Svenska Tobii samarbetar med MSI för ögonstyrning i gamingdatorer

Permalänk
Melding Plague

Svenska Tobii samarbetar med MSI för ögonstyrning i gamingdatorer

Micro-Star International tecknar en avsiktsförklaring om ett samarbete kring integration av svenska Tobiis teknik för ögonstyrning i nya bärbara gamingdatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, extra intressant om vissa spel kommer stöd för detta.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått meningen med detta för spel. Skulle bara bli frustrerad att jag inte kan titta på vad jag vill. Kan någon som ser mening med detta upplysa mig om vad det fyller för funktion?

Ser användning om man kombinerar det med dynamisk upplösning i olika områden, men inte som kontroll enhet.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har aldrig förstått meningen med detta för spel. Skulle bara bli frustrerad att jag inte kan titta på vad jag vill. Kan någon som ser mening med detta upplysa mig om vad det fyller för funktion?

Ser användning om man kombinerar det med dynamisk upplösning i olika områden, men inte som kontroll enhet.

Dold text

Kan tänka mig att det dels kommer bli en kul grej på typ surfplattespel om typ samsung/apple stödjer denna teknik i framtiden.
För spel med mus & tangentbord kan man nog implementera saker så som att du måste kolla på ett föremål för att aktivera det eller att kunna kontrollera kameran i t.ex. strategi-spel.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har aldrig förstått meningen med detta för spel. Skulle bara bli frustrerad att jag inte kan titta på vad jag vill. Kan någon som ser mening med detta upplysa mig om vad det fyller för funktion?

Ser användning om man kombinerar det med dynamisk upplösning i olika områden, men inte som kontroll enhet.

Dold text

Bara för att du tittar på något så betyder det inte att du klickar på det.
Titta på något, förslagsvis i WoW, klicka på vald knapp och så klickar den där.
Om det funkar så kan du då bara titta - klicka - titta - klicka väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har aldrig förstått meningen med detta för spel. Skulle bara bli frustrerad att jag inte kan titta på vad jag vill.

Jag har provat ögonstyrda spel uppe på Tobiis kontor. Det är precis som du misstänkte, väldigt frustrerande att man inte kan titta på vad man vill. Att behöva vara medveten om var någonstans man riktar ögonen hela tiden känns väldigt väldigt konstigt.

Ögonstyrning tror jag däremot skulle kunna fungera tillsammans med någon annan slags tracking-teknologi för att öka precisionen i den. Till exempel om man hade 3D-tracking i rymden som t.ex. Leap Motion tillsammans med positionering av ögonen gentemot var skärmen är så att man skulle kunna få öga-hand-koordination för t.ex. "ljuspistoler", handstyrning a'la Minority Report etc. Tyvärr äger Sony patent på just sånt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Hade varit coolt om man kunde sikta genom att blunda med ena ögat

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Styrning känns svårt då man oftast styr pupillens riktning indirekt men det finns säker utrymme för "supportliknande" funktioner, ex: att komplettera avsaknaden av musrörelser för att slå på skärmsläckare eller hålla högre ljusstyrka (dvs så länge du tittar på skärmen så har du ett annan beteende).

Man har experimenterat med liknande system i bilar för att avgöra om föraren tittar för mycket på annat än vägen alt. håller på att somna, ex: http://smarteye.se/ (ett göteborgbaserat företag).

Det kan även användas för forskning/kundundersökningar för att få koll på användares fokusmönster (var är det bäst att placera bannern, vilken reklam fick mest fokus etc.).

Occulus har experimenterat med att "pausa" handligen i en vr-film tills åskådaren tittar där handlingen skall inträffa, inte samma teknik men principen finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har aldrig förstått meningen med detta för spel. Skulle bara bli frustrerad att jag inte kan titta på vad jag vill. Kan någon som ser mening med detta upplysa mig om vad det fyller för funktion?

Ser användning om man kombinerar det med dynamisk upplösning i olika områden, men inte som kontroll enhet.

Dold text

Skulle kunna tänka mig att det är hjälpsamt för att skona armens rörelser när man navigerar med muspekaren. Det skulle kunna räcka att titta på ett objekt på skärmen och tryca på en tangent för att på så vis inte behöva flytta armen lika ofta. Kanske kan kombineras med muspekaren för att jobba på två ställen samtidigt? Något i stil med "ta objektet jag tittar på och placera det där muspekaren befinner sig".

Förvänta dig inte att ögonstyrningen på något vis ska ersätta dina befintliga kontrolldon - den kan däremot komplettera och förbättra upplevelsen. Det jag skrivit ovan är bara sånt som jag själv kommit på på stående fot och har säkerligen brister och bristande behövlighet, men du förstår säkert poängen.

Permalänk
Medlem

Taskigt val av partner för Tobii - men lycka till...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Occulus har experimenterat med att "pausa" handligen i en vr-film tills åskådaren tittar där handlingen skall inträffa, inte samma teknik men principen finns där.

Artikel på SweClockers för drygt en vecka sedan: VR-glasögonen Fove med ögonspårning nära grönt ljus på Kickstarter. De använder ögonspårning för att kunna rendera det man inte tittar på i lägre upplösning, och därmed öka total frame rate.
Samma idé har använts tidigare i bl.a. flygsimulatorer där man haft ett 360°-fält från cockpit: men då har man ofta satt en tracker på pilotens hjälm.

Vad jag skulle vilja se vore att optiken i VR-hjälmen skulle kunna justera sig efter hur långt borta i VR-världen det man tittar på är. På det sättet skulle man kanske kunna slippa olag mellan fokus och ögonvinkel, vilket är något som gör folk trötta i ögonen och ger dem huvudvärk. Men jag antar att sensorn och optiken måste vara väldigt snabb för att det ska kunna kännas bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Oculus Rift/HTC Vive/alla andra VR headsets släpps om ett år.

Denna produkt kommer bli ihågkommen som en gimmick för gaming.

Visa signatur

Kör endast Debian numer...

Permalänk
Medlem

Tror det är fint i t.ex diablo att få bort musen och lira med eyetracking.
Köra mouse1 & 2 med t.ex fötterna eller bara en nostromo, rip musarm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Jag har aldrig förstått meningen med detta för spel. Skulle bara bli frustrerad att jag inte kan titta på vad jag vill. Kan någon som ser mening med detta upplysa mig om vad det fyller för funktion?

Ser användning om man kombinerar det med dynamisk upplösning i olika områden, men inte som kontroll enhet.

Dold text

Kan tänka mig att det är väldigt effektivt om man kan binda en tangent nära till hands för att snabbt stänga av funktionen och sedan kolla på andra grejer. Detta är såklart mest användbart i lite mer casual situationer/spel än t ex CSGO eller LoL.

Permalänk

Slippa scrolla i RTS/RTT eller liknande spel? Hade vart nice

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Det enda som jag gillat hittills var nått spel som hade fokuserat på "mindre" saker men som ändå förhöjde upplevelsen.
Det exempel jag kommer ihåg var att NPC:er reagerade när man tittade på dom, vilket jag iaf upplevde som ballt. Detta eliminerar ju även problem som folk tagit upp med styrning, att man inte kan titta var man vill.
Så tror det är vad som skulle kunna vara bäst, ha funktioner som förhöjer inlevelsen, inte att styra spelet.

Det var ju typ över 1 år sen jag fick mitt eye-x dev kit nu, fortfarande inte kopplat in det.
Beror iofs mest på att jag inte har nån USB3 port utan måste köpa ett pci kort, blivit för mkt meck... I kombination med att jag inte sett nån "killer app" ännu...

Permalänk
Avstängd

Ser ingen marknad för eyetracking i den formen när det kommer till spel men däremot finns behovet för handikappade osv.