Stenåldersdator Socket 1156. Finns det hopp?

Permalänk

Stenåldersdator Socket 1156. Finns det hopp?

Tjena har en 5år+ gammal burk som låter som en hårtork och alstrar enormt mkt värme för patetisk prestanda.
Finns det nåt man kan uppdatera på denna mojäng eller är det lika bra att köpa nytt? Burken är till för att kolla på HD filmer, lätt CAD samt slösurf på 2 skärmar.
På spelfronten är det bara lite Kerbal Space Program, Star Craft 2 och World of Tanks som gäller.

Intel Core i5 760 2.8Ghz LGA1156
MK Asus P7P55D-E PRO
Corsair 4GB (2x2GB) DDR3 1600Mhz XMS3
Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB DDR5
Corsair SSD 60GB
1TB Samsung SpinPoint SATA-2 7200rpm 32MB
Fractal Design Newton R2 650W

Allt sitter i en gammal Chieftech Dragon som bara har plats för 80mm fläktar. Har 2st 80mm som blåser in/ut och en liggande PCI-slot fläkt.

Har även 2st äldre 24" skärmar på 1680x1050 upplösning som börjar kännas lite små och suddiga. Tänkte uppdatera till 2st 27" 1080p. Nåt mitt nuvarande gfx kort troligen inte pallar. (Tror inte ens jag har HDMI portar på kortet)

Är det som att sminka en gris om jag köper ett nytt grafikkort? Moderkortet har bara PCI-Express 2.0
Om man ploppar in ett nytt fläktlöst gfx-kort tex, kan jag fortfarande lira Kerbal Space Program och titta på en HD rulle på andra skärmen samtidigt? Dvs behålla prestandan utan att ha ett bastuaggregat under bordet?

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn nån gigahertz, skaffa 4gb ram till (kanske ännu mer om du kör cad) och ett nytt gfx. Sen vid vilket gfx din cpu kommer att hålla prestandan tillbaka låter jag vara osagt (beror ju på spel också givetvis). Dock tror jag allt att du kan skrämma lite nytt liv i den. Så dålig är inte en i5 760, åtminstone inte om du får upp den en aning i frekvens. RAM är ju inte så dyrt, nytt gfx kan du ha nytta av även vid uppgradering av övriga komponenter och att överklocka cpu'n är ju gratis Förutom någon lite bättre cpu-kylare då. Angående PCI-express 2.0 så tror jag inte att bandbredden kommer flaska nämnvärt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Se här tex: http://techbuyersguru.com/i5CPUshootout.php

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Jag skulle säga att din dator är värd ca 1000-1500kr Man får knappt ett grafikkort för dem pengarna

Skulle jag vara du skulle jag köpa en "ny" begagnad dator Om du har någon budjet så kan jag på ett ungefär säga dig vad du får för begagnade delar eller alternativt nytt från affär:)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

enklast gör om datorn till en tv streamer sen skaffa en nyare dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

eller sälj den på blocket för 5000:-

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

CPU är ju inte precis bedrövlig, och som nämnts så bör den klara sig ett tag om du kan få den lite uppklockad. 3.2Ghz bör nästan vara garanterat möjligt, 3.6Ghz rätt troligt. Och på 3.6 lär den nog vara rätt ok.

Att den låter mycket är ju lätt fixat också, öppna den och hitta vilken eller vilka fläktar som är högljudda och ersätt de med tysta fläktar.

Om den seriöst går varm, kontrollera VAD som blir varmt. Om det är grafikkortet, meh det är det du mest behöver byta ut ändå, förslagsvis till ett GTX 960.
Om det är cpu, så är en CM 212 EVO en vanlig och inte alltför dyr kylare.

4-8GB extra RAM vore nog en bra ide också(8GB är billigt nog att det känns totalt onödigt att rekommendera nåt mindre, och om du kör CAD så är mer generellt bättre).

Du kan nog glömma tanken på ett fläktlöst grafikkort däremot. Senaste gg jag hittade ett bra sånt var mitt Gigabyte 6770.
Och SC2 är bedrövligt krävande på grafikkortet så fort det är stora slag, min kompis som kör mesta grafiken maxad med ett GTX 960 är den som saktar ner när vi kör. Själv kör jag låga inställningar på ett 7870 utan problem, medans min kusin kör maxade inställningar utan problem på ett R9 290.

Dock, om grafikkortet är för högjutt, ladda hem MSI Afterburner och skapa din egen fläktkurva. Min kompis GTX 960 kör för övrigt passivt(fläkten stannar helt) så länge det inte körs konstant i 3D.
NVidias 9xx serie är också rejält strömsnåla överlag.

