Kommer ett 2700K OC 4.5 GHZ flaskhalsa en GTX 970?

Permalänk
Medlem

Kommer ett 2700K OC 4.5 GHZ flaskhalsa en GTX 970?

Tjena!

Är väl inte den mest bevandrade i datorkunskap, men undrar om min processor (2700K OC 4.5 GHZ) kommer att flaskhalsa en GTX 970? Funderar nämligen på att uppgradera från mitt nuvarande grafikkort som är ett GTX 680 för att kunna köra Witcher 3 på acceptabel framerate och kvalite.

Permalänk
Medlem

Nej, det tror jag inte.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Entusiast

I 60Hz - Nej, kör på!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag skulle i ditt ställe utan tvekan ha köpt mig ett r9 290x för 2500kr istället för ett 970 för tusenlappen extra. Ett 290x kommer sedan att räcka gott och väl tills pascal-korten anländer vilka enligt Nvidias egna utsago kommer att vara utan motstycke prestandamässigt vid release.

Permalänk
Medlem

Bara den inte flaskhalsar och gör det möjligt att köra W3 på bra nivå är jag nöjd, att spara en tusenlapp är givetvistt ett stort plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsting:

Bara den inte flaskhalsar och gör det möjligt att köra W3 på bra nivå är jag nöjd, att spara en tusenlapp är givetvistt ett stort plus

Jag har en 2700K@4.5GHz, dock med 290x. Jag kör på high i witcher 3 utan någon tendens till lagg (dock med fancy hår avslaget), 1080p.

/P

Permalänk
Medlem

Vad får du för Framerate typ?@Kiane:

Permalänk

En Sandy bridge i7 som ät överklockad kommer inte flaska något mer än vad en ny i7 också skulle göra !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsting:

Vad får du för Framerate typ?@Kiane:

Bra fråga, kan kolla ikväll när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag har en 2700K@4.5GHz, dock med 290x. Jag kör på high i witcher 3 utan någon tendens till lagg (dock med fancy hår avslaget), 1080p.

/P

Kör på samma setup skulle jag säga, här har du ju ett lysande exempel på hur bra det funkar.

Permalänk
Medlem

Hej, igen. Kollade just. Ligger på runt 60-75 fps med fancy hår avslaget (dvs high på allt). Slår jag av HBAO / SSAO så får jag 10-15 fps mer. Jag kan kolla vad jag får på medium. Det är rätt många inställningar att pilla på

Edit: Medium 80-110fps typ med fancy hair och ssao inaktiverat.

Vet inte hur exakt fraps är dock. Samt att min metodologi inte är den bästa men det flyter på bra.

Witcher 3 dock extremt tungdrivet om man drar på allt.