Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlashTec:

Såg att det specades en längd på 266,7 mm, kommer alla 980ti vara det då eller kommer det komma någon modell som blir typ 240mm. Tänkte det skulle väl passa mAtx builds bättre?

Det är längden på referensdesignen så alla kort som följer den kommer vara så långa. Några kommer bli längre eftersom de slänger på ännu större kylare för att det ska bli tystare och/eller för att förenkla överklockning. Det är dock öppet för att designa egna kretskort för de som vill så det är möjligt att det kommer mer kompakta designer längre fram. Risken är dock att tillverkarna inte satsar på kompakta system utan kör all in på stora kort. Du får hålla ögonen öppna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Nvidias och AMD's 14nm kommer göra ett riktigt stort löpsteg i jämförelse med dagens kort. Det finns aldrig en dålig tid att köpa datorprylar såsom grafikkort förutom precis innan lansering av en ny generation. Men jag tror personligen att de som köper ett 980Ti eller Titan X idag gör en dålig affär. HBM i Nvidias kommande Volta och AMD's förfining av HBM kommer gör mycket!

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Vnox:

Du verkar tro att jag pratar för alla och säger att "man behöver" si och så mycket, något som jag gång på gång förklarat att det inte är alls det jag säger.
Jag säger endast varför jag tycker att JAG behöver ha tillgång till (vad som enligt dig är) "löjliga mängder vram", något du inte verkar förstå eller kan acceptera att JAG tycker.

Folk får sitta med 2GB's kort så vitt jag bryr mig, jag försöker bara påpeka att allt är relativt och att det helt enkelt inte går att säga att 12GB är "onödigt mycket", då det beror på användarens krav.
Det kanske är onödigt mycket för dig och dina krav men det är inte onödigt mycket i alla möjliga scenarion, vilket är vad jag försöker påpeka.
Detta för att inte personer faktiskt skall att tänka efter på vad just dem faktiskt behöver för sina krav, det är mycket möjligt att vissa klarar sig med 4GB vram och inte ens behöver 6GB, eller så behöver dem mer än 6GB som för stunden tyvärr endast är 12GB.
(Om man vill köpa Nvidia-kort, annars finns AMD med 8GB.)

Jag tycker att detta väldigt likt när folk gång på gång skrev att "2GB räcker i flera år" eller "4GB är overkill" (likt så som du gör nu) som köpråd för personer på forum likt detta, samtidigt som jag satt och maxade 4GB vram.

Det stör mig helt enkelt när folk skriver sin åsikt angående något efter sina egna krav och framställer detta som det enda möjliga scenariot, utan att faktiskt påpeka att det beror på användarens krav.
Det är därför jag alltid säger att jag tycker att 6GB är för lite för mina krav och även förklarar mina krav, istället för att säga "6GB är för lite." så som du säger "12GB är overkill" eller "löjliga mängder vram".

Sedan tvivlar jag på att jag någonsin kommer komma i närheten av 12GB vram genom spelande med moddar, men jag skulle inte bli förvånad om jag landar på 7-8GB inom ett eller två år. Med andra ord är 6GB för lite för mina krav enligt mina egna spekulationer om hur framtiden ser ut.
Det kan mycket väl hända att jag har fel, men det är också något som jag påpekar när jag uttrycker min åsikt om detta ämne.

Jag orkade iaf läsa igenom hela texten. Plus ett till mig.

Jag håller inte med dig och anser att du har fel angående VRAM-förbrukning men som jag försökt att informera tidigare så har jag all respekt för att du köper ett Titan X och hade gärna ägt ett själv om jag kände att jag ville lägga sådana fantasisummor på ett grafikkort. Byggde ett skjul istället för dom pengarna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

1x EVGA GTX 980 Ti (reference) acquired. Now to order the EK waterblock and wait patiently to the best of my ability... Can't wait!

Visa signatur

*I write in English as I'm not fully fluent in Swedish.

Permalänk
Medlem

Ser att flera av korten med andra kylare även har annan strömförsörjning tex 2st 8pin. Fixar det problemet där kortet håller ner boostfrekvenserna för att spara ström så att man inte får ut maximalt av kortet? Eller är de annat bios etc som fixar det?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Ser att flera av korten med andra kylare även har annan strömförsörjning tex 2st 8pin. Fixar det problemet där kortet håller ner boostfrekvenserna för att spara ström så att man inte får ut maximalt av kortet? Eller är de annat bios etc som fixar det?

Nej nej nej, det är för att då det "återfinns två 8-pins PCI Express, som tillsammans med kortets anslutning till moderkortet innebär en maximal strömförbrukning på 375 W enligt ATX-standarden. Med andra ord handlar det om potentiellt hög värmeutveckling på en liten yta, vilket förklarar behovet av en kylare som kyler 600W."

Men det är väl bara ett plus när det handlar om Nvidiakort.:/

Men helt allvarligt, 980Ti är ett monster. Köpsug finns verkligen men jag avvaktar tills jag ser vad AMD har i rockärmen innan jag slår till!

Permalänk
Medlem

En som fått ett ex av EVGA GTX 980 Ti Hybrid och drog upp den till 1484MHz och testade litegrann. GPU temp nådde 50 grader max enligt videon.

https://www.youtube.com/watch?v=qtRqmzRMar8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nej nej nej, det är för att då det "återfinns två 8-pins PCI Express, som tillsammans med kortets anslutning till moderkortet innebär en maximal strömförbrukning på 375 W enligt ATX-standarden. Med andra ord handlar det om potentiellt hög värmeutveckling på en liten yta, vilket förklarar behovet av en kylare som kyler 600W."

Men det är väl bara ett plus när det handlar om Nvidiakort.:/

Men helt allvarligt, 980Ti är ett monster. Köpsug finns verkligen men jag avvaktar tills jag ser vad AMD har i rockärmen innan jag slår till!

Jaha, så med andra ord ingen fördel alls då... Väntar och ser vilken kylare som verkar vettigast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa:

Det var en pik till vissa formuleringar i nyhetsartiklarna här på swec som ofta får lite lustiga resultat. Exempelvis att det inte verkar som att två 8 pinsanslutningar är något negativt när det kommer till 980Ti-kort medan det i Fijikortens fall ska tyda på 375w i tdp.

Finns inga nackdelar med en väl tilltagen strömförsörjning, och vissa av kylarna på Ti-korten är enormt väl tilltagna. Det är bra att tillverkarna satsar på semipassivt, det är värdigt ett grafikkort som kommer kosta över 7000.

Permalänk
Medlem

Hade övervägt ett inköp om GPU'n var samma som Titan X men så blev det alltså inte, nedbantat på alla fronter, fortfarande väldigt dyrt och inget speciellt nytt under plastskalet gentemot förra generationens toppkort från gröna laget att motivera en uppgradering. Spar kulorna och inväntar "Pascal" med stackat 3D minne som släpps nästa år, Intel förväntas dessutom släppa "Cannonlake" så förhoppningsvis lite större prestandaskillnad gentemot "Devil's Canyon" än senaste uppdateringen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och utförlig recension, kul att se att SWEC är så otroligt snabba, Fedoran av för det!

Korten är ju fruktansvärt snabba, men med en effekt på endast 30W under 290X och med Titan X på 15W under 290X så kommer alla som skriker sig hesa om AMDs strömförbrukning och värme knappast köpa dessa kort?

Om personen skall vara konsekvent dvs, vilket är ett sällsynt karaktärsdrag.

Prestanda / watt är högre, men i absoluta tal drar fortfarande korten vad dom drar, det kommer man ej ifrån.

Fantastiskt härligt kort, personligen skiter jag rätt hårt i strömförbrukning så dessa är högst aktuella.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt bra och utförlig recension, kul att se att SWEC är så otroligt snabba, Fedoran av för det!

Korten är ju fruktansvärt snabba, men med en effekt på endast 30W under 290X och med Titan X på 15W under 290X så kommer alla som skriker sig hesa om AMDs strömförbrukning och värme knappast köpa dessa kort?

Om personen skall vara konsekvent dvs, vilket är ett sällsynt karaktärsdrag.

Prestanda / watt är högre, men i absoluta tal drar fortfarande korten vad dom drar, det kommer man ej ifrån.

Fantastiskt härligt kort, personligen skiter jag rätt hårt i strömförbrukning så dessa är högst aktuella.

MVH

Tror ofta att de är så man resonerar, dvs hur mycke "prestanda man får per watt".
AMD får ju mycket skit eftersom Nvidias kort är så pass mycket mer effektiva.
Hade Nvidias kort dragit lika mycke ström som AMDs hade nog inte rösterna varit lika starka.

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Alltså va som jag har sett så kommer 390x att ligga runt 5000 kr. Kommer 390x att vara starkare och snabbare än 980ti så får nvidia tänka om lite när det gäller priserna alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Alltså va som jag har sett så kommer 390x att ligga runt 5000 kr. Kommer 390x att vara starkare och snabbare än 980ti så får nvidia tänka om lite när det gäller priserna alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Dock så är inte 390X AMDs nya toppkort. Så det kommer inte gå upp mot 980ti/Titan X. AMDs Fiji kommer lanseras under ett annat namn.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Alltså va som jag har sett så kommer 390x att ligga runt 5000 kr. Kommer 390x att vara starkare och snabbare än 980ti så får nvidia tänka om lite när det gäller priserna alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Det mesta talar väl för att det på sin höjd kan utmana gtx 980.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Korten är ju fruktansvärt snabba, men med en effekt på endast 30W under 290X och med Titan X på 15W under 290X så kommer alla som skriker sig hesa om AMDs strömförbrukning och värme knappast köpa dessa kort?

Om personen skall vara konsekvent dvs, vilket är ett sällsynt karaktärsdrag.

Strömförbukning i förhållande till prestanda kan man ju räkna ut att fanboydiskussionerna handlat om. Så man kan nog köpa 980Ti med gott samvete.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Nu väntas det på vattenkylningen och sen blir det börjar det roliga

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Henrikfotograf:

http://ladda-upp.se/files/2015/b151454.jpg

Nu väntas det på vattenkylningen och sen blir det börjar det roliga

Snyggt!
Synd att luftkylaren inte passar på R9 290, då hade jag kunnat köpa den begagnat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://ladda-upp.se/files/2015/b151454.jpg

Nu väntas det på vattenkylningen och sen blir det börjar det roliga

Vad kommer du köra för ngn vattenkylning? Jag satte precis in mitt ASUS GTX 980Ti referens och funderar också på att vattenkyla.

Drog upp boost till strax över 1300Mhz direkt och höjde även minnet med 500Mhz . Funkar finfint men kortet ligger ju på mellan 80-86C när man spelar, inte det svalaste av kort precis :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nog väldigt liten chans på att standardpriset blir under sju lax så snart. Möjligtvis under kampanjer och reor.

Njae, är ju lite olika användningsområden för dem, mestadels på grund av den betydligt större mängden VRAM på Titan X.

Men ska man spela på en skärm och ska köpa ett kort i dagsläget så finns det så gott som ingen anledning att köpa Titan X över 980Ti, särskilt inte då 980Ti kommer finnas tillgänglig i en rad olika eftermarknadskylare.

Kanske kommer under 7k från andra tillverkare i så fall.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vad kommer du köra för ngn vattenkylning? Jag satte precis in mitt ASUS GTX 980Ti referens och funderar också på att vattenkyla.

Drog upp boost till strax över 1300Mhz direkt och höjde även minnet med 500Mhz . Funkar finfint men kortet ligger ju på mellan 80-86C när man spelar, inte det svalaste av kort precis :0)

Jag kommer skaffa mig ett till 980 ti i slutet av månaden så jag kommer förmodligen satsa på två 480 radiatorer.
Läste att ek inte kommer göra några vattenblcok till 980 ti men att titan x vattenblocken passar.

900D är stort som ett hel hus

Vad har du tänkt för vattenkylning?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag kommer skaffa mig ett till 980 ti i slutet av månaden så jag kommer förmodligen satsa på två 480 radiatorer.
Läste att ek inte kommer göra några vattenblcok till 980 ti men att titan x vattenblocken passar.

http://ladda-upp.se/files/2015/b151582.jpg
900D är stort som ett hel hus

Vad har du tänkt för vattenkylning?

Jag har velat lite fram och tbx om jag ska sätta in custom loop. Har kommit fram till att jag inte orkar med problemen med custom loop så jag kommer beställa ett EVGA Hybrid kit. Kollade på Jays recension på EVGAs GTX 980ti Hybrid på tuben och kortet går sjukt tyst och svalt med den kylaren.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara av intresse för andra här.

Jag mailade precis EVGA ang deras Hybrid kylning som dom säljer separat. och fick nedan svar.

Hello,

All the hybrid coolers at this time are compatible with the 980ti. The only difference will be that the shroud labeling is different. Please let us know if there is anything else we can assist you with in regard to your EVGA products by contact support at support@evga.com or 888-881-3842 for further assistance.

Thank you,
EVGA

Your Question:

Customer Comment or Question

Name:
Email Address:
Subject: P/N: 400-HY-0990-B1 compatibility
Comment: Hi, I live in Sweden and I recently purchased a reference design GTX 980Ti. I have been reading that you are going to release your Hybrid cooler for that card to. I also read on several forums that a reference design 980Ti is identical to a reference Titan X. Now to my question :0) you write that 400-HY-0990-B1 is compatible with all reference Titan X cards, does this also make it compatible with reference 980Ti:s ? If yes, do you have a preliminary date for when you will have it in stock and start shipping? Kind Regards

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

Jag tycker personligen att AMD satte verkligen ribban högt med 290-korten. Helt värdelöst av Nvidia att dom inte piskar skiten ur det kortet efter såhär lång tid. Men det kanske bara är jag? :=)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag tycker personligen att AMD satte verkligen ribban högt med 290-korten. Helt värdelöst av Nvidia att dom inte piskar skiten ur det kortet efter såhär lång tid. Men det kanske bara är jag?

Mja, GTX 980 Ti har ca 48% bättre prestanda än R9 290 i 1080p och 1440p enligt sweclockers prestandaindex och det får väl någorlunda ses som att det spöar 290:t ganska bra.

Jämför när GTX 780 Ti kom och var ca 43-44% bättre än HD 7970 GHz, eller när R9 290X kom och det var ca 33-34% bättre än GTX 770.

Med det sagt så är R9 290 fortfarande ett väldigt bra kort, inte minst ur pris/prestanda-synpunkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag tycker personligen att AMD satte verkligen ribban högt med 290-korten. Helt värdelöst av Nvidia att dom inte piskar skiten ur det kortet efter såhär lång tid. Men det kanske bara är jag? :=)

Dom testar ju referens korten .Vissa partner tillverkare kommer ju med 20-25 % högre clock så blir nästan som 2 st 290 .Det tycker jag faktiskt är o piska skiten ur dom . Fast kanske bara jag

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Tänker väl mest på att 290 lanserades 2013. Känna som det var länge sedan men att det inte hänt speciellt mycket på grafikkortsmarknaden. Fast det har väl sett ut såhär mer eller mindre forever.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

De ger AMD lite svängrum med Fiji/Fury X och kammar hem lite gratis reklam på vägen med första generationen av HBM.

http://hexus.net/tech/news/graphics/83801-nvidia-tsmc-alleged...

notera de sista raderna med tanke på vad AMDs Fury X har att komma med

speculative: 4500-6000 shader units
speculative: 4096-bit DDR memory interface HBM2 (HBM2 interface factually certain)
confirmed: up to 32GB HBM2 memory (Gamer variants probably only 16 GB)