Permalänk
Medlem

sjukt höga idletemps

Hej!

Jag har nyss satt ihop min loop en 3930k ett 670 gtx

1 420 radiator push pull ut60

1 480 radiator push pull xpcs rx480 v3

supremacy evo block och moderkortsblock för rampage iv

och vattenkylt grafikkort

kör processorn i 4700 mhz och 1.4 volt vcore

men idletempsen är typ 32 34 grader och en kärna idlar på 39 grader

och när jag kör intel burn in test så är typ tempsen stabila på 50 55 o hoppar upp till 60 ibland o ibland ner till 40.
och det ser inte ut som att det är throttling som får ner tempen.
Vrf är det så höga temperaturer i idle o vrf hoppar tempsen?

har typ 22 23 grader inomhus

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

32 grader i idle är inget i princip bara att köra på, komma tillbaka när du går över 80 grader i load eller idle processorn börjar inte throttla förens någonstans över 90 grader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Idle säger typ ingenting. Är inte förrän du belastar siffrorna är relevanta.

Permalänk
Medlem

Temperaturen går upp och ner med Inte burn test, inget konstigt, Kör man däremot Prime95 så ligger den mer jämt.

För övrigt låga och bra temperaturer, idle och load, vad det är i Idle är ganska ointressant också så länge det inte är på tok för högt, samt CPUer är inte kalibrerade att visa speciellt riktiga temperaturer under idle last.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En temperaturdiff på 10 grader är inte alls mycket under idle. Att en kärna ligger lite högre är inte ovanligt. Det kan bero på hur du monterat vattenblocket, hur hårt du skruvat det och hur mycket kylpasta du använt och hur jämt fördelad kylpastan är. Det kan också bero på exakt hur den lilla metallkåpan som täcker själva processorn, som jag glömt namnet på, är fäst, hur mycket värmeledande material som använts och exakt hur det är fördelat.

Hoppen i temperatur kan bero på termometern i processorn. De är inte alltid superprecisa. Men mer troligt är att belastningen varierar något.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mtwo:

men idletempsen är typ 32 34 grader och en kärna idlar på 39 grader

och när jag kör intel burn in test så är typ tempsen stabila på 50 55 o hoppar upp till 60 ibland o ibland ner till 40.
och det ser inte ut som att det är throttling som får ner tempen.
Vrf är det så höga temperaturer i idle o vrf hoppar tempsen?

har typ 22 23 grader inomhus

Att temperaturerna hoppar lite har förmodligen att göra med att det är svårt att få exakta mätningar på så små saker som en liten kiselkrets. Se dessa hopp som inom felmarginalen.

Angående dina "höga" idle temperaturer så tycker inte jag de är särskilt höga utan ganska normala. Att du inte får lägre temperaturer kan vara en kombination av att ditt grafikkort producerar en hel del värme till samma krets vilket värmer upp vattnet lite extra som även processorn ska kylas av, samt att du har för lite kylning på radiatorerna.

Sen som andra har sagt, både nu och tidigare, så finns det inget att tjäna på att försöka få ner idle-temperaturer mer. Du måste öka fläkthastigheter väldigt mycket för endast en liten vinst temperaturmässigt, vilket rent praktiskt endast ger en högre ljudnivå.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtwo:

kör processorn i 4700 mhz och 1.4 volt vcore

Nuff Said, 1.4Vcore = en himla värmeutveckling vid minsta belastning

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, med den volten samt att du kollar vilken temperatur det är i idle, säger absolut ingenting, ser ut som bra temperatur om du inte vill ha fläktarna på 100%.

Permalänk
Medlem

Jag har 4930k och idle temp endast spotify igång så pendlar kärnorna mellan 28-36c.
cpu vcore 1.240-1,270
Har 360 + 480 rad , fläktarna går runt 800-900rpm , 7st.
Rums temp är 24c
Mitt vatten i loopen håller 28c

Tror dina siffror är normala.

Sen lite som kan skilja är Cpu lotteri dvs hur varm den går i viss volt. Hur bra montage du har på blocken och vilken kylpasta du har, jag kör med CLU . Hur bra flöde du har i loopen,hur högt varv du har på pumpen.

Mycket som kan påverka.

Sen som andra säger, idle temp helt ointressant utan i load som det räknas.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag har 4930k och idle temp endast spotify igång så pendlar kärnorna mellan 28-36c.
cpu vcore 1.240-1,270
Har 360 + 480 rad , fläktarna går runt 800-900rpm , 7st.
Rums temp är 24c
Mitt vatten i loopen håller 28c

Tror dina siffror är normala.

Sen lite som kan skilja är Cpu lotteri dvs hur varm den går i viss volt. Hur bra montage du har på blocken och vilken kylpasta du har, jag kör med CLU . Hur bra flöde du har i loopen,hur högt varv du har på pumpen.

Mycket som kan påverka.

Sen som andra säger, idle temp helt ointressant utan i load som det räknas.

du har en ganska fin processor ändå ju som kan ta 1.24 volt o köras i 4.6 ghz

hoppas på att 60 grader är iaf bra för processorn. Men en liten fråga. Jag lyckas typ aldrig överclocka med 1.5 i vcore min dator stängs av.

har ett corsair ax860 har jag den där thermal probe på så throttlar den ner till 3200 annars så stängs datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtwo:

du har en ganska fin processor ändå ju som kan ta 1.24 volt o köras i 4.6 ghz

hoppas på att 60 grader är iaf bra för processorn. Men en liten fråga. Jag lyckas typ aldrig överclocka med 1.5 i vcore min dator stängs av.

har ett corsair ax860 har jag den där thermal probe på så throttlar den ner till 3200 annars så stängs datorn

Min cpu går upp mer i load. Har för mig runt 1.340-1.350 , det jag skrev innan är i idle med endast spotify igång.

1.5 volt för att? Man höjjer endast volt om det behövs. Sträva att ha så låg utan crash. Leta efter oc guider till ditt moderkort och cpu så hittar du säkert lösning.

Sitter med iphone nu o ska strax sova så kan ej leta.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtwo:

Hej!

Jag har nyss satt ihop min loop en 3930k ett 670 gtx

1 420 radiator push pull ut60

1 480 radiator push pull xpcs rx480 v3

supremacy evo block och moderkortsblock för rampage iv

och vattenkylt grafikkort

kör processorn i 4700 mhz och 1.4 volt vcore

men idletempsen är typ 32 34 grader och en kärna idlar på 39 grader

och när jag kör intel burn in test så är typ tempsen stabila på 50 55 o hoppar upp till 60 ibland o ibland ner till 40.
och det ser inte ut som att det är throttling som får ner tempen.
Vrf är det så höga temperaturer i idle o vrf hoppar tempsen?

har typ 22 23 grader inomhus

Har samma processor, en 3930k överklockad just nu på 4.5GHz och kör på 1.4v. Idle temps allt mellan 35-40c. Du har varken för höga idle eller load temps. Det du har är alldeles normala värden.

Längre ner i tråden skrev du att du vill ha den på 1.5vcore, vilket är helt onödigt enligt mig sålänge du vill försöka pusha den på stabila 5GHz. Prestanda gainen är inte ens då så stor i jämförelse mot 4.7GHz, vilket redan är en rätt stor OC från stock.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |