Permalänk
Medlem

Hur ska man dra nätverket?

Hejsan!

Bor i en lägenhet med stadsnät indraget, och givetvis sitter den i hallen som är standard. Men den sitter på helt fel sida enligt mig. Jag bifogar en bild så ni kan se hur den sitter..

Har kabel dragen jäms med vägen ut till vardagsrummet för att få nät där, men nu undrar jag hur jag ska ställa routern, just nu ligger den i en hög i hallen och det ser inte särskilt kul ut.

Givetvis finns det inte heller några eluttag på andra sidan i hallen, så kabeln måste dras över golvet ifall det ska gå att få ström till den, likaså med internetkabel.
Har suttit och grubblat ett tag, men inte lyckats komma fram till någon vettig lösning.

Om det spelar någon roll, så har jag Telias standard router man får med...

Hur det ser ut

Har ni några idéer?

MVH
Jesper

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoth:

Hejsan!

Bor i en lägenhet med stadsnät indraget, och givetvis sitter den i hallen som är standard. Men den sitter på helt fel sida enligt mig. Jag bifogar en bild så ni kan se hur den sitter..

Har kabel dragen jäms med vägen ut till vardagsrummet för att få nät där, men nu undrar jag hur jag ska ställa routern, just nu ligger den i en hög i hallen och det ser inte särskilt kul ut.

Givetvis finns det inte heller några eluttag på andra sidan i hallen, så kabeln måste dras över golvet ifall det ska gå att få ström till den, likaså med internetkabel.
Har suttit och grubblat ett tag, men inte lyckats komma fram till någon vettig lösning.

Om det spelar någon roll, så har jag Telias standard router man får med...

Har ni några idéer?

MVH
Jesper

Inte för att klaga, men... bilden som skulle visa hur det ser ut verkar du inte ha postat eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte för att klaga, men... bilden som skulle visa hur det ser ut verkar du inte ha postat eller ?

Givetvis, förlåt... Glömde helt bort det. Nu finns den i första inlägget!

Permalänk
Medlem

Om det skall till vardags rummet så får du dra efter väggen sedan upp och runt dörren till köket, sedan ner och upp över dörr listen till badrummet och sedan ned till vardagsrummet.

Eller så får du dra upp efter väggen nära där det kommer in, och sedan kanske fästa/montera en trälist eller liknande som kabel går i som du monterar i taket för att få över det på andra sidan.

Det finns många lösningar egentligen på hur du skulle kunna göra det. Men du kan göra det fint så inte ens kabeln syns, annars så gör det med typ klämmor som leder kabel via lister eller tak, beroende på vad det finns för material att fästa det till.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ett nätverksuttag som sitter monterat eller vad ? Du behöver ju i så fall bara gå vidare med en nätverkskabel för du måste inte planera en router där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du inte får sämre täckning på wifi om du sätter den i vardagsrummet. Ett alternativ är att behålla routern i hallen och dra vidare nätverket till en switch i vardagsrummet om du behöver flera kabelkopplade enheter där.?

Skickades från m.sweclockers.com