Musen slutar fungerar när jag kopierar från/till USB-sticka

Permalänk

Musen slutar fungerar när jag kopierar från/till USB-sticka

Mus: Logitech MX Performance (trådlös)
USB-sticka: Kingston DataTraveler 100 G3
Chassi (jag använder usb 3.0 ingången i fronten): Fractal Design Define R4
Moderkort: MSI X79-A GD45 8D
Processor: Intel Core i7 3820 3,6 GHz
RAM: Hynix 12 GB DDR3 1333 Mhz
Hårddisk: WD Caviar Blue 500 GB

När jag flyttar/kopierar filer till/från mitt usb-minne så börjar pekaren hacka otroligt mycket och stanna i flera sekunder i taget. Direkt när filen är färdig funkar allt perfekt igen, trots att minnet fortfarande är ikopplat. Vad kan det bero på, tror ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Mus: Logitech MX Performance (trådlös)
USB-sticka: Kingston DataTraveler 100 G3
Chassi (jag använder usb 3.0 ingången i fronten): Fractal Design Define R4
Moderkort: MSI X79-A GD45 8D
Processor: Intel Core i7 3820 3,6 GHz
RAM: Hynix 12 GB DDR3 1333 Mhz
Hårddisk: WD Caviar Blue 500 GB

När jag flyttar/kopierar filer till/från mitt usb-minne så börjar pekaren hacka otroligt mycket och stanna i flera sekunder i taget. Direkt när filen är färdig funkar allt perfekt igen, trots att minnet fortfarande är ikopplat. Vad kan det bero på, tror ni?

Tack på förhand!

Usb-kontrollern blir överbelastad. Om du har trådlösa sändaren på chassits framsida så sätt minnet/extern hdd på baksidan.

Själv lämnade jag tillbaka MX performance för att signalen var kass till att börja med

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Rekordmedlem

Ja troligen blir usbbussen "fullt belastad" på den roothubben/kontrollern så prova att byta port så borde det nog gå att hitta en kombination som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja troligen blir usbbussen "fullt belastad" på den roothubben/kontrollern så prova att byta port så borde det nog gå att hitta en kombination som fungerar.

Det funkade när jag kopplade den direkt till moderkortets USB-uttag istället. Intressant sak jag kom på är att detta problem började när jag omformaterade usb-stickan till FAT32 format från NTFS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Det funkade när jag kopplade den direkt till moderkortets USB-uttag istället. Intressant sak jag kom på är att detta problem började när jag omformaterade usb-stickan till FAT32 format från NTFS.

Skumt om filsystemet påverka på det viset om det nu enbart är det som skiljer, du är säker på att allt är likadant kopplat på alla sätt och vis och att filsystemet verkligen är den enda skillnaden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.