Wish.com trovärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Man kan hitta MYCKET på Wish och Aliexpress som man sedan ser i svenska butiker men med 5-10 grs prispåslag (läs Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Biltema, och speciellt "smarta produkt affärer" där typ allt är hämtat från Aliexpress)

Stora skillnaden att butiker i Sverige har lite mer saker att ta hänsyn till.
De måste få produkten till Sverige, Branda med deras loggor, se till att produkten uppfyller de krav som ställs på specifika produktgrupper i Europa.

De måste sedan ha personal som kan sälja detta, lokaler att sälja det i, lokaler för sina centrallager, och även en rätt stor ekonomisk/administrativ organisation.

Sedan måste de även ha höjd för att du kommer kanske reklamera varan, och att de har ansvar för de produkter du säljer.

Och har man då lite förstående för hur det fungerar för "jättarna" att köpa in saker från tex Kina och sedan sälja till dig i butik i Sverige.
Så förstår man att det är dyrare, och att du då, som hoppar över mellanhänderna, sparar pengar på att köpa direkt från kina.

Men vid en reklamation, istället för att åka till din närmaste Jula och få en ny, så får du, om du har tur, vänta 40 dagar på en ny.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Stora skillnaden att butiker i Sverige har lite mer saker att ta hänsyn till.
De måste få produkten till Sverige, Branda med deras loggor, se till att produkten uppfyller de krav som ställs på specifika produktgrupper i Europa.

De måste sedan ha personal som kan sälja detta, lokaler att sälja det i, lokaler för sina centrallager, och även en rätt stor ekonomisk/administrativ organisation.

Sedan måste de även ha höjd för att du kommer kanske reklamera varan, och att de har ansvar för de produkter du säljer.

Och har man då lite förstående för hur det fungerar för "jättarna" att köpa in saker från tex Kina och sedan sälja till dig i butik i Sverige.
Så förstår man att det är dyrare, och att du då, som hoppar över mellanhänderna, sparar pengar på att köpa direkt från kina.

Men vid en reklamation, istället för att åka till din närmaste Jula och få en ny, så får du, om du har tur, vänta 40 dagar på en ny.

Är fullt medveten om alla led som ska ha betalt, och det är ju därför jag köper på Aliexpress och slipper betala för allt detta

Och Aliexpress med alla sina återförsäljare, har omkostnader de också, vilket betyder att grejerna de säljer antagligen inte kostade speciellt mycket hos tillverkaren.

MEN det som är intressant är att det blir såna sjuka prispåslag när det väl kommer till Sverige.
Då importerar jag hellre själv och reklamerar mot Aliexpress.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

svar till sen vara på Wish

@Mellanmjölk: skicka frågan till wish kundtjänst de tarbort fakturan om varan inte kommit innan 30 dagar. Kommer varan senar är den gratis. Av 15 saker jag beställt så har tre varit sena mer än 30 dagar klaga du får pengarna tillbaka eller borttagen faktura. Men du måste mejla kundtjänsten på wish de svara på svenska det är bra.

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Är fullt medveten om alla led som ska ha betalt, och det är ju därför jag köper på Aliexpress och slipper betala för allt detta

Och Aliexpress med alla sina återförsäljare, har omkostnader de också, vilket betyder att grejerna de säljer antagligen inte kostade speciellt mycket hos tillverkaren.

MEN det som är intressant är att det blir såna sjuka prispåslag när det väl kommer till Sverige.
Då importerar jag hellre själv och reklamerar mot Aliexpress.

Man håller på se över avtalet med Kina gällande gratis frakt, så snart kanske det inte är så fördelaktigt att handla direkt längre.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Man håller på se över avtalet med Kina gällande gratis frakt, så snart kanske det inte är så fördelaktigt att handla direkt längre.

Jag beställde nyligen ett par kamerafästen för 8kr styck och även med expressfrakt á 170kr inräknat kostade dessa fyra fästen lika mycket som ett enskilt fäste kostar här i Sverige.

Jag förstår givetvis att man som ÅF i Sverige har många utgiftsposter som ska täckas men det går inte att förneka att prispåslagen ibland är helt galna, särskilt när det gäller billiga prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Som många sagt innan, man får vad man betalar för.