Har AMD en funktion som liknar Nvidias med ett dedikerat physx kort?

Permalänk

Har AMD en funktion som liknar Nvidias med ett dedikerat physx kort?

som rubriken lyder har AMD en funktion som liknar Nvidias med ett dedikerat physx kort?

Har haft AMD sedan jag började bygga datorer och nu är det dags att byta grejer igen. Den stora frågan är vilket grafik kort jag ska ha. Det lutar mest åt Nvidia då de i dagens läge är de bättre när man ska spela.

Men då jag har ett helt okej kort så känns det lite tråkigt att de bara ska få läggas i lådan och damma. Vet att många av mina Nvidia vänner gör så att deras gamla kort får bli physx kort, så tanken slog mig finns det något sådant alternativ ifall man har AMD för isåfall blir det nog ett till AMD kort.

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Inaktiv

Havoc är mycket bättre optimerat än Physx. Ingen idé att investera i Physx..

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_Havok
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Permalänk

@anon185723:
Okej tack så mycket för infon!
Men så kan jag köra med mitt gamla h ha det som ett motsvarande physx kort samtidigt som jag har det nya?
Är de jag är lite oklar med :/

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Round_Lake:

@fxfighter:
Okej tack så mycket för infon!
Men så kan jag köra med mitt gamla h ha det som ett motsvarande physx kort samtidigt som jag har det nya?
Är de jag är lite oklar med :/

Går men är svårt, Nvidia blockerar ditt kort om det upptäcker att du har ett grafikkort från AMD i din dator.
Det finns något hack som skall ta bort blockeringen men vet inte hur nytt det är

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@fxfighter:
Okej tack så mycket för infon!
Men så kan jag köra med mitt gamla h ha det som ett motsvarande physx kort samtidigt som jag har det nya?
Är de jag är lite oklar med :/

Alltså om du har ett spel som stödjer Physx så måste du ha ett Nvidia kort, och bara Nvidia, AMD funkar inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Alltså om du har ett spel som stödjer Physx så måste du ha ett Nvidia kort, och bara Nvidia, AMD funkar inte.

Spelet kommer fungera med AMD kort bara Physx funktionerna som tas bort eller minskas, jag känner i alla fall inte till något spel som kräver Nvidia kort. (tänkte så det inte blir missförstånd)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelet kommer fungera med AMD kort bara Physx funktionerna som tas bort eller minskas, jag känner i alla fall inte till något spel som kräver Nvidia kort. (tänkte så det inte blir missförstånd)

Ja, bra påpekande, jag anser heller inte att det är mödan värt, att försöka köra PhysX på ett separat Nvidia-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelet kommer fungera med AMD kort bara Physx funktionerna som tas bort eller minskas, jag känner i alla fall inte till något spel som kräver Nvidia kort. (tänkte så det inte blir missförstånd)

Ja visst är det så, avsåg bara fysik funktionen.

Går förstås att köra Physx via CPU tror jag, men det är ingen bra ide.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ja, bra påpekande, jag anser heller inte att det är mödan värt, att försöka köra PhysX på ett separat Nvidia-kort.

Med tanke på hur lite GPU accelererad PhysX används och gör i spel är det inte värt besväret alls håller jag med om. PhysX via CPU är betydligt vanligare och där kvittar det. Bara ytterliggare ett middleware spel använder.

GPU-accelererad PhysX är en ren gimmick och lär aldrig bli något stort så länge Nvidia fortsätter med sitt vendor lock-in, anti consumer taktiker samt "Not invented here"-syndrom.

Spara pengar och ström och strunta i PhysX såvida man nu inte snöat in helt på något av de spel som faktiskt har stöd är min generella rekommendation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon5930:
Okej tack för svart och alla andras såklart! uppskattas väldigt mycketr
Men då hoppar jag nog det, men finns det så att jag kan köra med två AMD kort på datorn fast att de är olika moddeler funderar nämligen på antigen 290x eller annars något av de nya som kommer.

För de som jag känner är att det känns dumt att uppgradera och inte kunna använda de jag har till något. För annars om det inte går så kanske det är bättre att vända sig till Nvidias kort????

Har inte samma koll som jag hade förr men känns som att de är bättre till spelande eller är de bara en myt? :/

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Det är så extremt få spel som använder physx(och som kräver Nvidiakort för physxgrejer), så tycker själv att det verkligen inte är värt att bry sig om Physx när man köper nytt kort.

Du kan ju alltid sälja ditt gamla kort.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

@Marinlik: Ne är nog sant, har väl fastnat lite för det bara för att alla mina vänner tjatar om hur superb Nvidia är, men så det spelar ingen större roll säger du? För isåfall blir det nog kanske AMD ändå.

Sen så visst kan sälja kortet men vet inte hur mycket de är värt, så därför jag funderar på ifall det finns något att att använda det tillsammans med det nya

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@Marinlik: Ne är nog sant, har väl fastnat lite för det bara för att alla mina vänner tjatar om hur superb Nvidia är, men så det spelar ingen större roll säger du? För isåfall blir det nog kanske AMD ändå.

Sen så visst kan sälja kortet men vet inte hur mycket de är värt, så därför jag funderar på ifall det finns något att att använda det tillsammans med det nya

Jag hade Nvidia förut(GTX 680) och bytte till AMD(R9 290), och den enda skillnaden jag kan märka av i vanligt användande är att R9 290 är starkare för att det är ett nyare kort. Annars är det samma sak.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast

Kanske ska vara lite noga med namnen här för det är lite trassligt.

PhysX är en fysikmotor som är gratis att använda. Den är av naturliga skäl optimerad för Nvidias kort men den fungerar på alla grafikkort. Det är en del spel som använder den just för att den är gratis. En del mindre utvecklare väljer den för att det är billigt och de slipper utveckla något eget. Större utvecklare väljer den för Nvidia lånar ut mjukvaruingenjörer för att hjälpa till med integreringen på stora projekt. Nvidia har tidigare skrutit om att flera hundra spel använder PhysX. Men det stora problemet är att de utåt använder varumärket PhysX för en liten del fysikeffekter (fluiddynamik, partiklar och lite tygsimulering) som kan simuleras på grafikkort. Det är utstuderat från Nvidia. Fast det finns bara något 20-tal spel som överhuvudtaget har stöd för hårdvaruaccelererad fysik och en del av dem blir inte direkt bättre av det. Bordelands 2 fick ju vatten som såg ut som kräm. Så utåt pushar Nvidia på att PhysX är hårdvaruaccelererad fysik samtidigt som de pratar om alla spel som använder fysikmotorn. Det är inte alltid uppenbart om spel som är markerade med PhysX faktiskt har stöd för hårdvaruaccelererad fysik.

Enligt physxinfo.com finns det totalt 37 spel med hårdvarustöd och 547 som använder fysikmotorn.

Så om du inte spelar just de spelen som står listade där så är det ingen större nytta att köpa ett kort för hårdvaruaccelererad PhysX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Zotamedu:

Okej tack för det väldigt väl skrivna och detaljerade svaret! Hjälpte väldigt mycket i frågan om vad man ska välja.
För gillar mitt AMD kort och tycker att AMD över lag har fungerat bra för mig (måste dock lära mig att klocka för att få ut max, men de får bli någon gång) dock så har det känts på senare tid att Nvidia har dragit ifrån känns som att när man kollar på tester så ligger alltid de i topp vilket har fått mig att luta åt dem istället :/

Men aja får hoppas på AMD's nya serie! (Y)

Samt tack igen för allas svar, uppskattas!

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful