Permalänk
Medlem

Bleka gula tangenter?

Hej,

Har ett mekaniskt tangentbord modell äldre som har tangenter som har blivit något gula av (vad jag antar) är användning och sol.

Undrar därför om det finns något säkert sätt att "bleka" dom och få bort den gula färgen utan att skada keycapsen och dess print (tror det är laser printade bokstäver).

Tangenterna i fråga är från ett Dell at102w.

Mvh/ Andreas :^)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Kolla in recept på Retr0bright. Det kan man blanda hemma och använda.

Det aktiva ämnet är väteperoxid, som man antingen kan ha fått från färgaffären eller i någon slags hårblekningsprodukt. Man har också i Oxy Clean eftersom det innehåller TAED som får väteperoxiden att fungera i rumstemperatur.

Konstigt nog så ska det man behandlar med Retr0bright "framkallas" med UV-ljus ... Det är vanligt att man lägger tangenter i lösning i en genomskinlig burk utomhus. Datorlådor brukar smetas med en slags gel - och du kan nog hitta recept på båda varianterna.
Det är inte meningen att det ska bleka plasten, utan det ska påverka bara det gula som ofta är någon slags förening med flamskyddsmedlet i plasten. Om man har för stark lösning/för länge så kan det bli fula ljusa fläckar.

Det finns massor snackat om Retr0bright på olika forum... och det borde väl finnas någon äldre tråd även här på SweClockers?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pumpkill:

Hej,

Har ett mekaniskt tangentbord modell äldre som har tangenter som har blivit något gula av (vad jag antar) är användning och sol.

Undrar därför om det finns något säkert sätt att "bleka" dom och få bort den gula färgen utan att skada keycapsen och dess print (tror det är laser printade bokstäver).

Tangenterna i fråga är från ett Dell at102w.

Mvh/ Andreas :^)

Annars kallas det skit från fingrar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

I denna post har du en bild på skillnad på ett chassi jag körde retrobright på: #15161899

Sen körde jag även retrobright på ett par gamla tangenter som hade olika nyanser av gult...

...med väldigt gott resultat...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Kolla in recept på Retr0bright. Det kan man blanda hemma och använda.

Det aktiva ämnet är väteperoxid, som man antingen kan ha fått från färgaffären eller i någon slags hårblekningsprodukt. Man har också i Oxy Clean eftersom det innehåller TAED som får väteperoxiden att fungera i rumstemperatur.

Konstigt nog så ska det man behandlar med Retr0bright "framkallas" med UV-ljus ... Det är vanligt att man lägger tangenter i lösning i en genomskinlig burk utomhus. Datorlådor brukar smetas med en slags gel - och du kan nog hitta recept på båda varianterna.
Det är inte meningen att det ska bleka plasten, utan det ska påverka bara det gula som ofta är någon slags förening med flamskyddsmedlet i plasten. Om man har för stark lösning/för länge så kan det bli fula ljusa fläckar.

Det finns massor snackat om Retr0bright på olika forum... och det borde väl finnas någon äldre tråd även här på SweClockers?

Hmm, ja, jag får väl testa det antar jag. Känns bara lite småläskigt om man skulle göra något fel och ge tangenterna någon missfärgning, men det kanske inte är någon större risk för det?

Skrivet av Rajat:

Annars kallas det skit från fingrar

hehe, kan mycket väl vara så. Dock inte jag som haft tangentbordet då jag köpte det på loppis häromdan för 25kr

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

I denna post har du en bild på skillnad på ett chassi jag körde retrobright på: #15161899

Sen körde jag även retrobright på ett par gamla tangenter som hade olika nyanser av gult...

http://www.vxv.se/tillsalu/images/btc-tangentbord_picture-1.jpeg

...med väldigt gott resultat...

http://i.imgur.com/QHJhtEa.jpg

oj, ja det blev ju en väldig skilland. Verkar ju som ett riktigt dundermedel det där! Snygga keycaps btw

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Pumpkill:

oj, ja det blev ju en väldig skilland. Verkar ju som ett riktigt dundermedel det där! Snygga keycaps btw

Tack! De är mina favoriter jag tycker inte bara att de är snygga de har en underbar profil också som är skön att skriva på. Så glad att jag ramlade över dem på måfå.

Tror inte det är någon större fara med missfärgningar om du skulle köra. Överdriv inte bara och kör över en natt i taget eller en hel dag. Behövs det mer så kör lite till. Men jag har hört de som har använt retrobright på gamla double shots till exempel med ojämnt resultat sen så fick jag ett rätt ojämt resultat på ett annat äldre chassi en gång. Men på tangenter ska det inte vara någon större fara. Se bara till att ha ett jämnt lager med retrobright på hela tiden om du inte lägger ner allt i en burk. Det dunstar bort relativt fort och behöver smetas på nytt om man som jag hade det låg uppraddat instängt i en folieklädd låda. Man hör när det verkar för det bubblar som kolsyra på ett ungefär.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Hmm, ja, jag får väl testa det antar jag. Känns bara lite småläskigt om man skulle göra något fel och ge tangenterna någon missfärgning, men det kanske inte är någon större risk för det?

Missfärgningar ska kunna uppstå om man använder för stark koncentration av väteperoxid men såna koncentrationer av väteperoxid är numera förbjudna att sälja till privatpersoner i Sverige så du kommer ändå inte att få tag på det.
Väteperoxid omvandlas till vatten och syre på spontan väg så äldre flaskor kanske inte innehåller alls lika hög koncentration som det står på etiketten.

