Ati Radeon r9 290 ingen signal helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Ati Radeon r9 290 ingen signal helt plötsligt

Hej! En vän till mig får ingen signal från grafikkortet till monitorn. Vi har testat två olika monitorer, så problemet verkar inte vara monitorn. Han kör DVI-sladd, tyvärr har vi bara en så problemet kan ligga där.

Den har fungerat tidigare hur bra som helst men idag så kommer det ingen signal och på kortet står det "00" i rött (vad innebär det?)

Han har 700w nätaggregat och ASUS MSI Moderkort. Han satte ihop datorn för en månad sen nyligen och allting är så gott som nytt.

Sitter hemma från min dator men kan återkomma med mer information om någon som vet vad problemet kan vara och behöver mer information.

Tackar på förhand!

Permalänk
Skrivet av erection:

Hej! En vän till mig får ingen signal från grafikkortet till monitorn. Vi har testat två olika monitorer, så problemet verkar inte vara monitorn. Han kör DVI-sladd, tyvärr har vi bara en så problemet kan ligga där.

Den har fungerat tidigare hur bra som helst men idag så kommer det ingen signal och på kortet står det "00" i rött (vad innebär det?)

Han har 700w nätaggregat och ASUS MSI Moderkort. Han satte ihop datorn för en månad sen nyligen och allting är så gott som nytt.

Sitter hemma från min dator men kan återkomma med mer information om någon som vet vad problemet kan vara och behöver mer information.

Tackar på förhand!

Det som står i rött på moderkortet är s.k. q-code. "00" i detta fallet betyder att moderkortet inte används.

Jag hade ett liknande problem på min dator med ingen signal till skärmen och för mig löste sig allt när jag rensade CMOS, så du skulle ju kunna tipsa din vän att göra detta.

Permalänk
Medlem

@macke0010:

Tackar så mycket! Skall uppdatera min vän och se om det löser sig.

Mvh e

Permalänk
Medlem

@erection:

Verkade inte fungera tyvärr. Någon som har några andra aningar?

Mvh e

Permalänk
Skrivet av erection:

@erection:

Verkade inte fungera tyvärr. Någon som har några andra aningar?

Mvh e

Du kan prova flytta grafikkortet till en annan pci-e port och starta upp den, prova sedan sätta tillbaka den där den var igen om det blev bild på skärmen

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

Asus msi moderkort vad är det. Antingen är det ett asus eller msi vilket är det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Gunner357:

Det är ett asus a88x pro som moderkort han har. Ska testa att lägga in nya BIOS genom usbsticka.

Mvh e