En döv söker en hjälp av headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

En döv söker en hjälp av headset

Hej!

Jag är döv (helt stendöv högra örat och jag kan endast hör väldigt högt ljud i vänstra örat) och söker en bra headset som man kan känna av bas/vibration, vet ni någonstans en bra headset billigt pris, kanske max från 0-1500?
Varför söker jag det?
- För att jag spelar Counter-Strike Global Offensive, skulle vilja ha en bra reagera av bakom mig eller sidor av mig, så kan jag känna av bas när tex nån som inte smyg, även bomb av granat.

Skulle tacksam om ni hjälper mig

Tack Förhand
Hampus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Kan inte se hur lurar med bas skulle hjälpa dig i CSGO, det är ett spel med ganska milda ljud om det inte är en HE som sprängs. Det PeCe länkade verkar som ett intressant val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

Har tyvärr inget bra tips, annat än att du kanske ska skaffa en separat förstärkare och lurar till den, för att kunna öka trycket mer än vanliga 2.5mm kontakten klarar av?
Jag har själv en gammal 70-tals förstärkare samt ett par riktigt gamla hörlurar med 7.35mm plugg, som man då kan vrida upp rejält mycket mer bas på än vanliga lurar.

Trams i citat

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort ohjälpsamt inlägg/trams.
/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Har tyvärr inget bra tips, annat än att du kanske ska skaffa en separat förstärkare och lurar till den, för att kunna öka trycket mer än vanliga 2.5mm kontakten klarar av?
Jag har själv en gammal 70-tals förstärkare samt ett par riktigt gamla hörlurar med 7.35mm plugg, som man då kan vrida upp rejält mycket mer bas på än vanliga lurar.

Storleken på kontakten har ingen som helst inverkan på ljudet, vid den punkt där den mindre kontaktytan på en 3.5mm-plugg faktiskt blir en begränsande faktor har du spräckt både hörlurar och trumhinnor. 6.35mm-pluggen är en rejält gammal standard som fortfarande används för att det är lättare att få till en stabil koppling, mindre risk för glapp eller att man oavsiktligt drar ur pluggen. 3.5mm är standard på portabla enheter där 6.35mm av storleksskäl inte är görbart. Vissa mobiltelefoner exempelvis använder 2.5mm.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@PeCe:

Hej, Pece okej tackar, ska kolla upp med det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@cider123:

Hej, cider123, ja tackar jag ska kolla upp med där PeCe länkade

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@mrqaffe:

Hej, tackar jag har kollade upp det precis, verkar intressant, men frågan är om kommer att funka med mig? Trots det är ljudet, men inte bas eller vibration? Hmm..

Mvh
Hampus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

http://www.audioboneheadphones.com/ lite off topic men såna kanske vore bra för dom flesta som vinglar runt i trafiken och har noll koll på grund av hörlurar som skärmar av dom från verkligheten

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

om du har svårt höra ljud varför inte omvandla signalerna som ska till hörlurarna till ljus ?
Vänster - höger, signal output från högtalar-jacket > arduino eller raspberry pi & nån form av Visuellt se "ljudet" från vänster med blinkningar från vänster leds.. ?

lite svårt förklara

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Hampe91:

@mrqaffe:

Hej, tackar jag har kollade upp det precis, verkar intressant, men frågan är om kommer att funka med mig? Trots det är ljudet, men inte bas eller vibration? Hmm..

Mvh
Hampus

Den första är ju hjälpmedel för hörselskadade, de andra är vibationshörlurar för sport, exakt vad är du ute efter, har du inte redan nån form av hjälpmedel som du kan ansluta dig till, typ de första från Oticon jag länkade ?
Om du bara vill ha vibrationer från "smällar" så ska du kanske använda en vanlig vibrator för hembio och inte lurar och ska du få vibrationer från mer högrekventa ljud så får man kanske bygga nått som gör om de högre frekvenserna till vibrationer vid lägre frekvens.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1232 är det något sånt här du egentligen letar ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.