Yamaha förstärkare och Zon2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Yamaha förstärkare och Zon2?

Hej,

Jag har en Yamaha RX-A1020 förstärkare och vill koppla extra par frontar till denna för att jämföra ljudet. Jag har alltså redan ett 5.1 system kopplat på main också vill jag koppla in 2 frontar till för att jämföra i sereo.

Förra Yamaha förstärkare hade Speaker A/B vilket fungerade perfekt, detta verkar inte Yamaha RX-A1020 ha? Istället ser det ut som att man måste dela in i Main och Zone 2. Detta har jag gjort :

1. Koppla extra frontarna på EXTRA SP i stereon
2. Ändra Power Amp till 7xh + 1ZONE
3. Slå om till Zone 2 på fjärren
4. Ställ in källa(Intel NIC med Windows 8.1)
5. Spela musik och skruva upp volymen

Här får jag inget ljud alls? Däremot kan man få ljud om man slår om till Tuner!? Det står inget i manualen om att det måste vara analog signal men detta ser ut att vara ett faktum?

Finns det ingen speaker A/B motsvarighet på denna stereo? Om så, hur använder man den?

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Jimmy:

Det står inget i manualen om att det måste vara analog signal men detta ser ut att vara ett faktum?

Eftersom hdcp i princip totalförbjuder det så spärras en del signaltyper som drabbas av reglerna för hdcp, dvs i princip allt via hdmi och det står så här i manualen på sid 78 >

Analoga ljudkällor (inklusive FM/AM-radio), USB och nätverkskällor kan spelas
upp i Zone2. Om du vill lyssna på ljud från en extern enhet i Zone2 måste du
ansluta enheten till receiverns AUDIO-jack. Partyläget (s. 82) gör att du kan spela
upp samma ljud i huvudzonen som i Zone2, oavsett ingående ljudsignaltyp.

Så det går ju att köra digitalt (usb /nätverk) oberoende av huvudzonen men troligen absolut inte nånting från hdmi pga hdcp och exakt hur "partyläget" funkar vet jag inte eftersom jag inte har nån Yamaha idag men det verkar ju gå att använda det även för normala digitalkällor men du får alltså inte använda det till hdcpskyddade signaler.

Spela upp samma källa i flera rum (partyläge)
Partyläget gör att du kan spela upp samma ljud i Zone2 som
i huvudzonen. I partyläget väljs stereouppspelning automatiskt för
alla zoner. Använd den här funktionen när du vill spela upp
huvudzonens musik som bakgrundsmusik på en fest hem

Ska du spela upp nått för att jämföra 2 par högtalare så går det nog att använda sig av multi ch input för att få tillgång till analoga ingångar på slutsteget utan att passera annat än nivåjusteringen i försteget.

Däremot är det ju en förkastlig metod att använda sig av eftersom du inte kan placera högtalarna på samma plats i rummet samtidigt och alltså kommer du att få olika klang/tonal balans även om du skulle jämföra 2 högtalare med identisk klang, den akustiska skillnaden pga placeingsskillnaden gör den typen av jämförelse ganska meningslösa såvida det inte är enorma skillnader mellan klangen på de objekt du vill jämföra.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom hdcp i princip totalförbjuder det så spärras en del signaltyper som drabbas av reglerna för hdcp, dvs i princip allt via hdmi och det står så här i manualen på sid 78 >

Analoga ljudkällor (inklusive FM/AM-radio), USB och nätverkskällor kan spelas
upp i Zone2. Om du vill lyssna på ljud från en extern enhet i Zone2 måste du
ansluta enheten till receiverns AUDIO-jack. Partyläget (s. 82) gör att du kan spela
upp samma ljud i huvudzonen som i Zone2, oavsett ingående ljudsignaltyp.

Så det går ju att köra digitalt (usb /nätverk) oberoende av huvudzonen men troligen absolut inte nånting från hdmi pga hdcp och exakt hur "partyläget" funkar vet jag inte eftersom jag inte har nån Yamaha idag men det verkar ju gå att använda det även för normala digitalkällor men du får alltså inte använda det till hdcpskyddade signaler.

