Windows 8.1 installation hittar inte drivrutiner för enhetsmedia. (Lösning finns här)

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 installation hittar inte drivrutiner för enhetsmedia. (Lösning finns här)

Jag köpte precis en dator exklusive chassi och nätaggregatet. Hade också en hårddisk från innan med Windows 7 på.
Satt ihop datorn och allt funkar fint in till bios.
Försöker nu installera windows 8.1 på den nyinköpta ssd jag satt in. Men när jag skall välja vart jag skall installera windows 8 så klagar den på att det saknas drivrutiner till enhetsmedia. Och jag ser inga hdd. Varken gamla med Windows 7 på eller den nya ssd:n.

Vad gör jag fel?

Har köpt:
Asus a z97 moderkort
4690k
AMD 290x

Om det hjälper.

Märkte också att mitt moderkort har en 8 pin uttag för ström 12v. Men jag hade bara en ledig 4pin 12v från nätaggregatet. Verkar fungera fint nu. Kan det bli komplikationer senare?

La upp tråd i Windows kategorin på forumet. Tror den passar bättre här. Om någon moderator kan vara vänlig och ta bort den.

Permalänk
Medlem

Den som lyckas lösa problemet för mig får 200kr överfört till sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för drivrutiner på ditt moderkort? Vet att z97 moderkorten inte stödjer 4690k med stock bios. Vet inte om det kommer fixa problemet men det kan vara värt att tänka på. 4 pin kommer fungera så länge du inte tänker överklocka eller göra något som gör att den drar mer ström.

Permalänk
Inaktiv

Byt USB port eller testa med annat installationsmedia.

edit: dvs kör du USB install testa att byta port från USB 3.0 till 2.0
Kör du på skiva är det troligen den som är defekt på något sätt.

Har själv haft det här problemet flera ggr och då berodde det på defekt installationsmedium (dåligt USB minne), och andra gången att jag använde en USB 3.0 port istället för 2.0 (knasigt)

Problemet har alltså ingenting med drivrutiner att göra, meddelandet är falskt.

Swish eller banköverföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikbol:

Den som lyckas lösa problemet för mig får 200kr överfört till sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du stoppat in sata kabeln i den gråa sata utgången märkt sata6G_1?

Syns ssd:n i bios?

Är ssd:n i ahci, ide eller raid?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nikbol:

Jag köpte precis en dator exklusive chassi och nätaggregatet. Hade också en hårddisk från innan med Windows 7 på.
Satt ihop datorn och allt funkar fint in till bios.
Försöker nu installera windows 8.1 på den nyinköpta ssd jag satt in. Men när jag skall välja vart jag skall installera windows 8 så klagar den på att det saknas drivrutiner till enhetsmedia. Och jag ser inga hdd. Varken gamla med Windows 7 på eller den nya ssd:n.

Vad gör jag fel?

Har köpt:
Asus a z97 moderkort
4690k
AMD 290x

Om det hjälper.

Märkte också att mitt moderkort har en 8 pin uttag för ström 12v. Men jag hade bara en ledig 4pin 12v från nätaggregatet. Verkar fungera fint nu. Kan det bli komplikationer senare?

La upp tråd i Windows kategorin på forumet. Tror den passar bättre här. Om någon moderator kan vara vänlig och ta bort den.

A) försäkra dig om att USB minnet är korrekt , dvs att du laddar ner ISO och sedan windows 7 usb tool testa med flera USB minnen och i en USB 2.0 plats.

B) ha bara SSD i när du ska installera

C) kolla att diskarna hittas i bios

D) Helst ska du formatera om din HDD för att rensa bort Windows 7 filerna på den.

Till alla andra: Fy skam att ta 200kr för att skriva ett inlägg på 10 sek

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Byt USB port eller testa med annat installationsmedia.

edit: dvs kör du USB install testa att byta port från USB 3.0 till 2.0
Kör du på skiva är det troligen den som är defekt på något sätt.

Har själv haft det här problemet flera ggr och då berodde det på defekt installationsmedium (dåligt USB minne), och andra gången att jag använde en USB 3.0 port istället för 2.0 (knasigt)

Problemet har alltså ingenting med drivrutiner att göra, meddelandet är falskt.

Swish eller banköverföring?

Jag installerar via dvd. Har mejlat inet om det kan vara fel på skivan. Inte fått svar än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har du stoppat in sata kabeln i den gråa sata utgången märkt sata6G_1?

Syns ssd:n i bios?

Är ssd:n i ahci, ide eller raid?

Kör ssd i ahci.
Satan kabeln är i. Men inte i nr 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

A) försäkra dig om att USB minnet är korrekt , dvs att du laddar ner ISO och sedan windows 7 usb tool testa med flera USB minnen och i en USB 2.0 plats.

B) ha bara SSD i när du ska installera

C) kolla att diskarna hittas i bios

D) Helst ska du formatera om din HDD för att rensa bort Windows 7 filerna på den.

Till alla andra: Fy skam att ta 200kr för att skriva ett inlägg på 10 sek

Jag skall prova att enbart köra med ssd. Hur formaterar jag gamla hårddisken när jag inte kan se dem i Windows installationen.

