Ny dator, problem med ljudet

Permalänk
Medlem

Ny dator, problem med ljudet

Har nyligen byggt ihop en ny dator och har haft problem med ljudet sen dag ett. Problemet är att när jag lyssnar på musik och något annat ljud spelas samtidigt så sänks volymen för musiken tillfälligt. Tillexempel om någon pratar i teamspeak samtidigt som jag lyssnar på spotify så sänks ljudet för musiken medans personen pratar, för att sedan gå upp till en normal nivå. Nu tänker ni "jävla pucko han har inte tryckt "do nothing" på sounds...jo det har jag. Jag kommer skriva en komplett lista på allt jag har provat i slutet av inlägget. Det är samma sak om jag lyssnar på musik samtidigt som jag spelar CS:GO, det är bara ett konstant "uppochner" i volymen för musiken, som om någonting försöker justera volymerna och prioritera vissa ljud före andra. Notera att ingenting händer på Volume Mixer "barsen" när detta inträffar. Jag kan också tydligt höra att när basen kickar in i låtar så sänks vocalsen med typ 40%, detta är speciellt tydligt i tunga hiphop låtar då det är konstant bas och sedan kommer en svinhög ljus melodi om ni förstår vad jag menar.

Jag har provat följande:

"Do nothing" på communications and sounds
Disable all enhancements på sounds
ALLA andra möjliga inställningar på "Sounds" & Playback Devices
Rensat alla ljud drivers och installerat nya drivers fresh
Kollat igenom alla inställningar på Realtek Audio manager
Provat olika headsets
Googlat 1 timme om dagen i 4 veckors tid...

Hoppar verkligen någon kan hjälpa mig med detta då det verkligen känns onödigt att göra en formatering på datorn eftersom problemet känns så "kontrollerat" det är liksom nånting någonstans som säger att datorn ska göra såhär bara att jag inte har hittat det än...

MVH

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har kompressorn i win igång, välj "inaktivera alla förbättringar" på egenskaperna på den utgång du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

"Jag har provat följande:

"Do nothing" på communications and sounds
Disable all enhancements på sounds
ALLA andra möjliga inställningar på "Sounds" & Playback Devices..."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soline:

@mrqaffe:

"Jag har provat följande:

"Do nothing" på communications and sounds
Disable all enhancements på sounds
ALLA andra möjliga inställningar på "Sounds" & Playback Devices..."

Har du nån kompressor i ljudkortsdrivern då ?
Att prova genom att köra en livelinux är annars ett mycket bra sätt att testa för mjukvarufel, om det fungerar i linux så är det ett mjukvarufel i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vet inte riktigt vad som menas med det du just sa? Laddar jag ner linux och spelar genom det eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soline:

@mrqaffe: Vet inte riktigt vad som menas med det du just sa? Laddar jag ner linux och spelar genom det eller?

Ja skapa en usbpinne med linux och boota datorn från den och testa ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.