Ny dator laggar, var ska jag börja leta?

Permalänk

Ny dator laggar, var ska jag börja leta?

Hej

Nu lagom efter lönen uppgraderade jag ett gäng olika komponenter, allting är installerat och klart på Windows 7 Ultimate x64 och den jobbar inte alls som jag vill. Startar jag vissa program, ta Google Chrome som exempel, så laddar den programmet oerhört långsamt. Går jag in i CS:GO kan jag exempelvis ha 299 fps konstant i lobbyn, men går jag in i ett game, vilket som helst, dundrar fpsen ner till 40-80.

Verkar som att CPUn jobbar konstant på 12-13%, som nu, min webbläsare tar 15-30% av CPUn bara att jag är inne på denna sida.

-Cosair Carbide 200R Midtower
-MSI 970 Gaming
-AMD FX-8350 med stock kylare
-ASUS GeForce GTX 970 Strix
-Corsair CX 600W PSU
-Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 (x4, alltså 16GB)
-ASUS VG248QE 24" 144hz
-Kingston V300 120 GB SSD

Installerade MSI Afterburner, CS:GO och Teamspeak, självklart efter jag installerat alla medföljande drivrutiner på moderkortets skiva. Även nyaste drivrutinen till grafikkortet från Asus hemsida. Windows har uppdaterats i 2 dygn nu så allt är up-to-date.

Nu undrar jag, är det fel på mjukvaran eller hårdvaran? Vad tror ni? Var ska jag börja leta?

Datorn fungerar sämre än min förra FX-4100. Allting är nytt i datorn förutom alla minnen (köpte 2012), resten har jag köpt under 2015. Kan det vara dom?

Tack på förhand och ha en trevlig fredag

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Du får gå igenom delarna en och en och kolla dem.

Kör ett memtest så ser du om du har problem med minnena. Du kan även prova att köra med bara två minnen och se om det blir bättre.

Hur ser belastningen ut på ditt grafikkort när du spelar? Posta skärmdump från MSI Afterburner inkl vilken frekvens kortet kör på. Samma sak med belastningen och frekvens på CPU'n när du spelar.

Eftersom du säger att Chrome laddar långsamt kan det även vara din SSD som är boven. Kör du den i AHCI mode. Är den korrekt alignad. Kör du AS-SSD så talar den om för dig om det är rätt i rutan uppe till vänster. Det ska vara två gröna texter där. Rött betyder att något är fel. Du kan även köra en benchning av disken för att kolla att det inte är något annat generalfel med SSD'n. Posta skärmdump för mer hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att kolla om det finns nyare drivrutiner för moderkortet på deras hemsida istället för att använda skivan. Den är oftast outdated redan när man får moderkortet.
Kolla även om du behöver göra en bios update.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Haljuken:

Du kan börja med att kolla om det finns nyare drivrutiner för moderkortet på deras hemsida istället för att använda skivan. Den är oftast outdated redan när man får moderkortet.
Kolla även om du behöver göra en bios update.

Vilken i så fall? "System & Chipset Drivers"? Finns att ladda ner i alla fall

Hur kollar jag BIOS update? Brukar aldrig pilla med BIOS nämligen.

Tack!

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du får gå igenom delarna en och en och kolla dem.

Kör ett memtest så ser du om du har problem med minnena. Du kan även prova att köra med bara två minnen och se om det blir bättre.

Hur ser belastningen ut på ditt grafikkort när du spelar? Posta skärmdump från MSI Afterburner inkl vilken frekvens kortet kör på. Samma sak med belastningen och frekvens på CPU'n när du spelar.

Eftersom du säger att Chrome laddar långsamt kan det även vara din SSD som är boven. Kör du den i AHCI mode. Är den korrekt alignad. Kör du AS-SSD så talar den om för dig om det är rätt i rutan uppe till vänster. Det ska vara två gröna texter där. Rött betyder att något är fel. Du kan även köra en benchning av disken för att kolla att det inte är något annat generalfel med SSD'n. Posta skärmdump för mer hjälp.

Min magkänsla säger att något är galet med hårddisken. Det tar ungefär 8-10 sekunder att starta CS:GO, vilket inte ska hända med en SSD? Hur kollar jag detta?

Hur kör jag memtest? Ska prova med två minnen när jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Kolla även temperaturen på processor ifall det kan vara så att fläkten inte fungerar som den ska och processorn rullar på 99 grader och överhettas och därmed måste sänka sin hastighet.

Permalänk

Någon som ser något galet med denna? Sorry för dålig bild, har solljus bakom skärmen.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Har lite att gå på i alla fall:

-Prova med gamla CPUn
-AHCI i BIOS
-Kontrollera processorfläkt+pastan
-Kolla temp med HWmonitor
-"Aktivera Bandbredd Kontroll" i Killer Network Manager
-Testa temp i load med prime95
-Testa grafiken med benchmark
-Köra memtest, byta ut minnen hit och dit
-Installera nya drivrutiner för moderkortet
-Ny firmware för SSDn
-BIOS Update
-AS SSD
-Byta SATA-port på SSDn (vem vet..

Vad tror ni, jag har glömt något?

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Kingston v300 har ju prestanda problem. De bytte revision någon gång förra året å sen dess skall man hålla sig borta från dessa diskar. Finns mycket att läsa om detta på nätet.
Det kan ju vara en orsak.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Kingston v300 har ju prestanda problem. De bytte revision någon gång förra året å sen dess skall man hålla sig borta från dessa diskar. Finns mycket att läsa om detta på nätet.
Det kan ju vara en orsak.

Jo, hörde någon som sa liknande, märkligt bara eftersom den fungerade klockrent för 2 dagar sedan i förra setupen. Den är alltså inte helt ny utan köpte den i januari.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Prova köra memtest på minnena, kanske är något minne som felar

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Prova köra memtest på minnena, kanske är något minne som felar

Ja må snart vara full, men hur gör jag det?

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Förresten, är denna klockning OK för mitt GTX 970 Strix?

http://www.ladda-upp.se/bilder/cwyenopryrlrhr

Ser ni tempen på högersida, är den för hög? 76-78 grader när jag hade igång grafiken.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Och ni som älskar siffror, ser det här bra ut? HWMonitor.

http://www.ladda-upp.se/bilder/hsmnjoaappaytl

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Har typ samma problem med min fx 8320.
Låg cpu användning.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Ja må snart vara full, men hur gör jag det?

Gå till denna sida: http://www.memtest.org/#downiso

och ladda ner den du vill använda dig utav.
Jag vill minnas att auto-installer USB key fungerar utmärkt. Du installerar memtest på en USB-Sticka och har den i datorn när du bootar den. och då ska du välja att boota via stickan, då startar den programmet och kör tester på dina RAM-minnen.

Jag rekommenderar att köra programmet under natten, då man brukar vilja köra det minst 8h-12h.

Där på skärmen medans dina ramminnen testas så ser du om programmet stöter på problem.

Permalänk
Medlem

För att testa hårddisken så kan du använda dig utav HD Tune, och kolla lite benchmarks och även kolla värderna att de stämmer. http://www.hdtune.com/

Såg att du nämnde tidigare hur du kunde kolla upp om just hårddisken och ingen har svarat dig hittills.

här har du t.ex. en benchmark från min samsung 840pro : http://i.imgur.com/an7ExQz.jpg

Nu vet inte jag hur din kingston ska ha för värden i benchmarken, men om den spikar mycket så kan det mycket väl vara problem där (eller om du får sjukt låga hastigheter) jag visade min bara som ett exempel.

Permalänk
Skrivet av obbeluff:

För att testa hårddisken så kan du använda dig utav HD Tune, och kolla lite benchmarks och även kolla värderna att de stämmer. http://www.hdtune.com/

Såg att du nämnde tidigare hur du kunde kolla upp om just hårddisken och ingen har svarat dig hittills.

här har du t.ex. en benchmark från min samsung 840pro : http://i.imgur.com/an7ExQz.jpg

Nu vet inte jag hur din kingston ska ha för värden i benchmarken, men om den spikar mycket så kan det mycket väl vara problem där (eller om du får sjukt låga hastigheter) jag visade min bara som ett exempel.

Gjorde jag ens rätt? Mina siffror ser ju helt skeva ut jämfört med dina. Är V300 så jävla dåliga?

http://www.ladda-upp.se/bilder/qnogajlxaxzise

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Gjorde jag ens rätt? Mina siffror ser ju helt skeva ut jämfört med dina. Är V300 så jävla dåliga?

http://www.ladda-upp.se/bilder/qnogajlxaxzise

Jag är ganska säker på att du gjorde rätt, då det inte är svårare än att bara starta testet.
Den verkar ha svårt att hålla sig stabil. kan det vara drivrutiner som spökar, säker på att du har ahci drivaren installerad?

Jag vet att AMD's AHCI drivare var sämre än windows standard AHCI för ca 3-5år sen? Då jag satt på en phenom 2 x6 1090T och fick mycket bättre värden med windows drivare än AMDs.

Vet dock inte hur det är nu för tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort all överklockning tills du fått grejerna stabila. Du bör nog även nedgradera en version på grafikdrivrutinen, för den senaste beter sig knas.

Sedan tycker jag att du ska gå igenom den där listan som du själv har gjort och återkomma med resultat. Efter det kan du få mer tips. Här är ju nära noll feedback.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ta bort all överklockning tills du fått grejerna stabila. Du bör nog även nedgradera en version på grafikdrivrutinen, för den senaste beter sig knas.

Sedan tycker jag att du ska gå igenom den där listan som du själv har gjort och återkomma med resultat. Efter det kan du få mer tips. Här är ju nära noll feedback.

