Skollag angående rapportering om F

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

I vilketfall som helst.. om du har F, så kommer du inte få G bara för att skolan inte har rapporterat ditt F i tid.
Det går inte att säga att "ni sa inte att jag hade F innan, så jag ska få G".

Självklart inte, tycker bara det verkligen inte är acceptabelt att man ska bli informerad om det drygt fem dagar innan student...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Självklart inte, tycker bara det verkligen inte är acceptabelt att man ska bli informerad om det drygt fem dagar innan student...

Går själv teknik.
Vi får vår bedömningsmatris i ämnet efter varje inlämnad uppgift/prov där det tydligt står var man ligger i betygsskalan, vad man saknar och vilka delar man behöver läsa upp. Kan inte förstå att du inte skulle fått någon betygsrelaterad feedback under hela läsåret.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

@QviW Hur gick det?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Jag gick ut skolan för 3 år sedan(det var IG-MVG systemet då och jag minns tydligt hur vår mentor på Naturprogrammet ältade om dem obligatoriska utvecklingsamtalen(det heter ju faktiskt det av en anledning-alla kan ju faktiskt utvecklas oavsett vilket betyg man har i kursen. På samtalen är det ju en åtgärdsplan/uppföljning sedan senaste samtalet som ska diskuteras och fyllas i och skrivas under av både mentor och elev då du är myndig och inte behöver förälders underskrift. Måste fråga dig också om det är någon i samma grupp/klass som har råkat ut för detta?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Låter ju jävligt suspekt att läraren inte sätter betyg på prov och uppgifter. Än mindre troligt att ingen i klassen eller tillhörande föräldrar skulle ha reagerat.

Vettefan om jag tror på OP när han säger att det kommer som en chock.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

1. Man kan inte få betyg på ett prov.
Betyg sätts på kursen. Efter ett prov eller annan form av test så är det vanligt att läraren ger ett omdöme till eleven om hur det gick. Rekommendationerna är att det skall vara ett omfattande beskrivande omdöme som visar både vad man är bra och dålig på (formativ bedömning) men stressade lärare ger ibland bara ett betygsliknande omdöme (ex. G, VG) för att det går fortare.
2. Du har rätt få information om hur det går för dig.
Jag kommer inte ihåg hur det står skrivet men du har rätt att få info om hur det går för dig av läraren. Du skall inte behöva efterfråga detta utan det skall ingå som standard. Informationen skall ges med viss regelbundenhet. Det finns inget krav på att infon skall matcha betygsgraderna, utan det kan vara lite friare meningar och beskrivningar. Det finns en del undantag, t.ex. om du har mycket hög frånvaro, då kan det anses som att läraren i praktiken inte haft möjlighet att informera dig.

Mitt råd: Ta upp det med din biträdande rektor. Förklara vad som är problemet. Spar på ilskan och kränktheten, den hjälper varken dig eller någon annan i det här läget. Begär en förklaring. Påstår ingenting som du inte har täckning för, t.ex. att skolan skulle vara skyldig att ge dig något visst betyg. Om det blir lite av en förhandling, kräv att få göra en särskild prövning (ett slags prov), omgående och gratis, för någon annan lärare i ämnet på skolan. Det är ett rimligt krav och kan mycket väl leda till att du blir godkänd.

Permalänk
Medlem

@HWS:

Jag fick ta F:et, skolan beklagade deras misstag och erkände det, men de kunde inte göra något åt det...
Skolan glömde även skicka ut betygen nu när jag tog studenten så blev inte ens behörlig till yrkeshögskola. Men lyckades ändå komma in på en högskola trotts svenskan och sena betyg så går nu VVS-Ingenjör

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

@HWS:

Jag fick ta F:et, skolan beklagade deras misstag och erkände det, men de kunde inte göra något åt det...
Skolan glömde även skicka ut betygen nu när jag tog studenten så blev inte ens behörlig till yrkeshögskola. Men lyckades ändå komma in på en högskola trotts svenskan och sena betyg så går nu VVS-Ingenjör

skönt att höra att det löste sig, går själv 3an nu.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

1. Man kan inte få betyg på ett prov.

Det är väl klart man kan sätta betyg på ett prov.
Om man kontinuerligt får Fail/Icke godkänt eller vad man nu har för skala, så är det bra att veta så man kan styra upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är väl klart man kan sätta betyg på ett prov.
Om man kontinuerligt får Fail/Icke godkänt eller vad man nu har för skala, så är det bra att veta så man kan styra upp det.

Vad @Oldskool menade är att ett enskilt prov (upp t.o.m. gymnasienivå) sällan är exklusivt betygsgrundande, med andra ord det enda som utgör underlaget för ett betyg. Ett enskilt prov kan givetvis betygssättas och i sin tur utgöra en del av grunden på vilket man baserar betyget, men det ska inte vara det enda betygsgrundande underlaget.

Däremot kan ett enskilt prov sänka ett betyg om det påvisar bristande kunskaper i kursinnehållet (delar av, eller i sin helhet), eller höja det om det omvänt påvisar högre kunskaper än vad som visats tidigare gällande kursinnehållet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8