Så, lite extra RAM och bättre grafikkort samt spendera lite tid på att få en fungerande överklockning, så bör du kunna fortsätta köra datorn några år till utan problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karatetorsken:

Tjena har en 5år+ gammal burk som låter som en hårtork och alstrar enormt mkt värme för patetisk prestanda.
Finns det nåt man kan uppdatera på denna mojäng eller är det lika bra att köpa nytt? Burken är till för att kolla på HD filmer, lätt CAD samt slösurf på 2 skärmar.
På spelfronten är det bara lite Kerbal Space Program, Star Craft 2 och World of Tanks som gäller.

Intel Core i5 760 2.8Ghz LGA1156
MK Asus P7P55D-E PRO
Corsair 4GB (2x2GB) DDR3 1600Mhz XMS3
Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB DDR5
Corsair SSD 60GB
1TB Samsung SpinPoint SATA-2 7200rpm 32MB
Fractal Design Newton R2 650W

Allt sitter i en gammal Chieftech Dragon som bara har plats för 80mm fläktar. Har 2st 80mm som blåser in/ut och en liggande PCI-slot fläkt.

Har även 2st äldre 24" skärmar på 1680x1050 upplösning som börjar kännas lite små och suddiga. Tänkte uppdatera till 2st 27" 1080p. Nåt mitt nuvarande gfx kort troligen inte pallar. (Tror inte ens jag har HDMI portar på kortet)

Är det som att sminka en gris om jag köper ett nytt grafikkort? Moderkortet har bara PCI-Express 2.0
Om man ploppar in ett nytt fläktlöst gfx-kort tex, kan jag fortfarande lira Kerbal Space Program och titta på en HD rulle på andra skärmen samtidigt? Dvs behålla prestandan utan att ha ett bastuaggregat under bordet?

  1. Minimalt med minne, du bör sikta in dig på minst 16GB

  2. Skaffa en eftermarknadskylare, Överklocka sen processorn till en 3.8GHz

  3. Köp nytt chassi, modernare chassin innebär bättre kylningsmöjligheter

  4. Köp nytt grafikkort, med dina krav duger ett GTX960

Totalsumma mellan tumme och pekfinger blir en 5000kr. Alternativet är väl en helt ny dator allt ifrån 9.000 upp till 20.000kr beroende på hårdvara.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Sök på LGA1156 på Ebay. Du kanske kan hitta någon billig i7? Klockar du en i7 blir den helt okey.
Kolla upp vilka som passar Ditt moderkort. Finns ju Xeon processorer med.
Detta är en bra och billig kylare Cooler Master Hyper 212 Evo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1008748

Att pilla med denna är att sminka ja.
Men.. du kan ta det stegvis och samtidigt förlänga livet på den.

Nytt chassi har du nytta av i en kommande dator.
Ny kylning och ramminnen lika så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför folk rekommenderar 960 när 280 är bättre och kostar mindre. Går att få ett begagnat sådant för 700-800kr om man så vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Vet inte varför folk rekommenderar 960 när 280 är bättre och kostar mindre.

Källa på det?

Skrivet av chipw00t:

Går att få ett begagnat sådant för 700-800kr om man så vill.

Vilket mest troligt kommer från en mining rig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tackar för svaren! Ska jag fixa nytt RAM, gfx och kylare för klockning så får jag lägga ut rätt mkt pesos. Datorn har snurrat 24/7 i 5år nu så den börjar bli sliten.
Struntar nog i det och fixar en ny budgetburk. Snodde ett förslag från Stimpen i ovanstående tråd.
Glömmer helt spelandet också, är viktigare att kunna köra bra skärmar istället. Kollade in 1440p och 4k skärmar och blev galet impad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8034864/2015-05-30

Vet inte vilket grafikkort man ska tjacka dock. Vad behöver man för att kunna köra en 4k skärm? Såg att cdon hade kampanj på en R9 290X 4GB för 2490:- men det kanske är onödigt om man inte ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatetorsken:

Glömmer helt spelandet också, är viktigare att kunna köra bra skärmar istället. Kollade in 1440p och 4k skärmar och blev galet impad.

Hur många skärmar ska du köra med tänkte du? Om du inte ska spela utan bara vill driva 4k så krävs ju ingen nämnvärd prestanda egentligen, så det fungerar ju troligtvis att köra på integrerad grafik med DisplayPort (med HDMI så krävs det HDMI 2.0, vilket bara NVIDIA 900-serien har än så länge).

Det känns som att du håller på att göra lite samma misstag som med din förra dator genom att köpa ett billigt chassi. Processorn kommer ju inte vara så våldsamt mycket snabbare än din nuvarande heller, särskilt inte om du överklockar den lite.

Mitt förslag är att du behåller nuvarande processor, moderkort och minne (kanske stoppa i 4 GB till). Köp ett riktigt bra chassi, som t.ex. ett Fractal Design R5 eller Design S och något billigt grafikkort som fixar 4k via DisplayPort. Alla NVIDIA-kort från 600-serien och framåt ska klara av 4k via DisplayPort, AMD har jag sämre koll på men det brukar stå vilken upplösning korten stödjer på AMDs hemsida. Förmodligen så vill du ha en bra CPU-kylare också, t.ex. en Cooler Master Hyper 212 EVO eller Noctua NH-U14S. Då får du en tyst dator som du kan bygga vidare på i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Källa på det?

Vilket mest troligt kommer från en mining rig.

Källa:

Dold text

Dessutom 384-bitars minnesbus och 3GB VRAM på 280 mot 960's 128-bitars och 2GB VRAM. Piskar 960 på alla sätt och vis förutom vid strömförbrukning då (men vem bryr sig?).

Mining rig? Sålde mitt 7950 (280) för ett tag sedan och det hade inte varit i en mining rig. De flesta 280's där ute har inte varit i en mining rig. Källa på det?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Källa:

Dessutom 384-bitars minnesbus och 3GB VRAM på 280 mot 960's 128-bitars och 2GB VRAM. Piskar 960 på alla sätt och vis förutom vid strömförbrukning då (men vem bryr sig?).

GTX 960 och 280 presterar likvärdigt, GTX 960 är nyare enda negativa är dess 2GB VRAM.

Skrivet av chipw00t:

Mining rig?

En dator som grävt fram digitala kryptovalutor.

Skrivet av chipw00t:

De flesta 280's där ute har inte varit i en mining rig. Källa på det?

Hur vet du att de inte kommer från en mining rigg? En eventuell säljare lär knappast specificerar vad kortet använts till.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

GTX 960 och 280 presterar likvärdigt, GTX 960 är nyare enda negativa är dess 2GB VRAM.

En dator som grävt fram digitala kryptovalutor.

Hur vet du att de inte kommer från en mining rigg? En eventuell säljare lär knappast specificerar vad kortet använts till.

280 är fortfarande billigare och går att få tag på för 700-800kr begagnat. Överklockar dessutom bättre i och med att 960 är handikappat av den smala minnesbandbredden.

Ja, jag vet vad en mining rig är. Du har fortfarande inga belägg för ditt påstående.

Som sagt så vet jag inte varför man skulle rekommendera 960 åt någon när det går att få tag på ett bättre kort till ett bättre pris.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Det låter vettigt perost. Blir ett nytt chassi (Define S du länkade verkar vara nice, inga onödiga 5.25" platser) samt en tystare kylare.

Får själv googla lite om tysta, svala grafikkort eftersom prestanda inte är på kartan atm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

280 är fortfarande billigare och går att få tag på för 700-800kr begagnat. Överklockar dessutom bättre i och med att 960 är handikappat av den smala minnesbandbredden.

Ja, jag vet vad en mining rig är. Du har fortfarande inga belägg för ditt påstående.

Som sagt så vet jag inte varför man skulle rekommendera 960 åt någon när det går att få tag på ett bättre kort till ett bättre pris.

Likväl som du saknar belägg på att ett 280 kort inte suttit i en miningrig. Sen varför vara dumsnål och köpa begagnat utan garanti?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatetorsken:

Tjena har en 5år+ gammal burk som låter som en hårtork och alstrar enormt mkt värme för patetisk prestanda.
Finns det nåt man kan uppdatera på denna mojäng eller är det lika bra att köpa nytt? Burken är till för att kolla på HD filmer, lätt CAD samt slösurf på 2 skärmar.
På spelfronten är det bara lite Kerbal Space Program, Star Craft 2 och World of Tanks som gäller.

Intel Core i5 760 2.8Ghz LGA1156
MK Asus P7P55D-E PRO
Corsair 4GB (2x2GB) DDR3 1600Mhz XMS3
Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB DDR5
Corsair SSD 60GB
1TB Samsung SpinPoint SATA-2 7200rpm 32MB
Fractal Design Newton R2 650W

Allt sitter i en gammal Chieftech Dragon som bara har plats för 80mm fläktar. Har 2st 80mm som blåser in/ut och en liggande PCI-slot fläkt.