Tack för ditt svar! Jag har fått ordning på datorn, det glömde jag nog skriva.

Det enda jag gjorde var att demontera CPU-fläkten och satte dit den igen, ordentligt. Stabiliserade grafikkortet som hängde lite. Slog av "Slow mode" på moderkortet. Hade glömt en kabel till ena chassifläkten som jag stoppade i. Bockade ur "Aktivera Bandbredd Kontroll" i Killer Network Manager".

Så, som många andra gånger kan vi inte riktigt peka på vad felet var. Jag gissar på CPU-fläkten.

Nyaste grafikdrivaren tycker jag fungerar utmärkt, nu har jag 200-230 fps konstant, även i matchmaking i CS:GO.

Igår installerade jag även nyare drivrutiner till moderkortet, det gjorde dock ingen skillnad, istället har jag problem med min internetlina men det finns i en annan tråd..

Sen är det nog dags att byta ut detta skräp till SSD (V300 120gb), här har ni en print från HD Tune: http://www.ladda-upp.se/bilder/qnogajlxaxzise

Den spikar rätt bra!

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Vad tror ni är nästa steg för en bättre dator?

Corsair Carbide 200R, MSI 970 Gaming, FX-8350, GeForce GTX 970 Strix, Corsair CX 600W, Corsair 1333MHz 4x4GB, ASUS VG248QE 144hz, Kingston V300 120GB.

1. Jag tänkte mig nya minnen, men vad ska jag välja där? Jag har inte den blekaste om vad jag behöver.

2. När mitt GTX 970 tar slut tänkte jag köpa ett till, spelar inga grafikkrävande spel idag dock så det är länge dit.

3. Tänkte även ny och större SSD då jag har spel och program som tar mer plats än 120 GB.

4. Sedan tänkte jag försöka mig på att klocka min FX-8350 men då behöver jag bättre kyl. Finns det någon bra och tyst luftkyl eller är det vatten som gäller? Fläkten som sitter standard låter ju jävulskap, nästan så jag heller själv sitter och blåser på CPUn.

Tack boys.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Corsair Carbide 200R, MSI 970 Gaming, FX-8350, GeForce GTX 970 Strix, Corsair CX 600W, Corsair 1333MHz 4x4GB, ASUS VG248QE 144hz, Kingston V300 120GB.

1. Jag tänkte mig nya minnen, men vad ska jag välja där? Jag har inte den blekaste om vad jag behöver.

2. När mitt GTX 970 tar slut tänkte jag köpa ett till, spelar inga grafikkrävande spel idag dock så det är länge dit.

3. Tänkte även ny och större SSD då jag har spel och program som tar mer plats än 120 GB.

4. Sedan tänkte jag försöka mig på att klocka min FX-8350 men då behöver jag bättre kyl. Finns det någon bra och tyst luftkyl eller är det vatten som gäller? Fläkten som sitter standard låter ju jävulskap, nästan så jag heller själv sitter och blåser på CPUn.

Tack boys.

1. Hittade du några fel på dina minnen eller finns det någon annan Anledning till att byta?

2. Om du då har gått upp i upplösning vill du kanske hålla koll på att vram räcker till för den tidens spel.

3. Beror lite på budget. Samsung 850-serie (vissa håller sig i ifrån EVO pga 840's problem), crucial mx/bx 100/200 är bra alternativ.

4. EVO 212 är prisvärd. I den lite dyrare prisklassen finns noctua. Har inte full koll på ditt moderkort men 970 kort har allt som oftast lite sämre kylning och strömförsörjning så akta dig för att mata processorn med allt för mycket ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

1. Hittade du några fel på dina minnen eller finns det någon annan Anledning till att byta?

2. Om du då har gått upp i upplösning vill du kanske hålla koll på att vram räcker till för den tidens spel.

3. Beror lite på budget. Samsung 850-serie (vissa håller sig i ifrån EVO pga 840's problem), crucial mx/bx 100/200 är bra alternativ.

4. EVO 212 är prisvärd. I den lite dyrare prisklassen finns noctua. Har inte full koll på ditt moderkort men 970 kort har allt som oftast lite sämre kylning och strömförsörjning så akta dig för att mata processorn med allt för mycket ström.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Har inte tagit mig tiden att testa det än, får göra det ikväll!

2-4. Check.

Nästa fråga! Detta börjar ju nästan bli hemtrevligt:

Tänkte sälja mina gamla datadelar, nästan komplett dator.

-NZXT Source 210 Elite
-ASUS M5A78L
-AMD FX-4100
-530W PSU
-GTX 550Ti

Utan minnen och HDD

1. Klarar denna setup Minecraft? Aldrig spelat det så vet inte vad det kräver.

2. En kollega vill köpa detta av mig, vad är lämpligt pris, 500? Får jag 1000 måntro?

Tack!

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard