Trist som fan... sabbade ett moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Trist som fan... sabbade ett moderkort.

Okej, det här är inte roligt, men igår skulle jag meka lite med ett nytt bygge och jag råkade tappa en skruvmejsel ner i sockeln på ett moderkort. Många böjda/knäckta. Går sockeln att byta ut? Det är (var) ett Asus X99 Pro.

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2003

haha klantigt. Men skämt å sido sånt händer. tror inte att det går att byta bara sockeln. du får nog byta hela mobot. Sen om det går på garanti har jag ingen anning om tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2011

Du kan jäkla försiktigt böja tillbaka dom om du har tålamodet och hoppas det funkar efter det.

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3 - CPU: AMD FX-8350 - RAM: Corsair XMS3 1333MHz 4GB x4 - GFX: Gigabyte Radeon R9 290X - Systemdisk: ADATA SP900 SSD]:.
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Går säkert skicka iväg kortet så de byter sockeln.
Surt när sådant här händer.

Mvh

i7-6700K | Asus Z270i | 16GB Corsair Led 3200MHz | 500GB 850 Evo | ASUS Dual Gtx 1060 | XL2540 240Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Jan 2015

Ta en bild på den och var med i tävling så kanske du vinner.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1370948-vinn-kylare-och...

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför dumburken ?
Registrerad
Jul 2013

Ta ett förstoringsglas och något smått som inte leder ström, bara att börja böja dom tillbaka ! Jag köpte just ett moderkort med böjda pinnar i som jag böjde tillbaka ! Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte var nervös då jag startade upp den 4930k ! Det gick bra den tuffar på utan problem !

Grönt och blåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

och nästa gång du ska bygga datorn be nån som kan bygga och är inte slarvig av sig med ! nej allså trist det hände oftast kan man böja dom pinnar tillbacka såg video på youtube att en använde häststift vänta ska kolla upp videon åt dig så ser du

på ett socket 2011 moderkort

https://www.youtube.com/watch?v=HsgodSeRdWA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Jag gjorde något liknande en gång, och försökte böja tillbaka pinnarna med ett dåligt förstoringsglas, en plastpincett och skakiga händer. En av dem gick av så det gick åt skogen, så det gäller att vara extremt försiktig.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av pytonOrm:

och nästa gång du ska bygga datorn be nån som kan bygga och är inte slarvig av sig med ! nej allså trist det hände oftast kan man böja dom pinnar tillbacka såg video på youtube att en använde häststift vänta ska kolla upp videon åt dig så ser du

på ett socket 2011 moderkort

https://www.youtube.com/watch?v=HsgodSeRdWA

Häststift...
HÄSTSTIFT!?

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av dr. Dunkel:

Okej, det här är inte roligt, men igår skulle jag meka lite med ett nytt bygge och jag råkade tappa en skruvmejsel ner i sockeln på ett moderkort. Många böjda/knäckta. Går sockeln att byta ut? Det är (var) ett Asus X99 Pro.

Skrivet av backfeed:

Jag gjorde något liknande en gång, och försökte böja tillbaka pinnarna med ett dåligt förstoringsglas, en plastpincett och skakiga händer. En av dem gick av så det gick åt skogen, så det gäller att vara extremt försiktig.

Håller med ovan. Går att böja tillbaks om du har tur, har själv gjort på ett kort med ett par riktigt illa tilltygade pins. Är de knäckta är du nog dock redan körd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Jonny Myran:

Häststift...
HÄSTSTIFT!?

Japp, stift gjorda utav hästar, visste du inte om att sånt fanns?

Main workstation: Asus X99-E WS/Intel 5960X/2xGtxTitan Black/GTX980ti/Win10 Pro/Luxology Modo/Otoy Octane (grafikkorten används för GPU rendering, inte SLI)
Daily driver nr1: Amiga 4000/040
Daily driver nr2: SGI Octane2/2x400MHz Mips r12000/Vpro 10/Irix 6.5.26/Maya 6.5/Photoshop 3.0 Irix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008

Grymt synd. Var det ett sprillans nytt kort borde det sitta ett skydd över sockeln som är märkt att endast avlägsnas vid montering av processorn. Saknades skyddet från början och du står på dig om det kan det funka att du får ersättning, men annars just när det gäller böjda pins i processorsockeln brukar det vara grinigt att få rätt.

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av MadMantiz:

Grymt synd. Var det ett sprillans nytt kort borde det sitta ett skydd över sockeln som är märkt att endast avlägsnas vid montering av processorn. Saknades skyddet från början och du står på dig om det kan det funka att du får ersättning, men annars just när det gäller böjda pins i processorsockeln brukar det vara grinigt att få rätt.

Få rätt?

Om du läser första posten, så ser du att TS på egen hand tappat en skruvmejsel ner i sockeln...

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Jo, jag är väl sämst i hela världen, men ja, jag tappade skruvisen ner i det flång nya moderkortet, skulle precis sätta dit processorn men "skulle bara fixa en grej först". Har byggt i vart fall 15 lådor innan och aldrig gjort bort mig på det här sättet. Ser att det går att skruva bort, men var köper man en ny?

Köpte ett nytt kort direkt för jag gillar inte att vänta.

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av FatherOfThree:

Få rätt?

Om du läser första posten, så ser du att TS på egen hand tappat en skruvmejsel ner i sockeln...

Jag är ju själv rätt insatt i frågor runt konsumentskydd och jag är inte täckt av någon skyddslagstiftning alls.

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2007

Den enda rätt som jag ser är att du kollar upp vilket försäkringsbolag du har samt vilken omfattning på din försäkring, och har du tur så tar dem hand om ärendet

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|Crossfire 290x|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

@Jonny Myran:

skrev fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av AmdX2:

Den enda rätt som jag ser är att du kollar upp vilket försäkringsbolag du har samt vilken omfattning på din försäkring, och har du tur så tar dem hand om ärendet

Nope, för mycket jobb. Jag vill egentligen bara veta om det går att köpa en ny sockel.

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av dr. Dunkel:

Ser att det går att skruva bort, men var köper man en ny?

Köpte ett nytt kort direkt för jag gillar inte att vänta.

Själva stiften är lödda i moderkortet så det går inte att byta hela sockeln. Bara själva metalldelen runtom är utbytbar.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Marcusk:

Själva stiften är lödda i moderkortet så det går inte att byta hela sockeln. Bara själva metalldelen runtom är utbytbar.

Tack, det var det jag ville veta. Slänger tre lök i elektronikåtervinningen

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av crash:

Sen om det går på garanti har jag ingen anning om tyvärr

Garantin täcker aldrig någonsin fel du själv orsakar, av tämligen uppenbara skäl.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Drulle tillägg på hemförsäkringen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Jonny Myran:

Häststift...
HÄSTSTIFT!?

Den måste vara jäkligt stor den hästen

$$

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Zoltrix:

Den måste vara jäkligt stor den hästen

Nä, för att vara häst så var den rätt liten. Skadan var desto tristare...

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av dr. Dunkel:

Stod inte sockel skyddet mot ?
Eller hade du en skruvmejsel i handen när du lyfte locket och skulle montera CPU'n ?
För alla kort jag skruvat med har haft plastskyddet monterat.
Fanns det inte så kanske du har fått ett begagnat kort.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Vänligt tips framöver, det skall ALLTID vara något i sockeln. Antingen en processor eller sockelskyddet.

Öppna inte locket till sockeln förrän du är redo att lägga i processorn.

Ta aldrig av sockelskyddet innan processorn är i sockeln.

Ta aldrig ur processorn innan sockelskyddet sitter som det skall på locket.

Stäng och lås locket till sockeln så snart du har tagit ur processorn.

Detta kostar inget extra i tid eller komplexitet, men kan spara stora summor pga olyckor

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Fluf:

Vänligt tips framöver, det skall ALLTID vara något i sockeln. Antingen en processor eller sockelskyddet.

Detta kostar inget extra i tid eller komplexitet, men kan spara stora summor pga olyckor

Tack, Hjälpsam, jo, jag tänkte precis så, men hittade en sak jag ville fixa. Jag tror jag redan deklarerat mig som mest korkad på hela forumet

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2009

Surt med 3 lök i återvinningen, men försök att se det från den ljusa sidan-ännu en erfarenhet rikare!

Själv fick jag skrota en samsung ssd för ett tag sen som inte funkade - orsakade random bluescreens m.m

Nu är det fredag och solen skiner!

-Enjoy!

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Köpte det där kortet när jag hade haft sönder det tidigare. Verkar bra så långt, även om jag varit i närheten!

NES.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av FatherOfThree:

Få rätt?

Du har helt rätt, vete fåglarna vad jag tänkte. Jag tar på mig dumstruten

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!