Har för mig att båda diskarna syntes i bios. Skall kolla så fort jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det via USB du kör så kan du ha satt stickan i en USB3 port
flytta den till en USB2 port

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Är det via USB du kör så kan du ha satt stickan i en USB3 port
flytta den till en USB2 port

Använder bara dvd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nikbol:

Jag skall prova att enbart köra med ssd. Hur formaterar jag gamla hårddisken när jag inte kan se dem i Windows installationen.

Har för mig att båda diskarna syntes i bios. Skall kolla så fort jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett USB minne om du inte har o följ http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Blir svårt att ordna då detta är enda datorn jag äger förutom en Mac. Formaterar inte mac om usb minne till deras om jag laddar ner det på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nikbol:

Blir svårt att ordna då detta är enda datorn jag äger förutom en Mac. Formaterar inte mac om usb minne till deras om jag laddar ner det på den?

Skickades från m.sweclockers.com

https://kb.iu.edu/d/bciz längst ner på den men jag kan nog garantera att det är Skivan som spökar (den ger alltid massor av krångel) tbh 8 pinnarn behöver du bara bry dig om vid extremare överklockning

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

https://kb.iu.edu/d/bciz längst ner på den men jag kan nog garantera att det är Skivan som spökar (den ger alltid massor av krångel) tbh 8 pinnarn behöver du bara bry dig om vid extremare överklockning

Har nu försökt i över 2h att få det att fungera med en usb. Kan inte skapa den på min macbookpro för at jag har en dvd läsare. ger mig inte alternativet att bränna till USB. Har försökt att ändra i boot assistant så att den skall ge mig alternativet. Men det fungerar inte. Tyvärr.
Får se om jag kan få tag i en PC någonstans.

Under tiden kanske någon har förslag på vad för andra saker jag kan prova.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nikbol:

Har nu försökt i över 2h att få det att fungera med en usb. Kan inte skapa den på min macbookpro för at jag har en dvd läsare. ger mig inte alternativet att bränna till USB. Har försökt att ändra i boot assistant så att den skall ge mig alternativet. Men det fungerar inte. Tyvärr.
Får se om jag kan få tag i en PC någonstans.

Under tiden kanske någon har förslag på vad för andra saker jag kan prova.

Finns inget annat då det helt enkelt är fel på skivan men om du kan låta mig köra teamviewer på macen så kan jag göra minnet åt dig om du har en ISO nere bara?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag lyckades till slut lösa problemet:

Jag körde en bios reset genom att använda mig av jumpern.
Koppla ur allt förutom SSD.
Satte i windowsskivan och tryckte på repair.
Därinne kan man hitta kommando fönstret.
I kommando fönstret skrev jag:
diskpart enter
select disk 0 enter(byt siffran till det som stämmer för dig. du kan skriva list disk så ser du vilka du har att välja mellan)
clean enter

Sedan kom jag förbi det steget.
MEN sedan kom nästa problem.
efter att jag skrivit in rätt produktnyckel fick jag meddelandet: Det gick inte att bekräfta produktnyckeln. Kontrollera installationsmediet

Detta löste sig genom att jag skrev in samma produktnyckel igen. Innan jag tryckte enter så tog jag ut dvd skivan och satte in den igen. när den började spinna så tryckte jag enter.

Nu fungerar allt som det skall. Stort tack till de som har försökt hjälpa mig.

En sista fråga. Jag ämnar överklocka min processor. Så jag behöver en 12v 8pin till moderkortet. Är det bara att köpa en kabel eller måste jag byta nätagget?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nikbol:

Jag lyckades till slut lösa problemet:

Jag körde en bios reset genom att använda mig av jumpern.
Koppla ur allt förutom SSD.
Satte i windowsskivan och tryckte på repair.
Därinne kan man hitta kommando fönstret.
I kommando fönstret skrev jag:
diskpart enter
select disk 0 enter(byt siffran till det som stämmer för dig. du kan skriva list disk så ser du vilka du har att välja mellan)
clean enter

Sedan kom jag förbi det steget.
MEN sedan kom nästa problem.
efter att jag skrivit in rätt produktnyckel fick jag meddelandet: Det gick inte att bekräfta produktnyckeln. Kontrollera installationsmediet

Detta löste sig genom att jag skrev in samma produktnyckel igen. Innan jag tryckte enter så tog jag ut dvd skivan och satte in den igen. när den började spinna så tryckte jag enter.

Nu fungerar allt som det skall. Stort tack till de som har försökt hjälpa mig.

En sista fråga. Jag ämnar överklocka min processor. Så jag behöver en 12v 8pin till moderkortet. Är det bara att köpa en kabel eller måste jag byta nätagget?

Du kan överklocka endå så det kommer funka

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du kan överklocka endå så det kommer funka

Ok. Inget negativt med en 4 pin istället för en 8 pin vid överklockning? Varför finns det ens en 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8-pin är för att kunna ge mer ström när du har flera grafikkort i den stöder upp till 3 st
har du bara ett grafikkort räcker det med en 4-pin vid fler grafikkort vet jag inte om en 4-pin klara strömmen.
Har inte kollat hur kontakten på moderkortet är kopplad

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har bara ett grafikkort så då borde jag inte få några problem med att överklocka

Tack!