Jag har haft tangenter i retr0bright i lösning i en glasburk på balkongen i ett par dagar när det varit sommar. Jag tror jag borde ha haft dem där i ett par dagar till... för även om jag märkte en skillnad så blev de inte lika återställda som deeyay's.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Missfärgningar ska kunna uppstå om man använder för stark koncentration av väteperoxid men såna koncentrationer av väteperoxid är numera förbjudna att sälja till privatpersoner i Sverige så du kommer ändå inte att få tag på det.
Väteperoxid omvandlas till vatten och syre på spontan väg så äldre flaskor kanske inte innehåller alls lika hög koncentration som det står på etiketten.

Jag har haft tangenter i retr0bright i lösning i en glasburk på balkongen i ett par dagar när det varit sommar. Jag tror jag borde ha haft dem där i ett par dagar till... för även om jag märkte en skillnad så blev de inte lika återställda som deeyay's.

har för mig att det går köpa väteperoxid i småflaskor på apoteket fortfarande.

den är dock klenare än den gammla som såldes lite här och var innan

men används till att bleka djurkranier för trofemontering skadar ju inte att fråga iaf kan ha ändrats på sistone.

annars är hårblekning ett alternativ om du känner nån hårfrisör eller liknande så brukar de ha lite skarpare grejjor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag hittade väteperoxid 16% tror jag det var på Nordsjö Idé & Design i literflaskor.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av deeyay:

Jag hittade väteperoxid 16% tror jag det var på Nordsjö Idé & Design i literflaskor.

Jag köpte där även jag.

Jag kan dock rekommendera att köra UV-lampa och en skål att ha capsen i.

Jag tog en rund, stor glasskål och hade sedan aluminiumfolie under och runt glasskålen. Sedan en UV-lampa över det. Slängde ner alla mina caps i vätskan och blanda runt med jämna mellanrum.
Hade igång det i drygt 2-3 dagar, med lampan tänd hela tiden. Resultatet blev riktigt bra.

Här är lampan jag använde: UV-Lampa

Den är en vanlig socket på lampan så det är bara att koppla på vilken lampa som helst och ta av lamphatten bara.

EDIT:
Hittade en gammal bild på hur jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag hittade väteperoxid 16% tror jag det var på Nordsjö Idé & Design i literflaskor.

Japp. Det jag också köpte. Gränsen går visst vid 12% numera. (Kompletterande bestämmelser till EU-förordningen om sprängämnesprekursorer)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Maskindisk, skaka ur vattnet och låta torka några dagar funger för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Missfärgningar ska kunna uppstå om man använder för stark koncentration av väteperoxid men såna koncentrationer av väteperoxid är numera förbjudna att sälja till privatpersoner i Sverige så du kommer ändå inte att få tag på det.

Så vitt jag vet får du köpa / förvara väteperoxid klassat för raketbränsle som privatperson. (96% tror jag det är. Trist nog finns det ingen tillverkare längre, då den enda tillverkaren var svensk, och råkade ut för en olycka för ett par år sedan. Så jag tror den högsta % som faktiskt produceras är 80 i dagsläget?)
Problemet är i stället på andra sidan. Som säljare får du inte sälja vad som helst utan tillstånd, och det måste fraktas på rätt sätt.
Lustigt det där. Jag kan köpa en flaska, och slänga i bagaget på bilen, det är ok, men för att skicka det, är kraven helt annorlunda.

Skrivet av lassep1l1s:

Maskindisk, skaka ur vattnet och låta torka några dagar funger för mig.

Du pratar om något annat. Skitiga tangenter är inte samma sak som man försöker åtgärda med retrobright. Plasten byter färg, och anledningen är lite oklar. Allt från felaktiga kemikalieblandningar till att brommeringsmedlet i sig själv är skurken i dramat. Oavsett anledningen så det som händer är att plasten mörknar med tiden, som en reaktion på ljus & syre. Det sker med plastdetaljer som aldrig kommer i kontakt med skitiga fingrar, och är ett välkänt fenomen. Diskmaskinen gör absolut ingen nytta i det läget.

Pratar vi mer moderna plaster, som i vilket tangentbord som helst, så brukar jag slita av knapparna och köra dem i tvättmaskinen. Det är lämpligt att använda en "BH-påse" så man slipper skruva sönder maskinen för att hitta alla tangenterna... Men då är det just skitigt, och inte missfärgat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Retrobright är inte en permanent lösning. Det gula kommer tillbaka 100% efter ett par år. Museum använder det inte eftersom det inte funkar, och även skadar plasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Obligatorisk:

Retrobright är inte en permanent lösning. Det gula kommer tillbaka 100% efter ett par år. Museum använder det inte eftersom det inte funkar, och även skadar plasten.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt skadar det plasten ?
Och det är väl ganska självklart att det kommer tillbaka, tangenterna blev ju gula från första början också?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Man omvänder ju bara processen med retrobright så att det kommer tillbaka med åren är bara fullt naturligt. Det som blir behandlat är ju bara det yttersa lilla lagret så det "elaka" finns kvar där inne och hittar ut igen med åren. Retrobright är ingen permanent lösning. Vissa plaster gulnar tillbaka igen fortare än andra.

Sen det där med att det skulle skada plasten är väl inget som är bevisat utan bara teori utav några? Har inte sett någon källa på det i alla fall.

Ang. gult som kommer tillbaka:

http://deskthority.net/keyboards-f2/retrobrite-the-yellow-str...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Eftersom väteperoxid är kraftigt oxiderande, håller jag det för mycket troligt att plasten påverkas. Ett kul trick är att tvätta nedkalkade/alg-täckta glas med väteperoxid, de blir som nya... Något jag gjorde flitigt till akvariet.

Samtidigt tror jag att man kan "retrobright'a" sin plastburk flera hundra gånger innan man får någon märkbar skillnad. Hållfastmässigt då alltså.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.