Kan jag ha både min vanliga hdd samt en ny ssd på mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan jag ha både min vanliga hdd samt en ny ssd på mitt moderkort?

Hejsan!

Jag är inte speciellt bra på att hitta sån här information om moderkort osv.
Förstår mig inte riktigt på det heller helt enkelt, så tänkte kolla om det är någon vänlig själ som vet!

Jag har ett MSI B75MA-P45, Socket-1155 moderkort.

Kortplats(er) 1 x CPU
4 x DIMM 240-stift
1 x PCIe 3.0 x16
1 x PCIe 2.0 x1
1 x PCI
Lagringsgränssnitt SATA-600 - kontakt(er): 1 x 7 pin seriell ATA - 1 Enhet (Enheter)
SATA-300 - kontakt(er): 5 x 7pin SATA - 5 Enhet (Enheter)
Gränssnitt 1 x PS/2-tangentbord/mus
4 x USB 2.0
2 x USB 3.0
1 x LAN (Gigabit Ethernet)
1 x DVI-D
1 x VGA
1 x ljudutgång - mini-jack
1 x ljudingång - mini-jack
1 x mikrofon - mini-jack
Interna gränssnitt 2 x USB 3.0
4 x USB 2.0
1 x seriell
1 x parallell
1 x ljud
Strömkontakter 4-pin ATX12V-kontakt, 24-pin kontakt för huvudström

(Kopierad text från Komplett.) Detta säger mig absolut inget!

Så därav frågar jag helt enkelt, kan jag slänga in en ssd i min dator?

Förr i tiden när jag slängt in en ny disk, så har jag alltid behövt slita ur cd/dvd läsaren. Men ssd använder väl andra kontakter (om jag minns rätt?).

Samt om det nu går så skulle jag mer än gärna uppskatta lite tips på prisvärd disk som inte kostar så jeffla mycket!

Tack för eventuella svar! (=

Edit:

Detta är vad min dator består av:
1.00 760659 Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
ATX, mATX, 2x USB 2.0
1.00 760660 Corsair CX 500W PSU BULK
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 5
1.00 650238 Intel® Core i7-2700K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 95W, HD300
1.00 749862 MSI B75MA-P45, Socket-1155
m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB 3
1.00 578918 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
1.00 759660 EVGA GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, with Assasin's Creed III
1.00 620189 Western Digital® Desktop Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM, 3.5"
1.00 761524 Samsung DVD Writer, SH-224BB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

(Om det är till någon hjälp)

Permalänk
Medlem

Kort svar Ja.

Skall du ha det optimerat så installera om OS på ssd.
Se också till att du har rätt inställning i Bios.
Samma kontakt på dvd läsaren i din dator, Sata

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Kort svar Ja.

Skall du ha det optimerat så installera om OS på ssd.
Se också till att du har rätt inställning i Bios.
Samma kontakt på dvd läsaren i din dator, Sata

Tack!
Men hur menar du med Bios inställningar? Samt "samma kontakt på dvd läsaren i din dator, Sata" så jag måste skippa den läsaren? Eller är jag helt ute och cyklar?

Samt om jag beställer en ssd, får man med kablar och skit till den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen adapter för att montera en SSD i chassit Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM eftersom den har fästen som passar både 2.5 och 3.5 tum HDD/SSD.

Nätaggregatet Corsair CX 500W PSU BULK har 5st SATA ström kontakter så du behöver inte köpa någon kabel för att koppla ström till SSDn.

Du behöver kanske en SATA (data) kabel om den inte följer med SSD https://www.komplett.se/silverstone-sst-cp07-sleeved-sata-cab...

Och du kan kolla denna video som visar hur man installerar en SSD i en dator med samma nätaggregat som finns i din dator https://www.youtube.com/watch?v=SFowSc5gOhE

Edit: Dessa kablar följer med nätaggregatet Corsair CX 500

Edit 2: Moderkortet MSI B75MA-P45 har 1st 6Gbit/s SATA port (vit) som du bör koppla SSDn till, dom övriga 5 SATA portarna (svarta) på moderkortet är 3Gbit/s som passar bra för vanliga hårddiskar och CD/DVD läsare/brännare.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du behöver ingen adapter för att montera en SSD i chassit Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM eftersom den har fästen som passar både 2.5 och 3.5 tum HDD/SSD.

Nätaggregatet Corsair CX 500W PSU BULK har 5st SATA ström kontakter så du behöver inte köpa någon kabel för att koppla ström till SSDn.

Du behöver kanske en SATA (data) kabel om den inte följer med SSD https://www.komplett.se/silverstone-sst-cp07-sleeved-sata-cab...

Och du kan kolla denna video som visar hur man installerar en SSD i en dator med samma nätaggregat som finns i din dator https://www.youtube.com/watch?v=SFowSc5gOhE

Edit: Dessa kablar följer med nätaggregatet Corsair CX 500
http://i.imgur.com/U7R8xYw.png

Edit 2: Moderkortet MSI B75MA-P45 har 1st 6Gbit/s SATA port (vit) som du bör koppla SSDn till, dom övriga 5 SATA portarna (svarta) på moderkortet är 3Gbit/s som passar bra för vanliga hårddiskar och CD/DVD läsare/brännare.

Så behöver bara köpa valfri ssd samt en sata kabel, trycka in den i den vita sata porten, sen göra som på videon (hur man nu ställer en skiten på msi bios! men det är ett annat problem)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeonRosa:

Så behöver bara köpa valfri ssd samt en sata kabel, trycka in den i den vita sata porten, sen göra som på videon (hur man nu ställer en skiten på msi bios! men det är ett annat problem)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du behöver bara en SATA kabel och SSDn allt annat finns redan i datorn, om du redan har Windows 8 eller 8.1 installerat på hårddisken så är kanske AHCI redan aktiverat men du bör kolla om AHCI är aktiverat för SATA 6Gbit/s porten i BIOS/UEFI innan du installerar windows på SSDn.

Edit: Du kan installera Windows 10 Preview på SSDn och spara windows installationen på gamla hårddisken, och du bör koppla bort SATA kabeln till gamla hårddisken när du gör windows installationen på SSDn för att undvika att den nya installationen lägger bootfiler på gamla hårddisken, och då har du möjligheten att välja vilket operativsystem som du vill köra genom att ställa in vilken av HDD eller SSD som skall vara första bootenhet i BIOS.

Edit 2: Och här en bra och prisvärd SSD, Samsung 850 EVO 250GB som just nu kostar endast 990kr inklusive frakt från Netonnet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Visa signatur

janee