Permalänk
Medlem

Speldator köpråd budget 10-12k

Hej funderar på att använde skatteåterbäringen till en ny dator! Har haft min sedan 2009 tror jag, dock uppgraderat den en gång men det hör inte hit.

Frågan är om det är värt att bygga eget eller om man ska köpa en färdig speldator från inet. Det är hellst därifrån jag vill handla då jag är väldigt nöjd med deras service osv.

Jag har en budget på 10-12000. Den kommer användas till spel och typ titta på film osv. Den får gärna inte låta som en skördetröska. Jag vill ha en SSD som boot disk och den sekundära spelar inte direkt någon roll då jag redan har en 2 tb som jag kan flytta över från min nuvarnade. Datorn jag ska köpa behöver inte vara något monster men den får ju gärna hålla i några år! En cd läsare vill jag ha med, inget fancy men den skall finnas där. Så kom gärna med argument för vilket som är mest värt att göra, köpa en färdig eller låta inet bygga en åt mig! Ni får gärna även teoretiskt bygga en åt mig, alltså sätta ihop en lista med delar och pris.
Tack på förhand.

Permalänk

Kanske något åt detta hållet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8036210/2015-05-30

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Med ett bättre nätaggregat.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8036354/2015-05-30

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Är det raden som gäller vid min budget? Har ingen erfarenhet och är inte så insatt, men har alltid haft geforce och alltid varit nöjd. Är det stor skillnad mellan dom båda eller är den markant? Är det skillnad på kvalite och ofta förekommande problem osv?

Permalänk
Avstängd

Alla grafikkort kan drabbas utav problem oavsett tillverkare och modell. AMD 290x är det kort som ger bäst prestanda/krona i dagsläget. 290x presterar som ett GTX 970 som är nästan 1000kr dyrare, sen har Nvidia en minnesbugg som bara låter dig nyttja 3.5/4GB VRAM.

Nu stämmer inte priset på 290x kortet då inet´s prissänkning fallit ut systemet så vänta tills i veckan innan du beställer datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|