Har även 2st äldre 24" skärmar på 1680x1050 upplösning som börjar kännas lite små och suddiga. Tänkte uppdatera till 2st 27" 1080p. Nåt mitt nuvarande gfx kort troligen inte pallar. (Tror inte ens jag har HDMI portar på kortet)

Är det som att sminka en gris om jag köper ett nytt grafikkort? Moderkortet har bara PCI-Express 2.0
Om man ploppar in ett nytt fläktlöst gfx-kort tex, kan jag fortfarande lira Kerbal Space Program och titta på en HD rulle på andra skärmen samtidigt? Dvs behålla prestandan utan att ha ett bastuaggregat under bordet?

i7 860k, 8gb ram, 250+ SSD, GTX 970 och sen en rejäl kylare på i7 860k och nytt chassi på det.. fast nu är vi uppe i ungefär 70% av vad en ny dator skulle kostat så lika bra och byta ut rubbet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Likväl som du saknar belägg på att ett 280 kort inte suttit i en miningrig. Sen varför vara dumsnål och köpa begagnat utan garanti?

Jag säger inte att man måste köpa ett begagnat. Ett nytt 280 är fortfarande bättre och billigare än ett nytt 960. Varför vara fanboy och rekommendera ett dåligt kort?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Jag säger inte att man måste köpa ett begagnat. Ett nytt 280 är fortfarande bättre och billigare än ett nytt 960. Varför vara fanboy och rekommendera ett dåligt kort?

Är inte ett fanboy av något slag. GTX 960 är fortfarande inte ett dåligt kort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Min burk innan uppdateringen hade ett p7p55d och en i5 750 tillsammans med 280x.
CPU klockad till 3.6GHz men en hyper 212+

Tyckte detta var väl balanserat cpu/gpu.

Med min 2500k så flaskar grafiken.

Som många andra säger, ny kylare 300:- överklocka.
Eventuellt med minne.
Koppa chassi fläktarna till moderkortet så de blir reglerade av temperatur.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Är inte ett fanboy av något slag. GTX 960 är fortfarande inte ett dåligt kort.

Nja, det är dyrt i sammanhanget.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/69713

Ny bra budgetburk.
Gå inte på Athlon skräp cpu

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Athlon 860k är absolut inte skit. Riktigt bra cpu för en budget speldator. Sluta mytta om att man måste ha Intel i allt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Nja, det är dyrt i sammanhanget.

Din åsikt är noterad.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Athlon 860k är absolut inte skit. Riktigt bra cpu för en budget speldator. Sluta mytta om att man måste ha Intel i allt.

I en Intel 1156-rigg måste man ändå ha en Intel-processor annars blir det inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Athlon 860k är absolut inte skit. Riktigt bra cpu för en budget speldator. Sluta mytta om att man måste ha Intel i allt.

AMD / INTEL i mitt förslag? Och ja Athlon e skräp

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Tycker du får rätt dåliga råd i tråden. Det blir inget lyft med en ny AMD quad. Det bästa/prisvärdaste du kan göra för din dator (om det används i huvudsak för spel) är ett nytt grafikkort. Köp ett som är någorlunda bra så kan du lyfta över det med nästa uppgradering. Det finns t.ex. 290X för 2500kr, fantastiskt prisvärt. Spelar du inte (eller de du nämner...) något vidare med datorn har jag svårt att se varför du ska byta något överhuvudtaget. CAD kan du köra på vad som helst, kräver inget.

Vill du sedan ha ner ljudnivå/fräschare utseende köp ett modernt chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karatetorsken:

Tackar för svaren! Ska jag fixa nytt RAM, gfx och kylare för klockning så får jag lägga ut rätt mkt pesos. Datorn har snurrat 24/7 i 5år nu så den börjar bli sliten.
Struntar nog i det och fixar en ny budgetburk. Snodde ett förslag från Stimpen i ovanstående tråd.
Glömmer helt spelandet också, är viktigare att kunna köra bra skärmar istället. Kollade in 1440p och 4k skärmar och blev galet impad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8034864/2015-05-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8034864/2015-05-30

Vet inte vilket grafikkort man ska tjacka dock. Vad behöver man för att kunna köra en 4k skärm? Såg att cdon hade kampanj på en R9 290X 4GB för 2490:- men det kanske är onödigt om man inte ska spela.

Sett till vad du har i dagsläget blir det en minimal prestandaökning. Den allmänna upplevelsen ökar dock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

I en Intel 1156-rigg måste man ändå ha en Intel-processor annars blir det inte bra.

Det förstår jag med men det var någon som hade länkat till en shysst billig upgrade till FM2+

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |