Köpråd, speldator. 25k, give or take!

Permalänk
Medlem

Köpråd, speldator. 25k, give or take!

Hej,

Behöver lite tips på en inköpslista för en speldator, har 25k att spendera (kan lägga till lite mer).

Mvh,
exp1

Permalänk
Medlem

Lägg till lagringsdisk eller en till ssd för tex raid0
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8032777/2015-05-29

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Inte ett fan av SLI. Dåliga minnen av strul med diverse saker. Föredrar ett riktigt grymt kort över två som är steget under; även om de ger lite mer FPS under optimala omständigheter. Angående CPU/RAM, är det inte bättre att sikta på något från den senaste serien av CPUs, samt senaste RAM:n?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte lägga 25k på en dator som du bara skall spela på. Och ett GTX 980 räcker, iaf i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Ang SLI eller inte så är det fantastiskt mycket mindre strul nu är tidigare. Både SLI och Crossfire funkar bra.

Vad jag däremot tycker du ska tänka på är att oavsett vilka kort du väljer så kommer ett av korten (det översta) bli idiotvarmt!!! MAO så kommer datorn låta som en helikopter vid belastning/spelande.

Nu är inte mina 290X kända för att vara tysta men... Med TRI-X kylare så är 1 290X tyst och svalt vid spelande, nu när jag har stoppat in ett till så låter datorn som om den ska hamna i omloppsbana vilken sek som helst när jag spelar. Även om ett GTX 980 går tystare/svalare än 290X så kommer även dessa kort hålla ett sabla liv när du spelar.

Ska man köra SLI/Crossfire så är det vattenkylning på korten som gäller IMHO.

Jag ligger själv i startgroparna och ska beställa vattenkylning till min dator.

Överväger man vattenkylning på GPUerna så kan jag tipsa om Asus 290X som säljs just nu på cdon för 2490:-

2st 290X för 5K är sinnessjukt mycket prestanda för pengarna, visst du får ngt högre prestanda med 2st 980 men det kostar också 7538:- mer.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: Kommer inte 980ti snart? Om möjligt vill jag ha ett system som håller ett par år framöver då jag inte byter delar särskillt ofta. Därav har jag inga problem med att spendera lite extra för att få något hållbart.

Permalänk
Medlem

@exp1:

Har du inga problem med att spendera premium och du måste ha nvidia så köp ett TitanX. Då är du iaf helt säkrad på vram fronten + att du får den bästa prestanda som går att köpa (just nu) med ett singlekort. Även om ett TitanX aldrig kommer kosta "billigt" så kan du alltid stoppa in ett extra kort i framtiden vid behov.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exp1:

@VexedRelic: Kommer inte 980ti snart? Om möjligt vill jag ha ett system som håller ett par år framöver då jag inte byter delar särskillt ofta. Därav har jag inga problem med att spendera lite extra för att få något hållbart.

Då är det otroligt mycket mer smart och awesome att dela upp din 25k hög i två högar, säg att du köper en dator för 10k idag och tillbehör såsom skärm för 5k, och så köper du en ny dator för 10k om två år. (typ köra på dubbla 290x)

I detta fall skulle du om 2 år ha 2 riktigt schyssta speldatorer, istället för en speldator som är typ 5 - 10% snabbare idag. Du kan lätt klösa på bra i dagens spel med en dator för 10k.

Alternativt så sätter du undan lite pengar för att uppgradera datorn om några år, säg att du behållar 10 k enbart för att köpa nya grafikkort om två år. Kör på ett 980 idag om du vill ha singlekort (eller dubbla 290x för samma pris och yup 70% mer prestanda). Så köper du det fetastae kortet du kan hitta för typ 7-10k om några år.

Permalänk
Medlem

Har du någon befintlig datorskärm eller behöver detta ingå i paketet?

Jag hjälpte en kollega att bygga en dator för bara någon vecka sen. Han envisades med att köpa dubbla grafikkort trots mina rekommendationer att låta bli. I slutändan blev han riktigt nöjd ändå.

