290x med en högre klockfrekvens, frågan är då hur mycket det är värt mellanskillnaden kontra prestanda?

Ska AMD vinna marknadsandelar så måste priset vara rätt.

Fiji baseras INTE på Hawaii som var kretsen i 290X.

Skrivet av shelter:

Precis, hade ett sådant zero maintenance CPU vattenkylningsblock... gav upp efter c:a 3 år. Skruvade isär och såg varför, kylflänsen vattnet passerade genom hade kleggat igen helt.

Byt ut vattenkylningsblock mot fläkt och vatten mot dam så har du exakt scenarion som är hyfsat vanliga på kort med fläktlösning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande av EKW tar fram för vattenblock åt denna, kommer "hänga på låset" då de brukar vara rätt snabba med nya block till grafikkort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Tar tillbaka det men jag syfta på föregående artikel;
"Det mesta pekar mot att Radeon 300-serien kommer bestå av gamla stjärnor som får nytt liv genom justerade klockfrekvenser och priser. Bland annat tros Radeon R9 390X motsvara ett Radeon R9 290X, men med dubblerad mängd videominne klockat till 6 000 MHz – upp från dagens 4 GB GDDR5 i 5 000 MHz."

Dock kvarstår prestandakalkylen. Skall bli intressant!

Märkte precis att SweC skrivit "stjärnor" istället för "kärnor" efter att ha läst ditt citat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Pumpen lär säkert låta som fan efter ett tag. Antagligen får man byta ut hela kylanordningen om man vill ha lite bättre kylning och ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Swec: "Don't shoot the messenger.."

Känner på mig att "Fiji" kommer att slå oss med häpnad, det är dags för de röda få att glänsa lite. Det finns väl inget som kittlar mer än nya grafikkort. Tyvärr håller inte frugan med mig om det - "väx upp gubbe och sluta tramsa med dina datorer".

Ain't gonna happen.

Då får du säga, "väx upp kärring och sluta med dina skor"
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Pumpen lär säkert låta som fan efter ett tag. Antagligen får man byta ut hela kylanordningen om man vill ha lite bättre kylning och ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda sättet att få bättre kylning och ljudnivå är en egen loop garanterat. Med tanke på hur mycket folk har fått ner både temperaturen och ljudnivån efter att ha satt in EVGAs vattenkylare för gpus på sitt Titan x är det helt rätt att lansera kortet med en vattenkylningslösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Swec: "Don't shoot the messenger.."

Känner på mig att "Fiji" kommer att slå oss med häpnad, det är dags för de röda att glänsa lite. Det finns väl inget som kittlar mer än nya grafikkort. Tyvärr håller inte frugan med mig om det - "väx upp gubbe och sluta tramsa med dina datorer".

Ain't gonna happen.

För min del är det ju priset som blir problemet eftersom tjejen hemma snarare säger "Då ska jag också ha ett", så jag får dubbla alla inköp XD

Hon har redan snabbare CPU och mer minne än mig just nu, men jag har lite snabbare grafikkort, så det jämnar ut sig, hehe.

Jag lär dock avvakta med några uppgraderingar tills jag ser hur mycket bättre nya spel kan gå med DX12. Jag vill helst hålla uppgraderingstankarna i styr tills Zen kommer 2016, men vi får se om DX12 räcker för det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det är lite drygt, det tycker jag. Att "flaggskeppen" nuförtidem, oavsett tillverkare, skall tvunget komma med låst design. Jag hade t. ex hellre sett en Gigabyte-varuant med Windforce-X3. Jag tror de förlorar på att inte låta tredjepartsleverantörerna fixa egen kylning om de vill. Det finns ju folk som gärna vill ha själva kortet men tycker kylningen är skit och vill välja något annat.

På grund av att det finns så mycket fanbois åt båda hållen här känner jag mig tvungen att förtydliga och påpeka att jag tycker att Nvidia är lika tramsiga med sina Titam-kort, så det här är ingen AMD-diss, det är en diss mot alla företag som skall föreställa GPU-designers men ändå vill ha monopol på vissa korts utforming, jag tycker det är dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker faktiskt det är lite drygt, det tycker jag. Att "flaggskeppen" nuförtidem, oavsett tillverkare, skall tvunget komma med låst design. Jag hade t. ex hellre sett en Gigabyte-varuant med Windforce-X3. Jag tror de förlorar på att inte låta tredjepartsleverantörerna fixa egen kylning om de vill. Det finns ju folk som gärna vill ha själva kortet men tycker kylningen är skit och vill välja något annat.

På grund av att det finns så mycket fanbois åt båda hållen här känner jag mig tvungen att förtydliga och påpeka att jag tycker att Nvidia är lika tramsiga med sina Titam-kort, så det här är ingen AMD-diss, det är en diss mot alla företag som skall föreställa GPU-designers men ändå vill ha monopol på vissa korts utforming, jag tycker det är dåligt.

Passande att jag såg detta idag.
http://videocardz.com/55725/zotac-announces-geforce-gtx-titan...

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Risken är att det kommer att kosta AMD en held del om det inte släpps kort med/för custom loop. En pump i ett slutet system är absolut den svagaste länken. Kan se det framför mig hur antalet garantiärenden exploderar om 2-3 år. Om nu kortet har så lång garanti dvs.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Klockrenlösning, sådant vill vi se mer av!!
Där fungerar det ju även med en underdimensionerad loop?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Intressant. Då hr de alltså släppt på restriktionen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Två 8-pins, brukar kallas nåt i stil med "ger möjlighet till bra överklockning" istället på andra tillverkares kort...

Mitt HD7950 har 2*8 och den klockar visserligen som en gud, men VRM blir för varma långt innan den plockar ut 375 W. Så jag drar inte alltför stora slutsatser baserat på hur strömkontakterna ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Mitt HD7950 har 2*8 och den klockar visserligen som en gud, men VRM blir för varma långt innan den plockar ut 375 W. Så jag drar inte alltför stora slutsatser baserat på hur strömkontakterna ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beskrev endast vad som brukar skrivas, jag gjorde själv inga slutsatser.

Vi får hoppas att kylningen av minnena är bra, i så fall kanske kortet går att överklocka riktigt duktigt! Vi får se...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Om den är så kompakt som visas här får man säga att det är ett imponerande bygge speciellt om den kan prestera bra mot Titan X och det kommer bli spännande att se hur vattenkylningen fungerar också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

2 x 8pin ger i alla fall bättre stabilitet när man har fler än ett kort och vill överklocka.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Såg Titan X text på bilden vart förvirrad men sen såg jag den röda linjen på storleken, jämförelsen mot Titan X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant. Då hr de alltså släppt på restriktionen?

Har inte läst mer om Zotacs, men EVGA gjorde något liknande och levererade ett refdesign Titan med vattenblock(eller om det var luftkylare) som du kunde montera utan att bryta några garantier.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Har inte läst mer om Zotacs, men EVGA gjorde något liknande och levererade ett refdesign Titan med vattenblock(eller om det var luftkylare) som du kunde montera utan att bryta några garantier.

Ja, att skicka med egna kylare är ju nästan standard numera, men att man inte behöver montera den själv var det jag reagerade på för det har de väl sagt innan med Titan att det bara får vara deras egen kylare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.