Asus moderkorts-drivrutiner till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Asus moderkorts-drivrutiner till Windows 10?

Hejsan, sitter i dagsläget med ett Asus P8P67 WS Revolution B3 moderkort, kikade in lite på Windows 10 och kollade upp drivrutiner. Mitt moderkort har inte ens Windows 8 drivrutiner tydligen http://www.asus.com/Motherboards/P8P67_WS_Revolution/HelpDesk... .

Finns det några planer överhuvudtaget att göra drivrutiner kompatibla med Windows 10 för gamla P67 brädor? Sandy Bridge i7 2600K är skrämmande nog fortfarande en bra processor och det finns inte stora nog anledningar att uppgradera än. Speciellt om man spelar i höga upplösningar vilket jag gör.

Permalänk
Medlem

Jag kör win 10 drivrutiner tar jag från win 8.1 annars från 8.0 om de funkar med win 7 drivrutiner vet jag ej bara att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, jag har själv ett http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_P67/ och är naturligtvis intresserad av svar på samma fråga som TS.

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Jag har skickat frågan vidare, återkommer med svar så fort som möjligt. @str8forthakill, @Blofeld

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på P67, men för Z77 så installerar jag inte ens några drivrutiner i windows 8.1. Windows har till allt och fungerar lika bra/bättre.

Annars sök för drivrutiner på tillverkarnas, ex Realtek för ljud så kolla direkt på deras sida istället, samma gäller nätverk osv.

Permalänk
Medlem

@JimmieSan:
Tänker på Chipsets nu och något jag speciellt behöver, SATA-kontroller drivrutinerna.

Permalänk
Inaktiv

@str8forthakill, @Blofeld
Jag har inte fått svar från moderkortsavdelningen än. Men drivrutiner kommer från varje komponents tillverkare, så för chipset kommer de från Intel. För SATA så kontrolleras majoriteten av portarna av chipsetet. De andra använder en kontroller från Marvell, dock verkar de inte ha släppt några drivrutiner för Win8 eller senare. Det kommer inte vara jättestora skillnader för drivruiner mellan Win8 och Win10. Testa att installera Windows 10 Preview på en separat partition/disk och återgå till Win7/8/8.1 om drivrutinerna inte vill hänga med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:
Jag fick svar från Marvell lite tidigare idag med, det verkar som att dem slutade ladda upp nya drivrutiner för Marvell 9128 kontrollern då dem har integrerats i Windows 8/10 från start. Inte med full funktionalitet dock, går inte att skapa raids, men den bör fungera.

Får se helt enkelt. Annars blir det väl till att köpa en separat SATA-kontroller helt enkelt! Finns en hel del prestandavinster med Windows 10 jag vill åt