Mitt ursprungliga rekommendation till honom (för spelande i 1080p / 1200p):
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/120179/

Han köpte följande skärm:
Acer Predator XB270Hu 27" WQHD / 4ms / G-Sync IPS, 2xUSB 3.0 / 144Hz / USB 3.0

Han blev orolig att en GTX 980 inte skulle räcka för spelande i 1440p så han bestämde sig för att köra SLI. Det blev således 2 st:
Asus GTX 980 Strix

Han uppgraderade också till en 850W PSU från Corsair:
Corsair 850W PSU

På ASUS Z97-A så blir avstånden mellan de bägge grafikorten ganska bra. Det är lika trångt mellan PSU och nedersta grafikkortet som det är mellan grafikkorten. Vi pratar 2-3cm. Datorn är oehört tyst.

Eftersom Fractal Design Define S är ett relativt nytt chassi som inte fanns i lager bytte vi till:
Fractal Design Define R5

Med GTX 980 ti runt hörnet kan det vara värt och satsa på en sådan. Vi hade köpt 2 st GTX 970 om det inte hade varit för den sorliga historien med 4GB minneskonfigurationen.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag vänta in Skylake eller bygga på Haswell-E, med din budget.

Sen som sagt kommer massa nytt snart på grafikkort inom väldigt kort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exp1:

@VexedRelic: Kommer inte 980ti snart? Om möjligt vill jag ha ett system som håller ett par år framöver då jag inte byter delar särskillt ofta. Därav har jag inga problem med att spendera lite extra för att få något hållbart.

Tidiga tester så kommer 980Ti prestera snarlikt som ett Titan X kort som kostar typ 12000kr. Men skillnaden på ett 980 och Titan X är typ 5-15 fps, så inte riktigt värt det dubbla priset. Det är typ samma prestanda skillnad om du jämför ett 970 med ett 980 kort.

Så jag tvivlar på att det kommer göra så stor skillnad om två år om du väntar på ett 980Ti kort.

Rent generellt så är det klokare att göra dyra investeringar när helt nya processer chip kommer när du vill "framtids säkra" modeller inom samma generation har i regel snarlik prestanda där det ofta inte är värt priset att lägga en stor säck pengar på det. Men det är varje enskilds persons pengar så de kan göra vad de vill.

Permalänk
Medlem

Om du inte gör som Killbom säger med att dela upp det i två datorer så hade jag kört på x99, en 5820 k istället mer framtidssäkert när det gäller cpu åtminstone och så liten prisskillnad från 4790k.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har redan en 144hz skärm idag, samt ett bra tangetbord, mus, musmatta, mic, headphones osv. Så kringutrustningen är det inget jag behöver oroa mig om någon gång snart.

@anon81912: Jag har inget behov av att dela upp mina 25k+ i två betalningar. Kan ju bara köpa något helt nytt om två år igen om PCn vi snackar om nu för 25k inte skulle räcka tills dess. Men idéen är ju att vi ska bygga något idag som förhoppningsvis håller längre än så. Frågan är om 25k räcker till det, men vi är ju här för att prispressa och sätta ihop något ordentligt. Annars kan jag lägga på lite extra om det absolut behövs.

Angående chassit så ger jag personligen stora plus till dem som är helt stängda på båda sidor, dvs inga fönster, tack. Behöver ingen extra belysning, har lampor i rummet för det.

Inte säker på hur jag känner för ett tyst system generellt dock. Jag sover bättre med surrandet av fläkterna i rummet. Haha.

Permalänk
Medlem

Du verkar vara lika envis som min kollega. Han ville också bygga en dator som skulle räcka tills han går ut i pension.
Vad har du för 144hz skärm? 2560x1440? G-sync?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

@LiTo: Pensionen är inte särskillt nära, men när man jobbar och spelar på samma dator så vill man ha något bra; makes sense, right?

1080p skärm, inge G-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du behöver inte lägga 25k på en dator som du bara skall spela på. Och ett GTX 980 räcker, iaf i dagsläget.

"Behöver" det är mycket man inte behöver göra men man gör det av rent och skärt vill-ha begär. Hade jag haft möjligheten hade jag säkerligen skaffat en dator för 15-20k. GTX 980 är inte så värst prisvärt speciellt med bara 4GB i den prisklassen. Känns som att om man vill ha en speldator för det priset så är 4GB VRAM snålt i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av exp1:

@LiTo: Pensionen är inte särskillt nära, men när man jobbar och spelar på samma dator så vill man ha något bra; makes sense, right?

1080p skärm, inge G-sync.

Absolut. Om du tänker fortsätta spela på 1080p skärm så är SLI rätt så onödigt.
Det är lätt att bygga ihop en dator för 25k men det är ganska slösaktigt med tanke på vad man får för pengarna. Som andra redan har nämnt i tråden så är det bättre att uppgradera datorn med jämna mellanrum. Du kommer få mer prestanda för pengarna långsiktigt.

Skulle jag bygga en dator idag skulle jag köpa följande: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/120179/
Nästa år skulle jag byta GFX kort när Nvidia släpper nästa generation.

Jag sitter själv med 5 år gammal CPU, mobo och minne men ser ingen anledning att uppgradera dessa. Skilnaden är försumbara när man spelar. Det är annorlunda om man håller på med videoredigering eller annan typ av bildbehandling / 3d rendering och dylikt.

Grafikkortet vill man helst byta varje år eller åtmistone vartannat år. Då kan man räkna med dubbla prestandan:
GTX 980 vs GTX 680

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8035078/2015-05-30

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vänta på ett 980ti eller amds 390x. Vet ej hur de kommer prestera men hellre något av dessa kort än sli.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8035163/lite-over-budget

La ut en bara för nöjes skull Titan X istället för SLI som du inte verkade vilja ha. Även om det är svindyrt Vet inte om du behöver Windows också samt montering, eller om du sköter det själv. Här är själva burken iaf..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

@Wizook: Låter som 980ti = Titan X med halva minnet för 3500 SEK mindre? Det är värt att vänta på det.

@zipmiX: Tror du valt fel CPU att köra DDR4 med.

@LiTo: Mja, att spendera 25k på en ordentlig dator (så fort man kan införskaffa ett 980ti iaf) låter ju inte helt så slösaktigt. Kanske även provar med SLI om ett år eller två om jag känner att ett kort är lite för klent för dåtidens spel.

So what say you? Vänta tills 980ti blir nog planen, men alla de andra delarna? Samt investera i både chassi och mb med bra utrymme för två tyngre kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exp1:

@Wizook: Låter som 980ti = Titan X med halva minnet för 3500 SEK mindre? Det är värt att vänta på det.

@zipmiX: Tror du valt fel CPU att köra DDR4 med.

@LiTo: Mja, att spendera 25k på en ordentlig dator (så fort man kan införskaffa ett 980ti iaf) låter ju inte helt så slösaktigt. Kanske även provar med SLI om ett år eller två om jag känner att ett kort är lite för klent för dåtidens spel.

So what say you? Vänta tills 980ti blir nog planen, men alla de andra delarna? Samt investera i både chassi och mb med bra utrymme för två tyngre kort?

haha oj, ja det har du rätt i. Det gick nog för snabbt att dra ihop kundvagnen, men det e bara att byta till 16GB valfri DDR3 Och ja, 980Ti presterar ju i princip som ett Titan X, vilket vi ser tydligt i testet som gjorts här nyligen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/produkt/5411400/asus-gold-20th-gtx980-p-4g... (Det snabbaste 980 kortet på marknaden.) vet inte hur det presterar men kan vara värt att tänka på.

Permalänk

Kör på ett Gtx 980Ti, kan inte gå fel.