Spela upp samma källa i flera rum (partyläge)
Partyläget gör att du kan spela upp samma ljud i Zone2 som
i huvudzonen. I partyläget väljs stereouppspelning automatiskt för
alla zoner. Använd den här funktionen när du vill spela upp
huvudzonens musik som bakgrundsmusik på en fest hem

Ska du spela upp nått för att jämföra 2 par högtalare så går det nog att använda sig av multi ch input för att få tillgång till analoga ingångar på slutsteget utan att passera annat än nivåjusteringen i försteget.

Däremot är det ju en förkastlig metod att använda sig av eftersom du inte kan placera högtalarna på samma plats i rummet samtidigt och alltså kommer du att få olika klang/tonal balans även om du skulle jämföra 2 högtalare med identisk klang, den akustiska skillnaden pga placeingsskillnaden gör den typen av jämförelse ganska meningslösa såvida det inte är enorma skillnader mellan klangen på de objekt du vill jämföra.

Tack, så det är alltså party mode jag måste använda, det var inte helt solklart. Att det bara kan bli 2 kanals är helt okay i detta fallet men frågan är om det blir samma ljudkvalité på samtliga? HDCP verkar vara ett skit, mindre troligt att detta verkligen stoppa piratkopiering, men det ska inte vara lätt.

När det gäller att jämföra högtalare så har jag nog aldrig ens funderat på att flytta högtalarna så att de hamnar i samma position, inte ens Hifi butiker eller forum har nämnt detta. Man får ändå anta att man kan höra skillnaderna i högtalarnas ljudkaraktär genom att ha dem bredvid varandra och en bra bit från väggar. Sen kommer säkert bas och liknande ändå regleras lite utifrån positionen men nog måste man kunna jämföra högtalare på detta viset. Jag förstår såklart att folk är olika känsliga och det är därför det finns högtalare i alla möjliga prisklasser, kanske när man har erfarenhet att höra skillnad på 30 000 kr och 15 000 högtalare så kan man även höra skillnad på 20 cm förflyttning av elementen?

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Jimmy:

Tack, så det är alltså party mode jag måste använda, det var inte helt solklart. Att det bara kan bli 2 kanals är helt okay i detta fallet men frågan är om det blir samma ljudkvalité på samtliga? HDCP verkar vara ett skit, mindre troligt att detta verkligen stoppa piratkopiering, men det ska inte vara lätt.

När det gäller att jämföra högtalare så har jag nog aldrig ens funderat på att flytta högtalarna så att de hamnar i samma position, inte ens Hifi butiker eller forum har nämnt detta. Man får ändå anta att man kan höra skillnaderna i högtalarnas ljudkaraktär genom att ha dem bredvid varandra och en bra bit från väggar. Sen kommer säkert bas och liknande ändå regleras lite utifrån positionen men nog måste man kunna jämföra högtalare på detta viset. Jag förstår såklart att folk är olika känsliga och det är därför det finns högtalare i alla möjliga prisklasser, kanske när man har erfarenhet att höra skillnad på 30 000 kr och 15 000 högtalare så kan man även höra skillnad på 20 cm förflyttning av elementen?

Hifibutiker är definitivt medvetna om hur viktig placeringen är, annars är det inte nån hifibutik du varit till, 20 cm kan innebära en tydlig skillnad för det handlar om millimeter om det ska justeras in seriöst, vissa högtalare har ju delat upp olika register i olika lådor och böjda bafflar med nog uträknade vinklar för att kontrollera reflexer/filterverkan osv just för att man oerhört exakt kunna justera och placera elementen på rätt avstånd från varandra, i princip alla bra högtalare är byggda på det sättet för att de bara ska ha ett akustiskt centrum och placeringen i rummet ger även den stora skillnader och att placera lådorna rätt är väldigt viktigt och ger samma påverkan som att använda en eq på ljudet.

Det handla alltså om akustik och inte utseendemässig design att man bygger bra högtalare på det sättet.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.