Permalänk
Medlem

blåskärm pga AMD-drivrutin

Tja! Precis byggt ihop en dator men när jag spelar ibland får jag blåskärm vilket såklart är väldigt tråkigt.. Laddade hem "WhoCrashed" och fick upp detta:

"On Fri 2015-05-29 21:35:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\052915-4087-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xBDAC)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8006A924E0, 0xFFFFF880044CADAC, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR"

Blåskärmen kommer liksom inte direkt, utan först dör spelet (CS:GO) sedan när jag startar upp det igen kommer blåskärmen.. Jag har en hårddisk från en gammal dator i den nya, brukar kunna vara ett provblem? Men verkar ju inte vara den som stör i detta fallet?

Jag har i datorn:
Gigabyte Z97X-GAMING 3
i5 4690k
AMD R9 280
NEX Supernova 750
Cruicial ballistix 2x4gb

Någon som vet hur det kan lösas? Är oerhört tacksam för hjälp!

Mvh!

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte ligger nån gammal drivrutin som spökar från ditt gamla grafikkort och gör en ren installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

Kolla så att det inte ligger nån gammal drivrutin som spökar från ditt gamla grafikkort och gör en ren installation.

Woops, glömde tillägga att jag har en SSD också och det är där operativet ligger som jag använder atm.. Den gamla hårddisken har jag tänkt ta bort op på och ha som lagringsdisk!

Permalänk
Medlem

Har nu tagit bort allt som har med grafikkortet att göra från gamla hårddisken, kan det hjälpa tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Har nu tagit bort allt som har med grafikkortet att göra från gamla hårddisken, kan det hjälpa tro?

Ja, gamla drivrutiner brukar oftast skapa problem. Gör alltid en ren installation när du intallerar grafikkdrivrutiner så att du slipper problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Drivrutiner på OS-disken (SSD) är de enda av betydelse...

Har du någon överklockning?
Vilka grafikkortsdrivare (version) är installerade?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”