Lyckas inte använda Linux* på min stationära dator

Permalänk
Medlem

Lyckas inte använda Linux* på min stationära dator

Hej alla,

Leker och lär mig olika Linux distar, men har fastnat helt på installation av det på min stationära. Hittils har jag försökt med Ubuntu Unity, Ubuntu Gnome samt Linux Mint på både USB och DVD och alla misslyckas på samma steg.

Bootmedian hittas, den frågar vilket språk jag vill använda, sedan om jag vill installer, köra live läge, osv. Oavsett vad jag väljer här så börjar den ladda filerna efter jag valt, sedan kommer det ett eller flera (Beroende på dist) error medelanden som säger att boot-median inte kan hittas.

Alla bootmedia fungerar fint i åtminstone 4 andra helt olika datorer. I stationära fungerar även Windows 7 installation via både USB samt DVD.

Vad är felet och vad kan jag göra?

Relevanta specs:
Gigabyte 990FX-UD5 ver 3.0
Phenom II x6 1100T
8 GB DDR3

Missvisande rubrik redigerad samt smått uppdaterad på förfrågan, se § 3.1. // MOD
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag kan vara helt fel ute, men kan det ha något med utfi att göra? Något i still med att du måste säga boot legacy mode eller liknade?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Jag kan vara helt fel ute, men kan det ha något med utfi att göra? Något i still med att du måste säga boot legacy mode eller liknade?

Inte omöjligt. Jag har den i legacy tror jag (inte hemma just nu) för att jag kör Windows 7, men den kanske kräver UEFI läge för att fungera? Konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander:

Hur hade det varit om du hade postat felmeddelandena? Att mediat funkat i mer än 1 annan dator är fullständigt irrelevant information om inte dessa övriga maskiner specifieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

@NodCommander:

Hur hade det varit om du hade postat felmeddelandena? Att mediat funkat i mer än 1 annan dator är fullständigt irrelevant information om inte dessa övriga maskiner specifieras.

Anser att det är i högsta grad relevant då det visar att avbilderna inte är korrupta.

Men ja, jag kan lägga upp bilder ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Anser att det är i högsta grad relevant då det visar att avbilderna inte är korrupta.

Men ja, jag kan lägga upp bilder ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Den första datorn bevisar detta ja vilket jag skrev men informationen om dom övriga bidrar inte med någon ny information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Inte omöjligt. Jag har den i legacy tror jag (inte hemma just nu) för att jag kör Windows 7, men den kanske kräver UEFI läge för att fungera? Konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Legacy behövs för windows 7, dock så borde det inte spela någon roll för ubuntu men testa dock med uefi läge istället. Installerade du med usb? testa flasha en ny usb, med rufus om du använder windows.

rufus

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Legacy behövs för windows 7, dock så borde det inte spela någon roll för ubuntu men testa dock med uefi läge istället. Installerade du med usb? testa flasha en ny usb, med rufus om du använder windows.

rufus

Har testat med USB ja, använder Linux Live USB då. Kan testa Rufus med om det andra inte hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är inget med uppstartsordningen av hårddiskar i BIOS då? Typ att den installerar filerna på din hårddisk, startar om datorn för att boota på hårddisken men den hittas inte för att den inte är med bland de diskar som den försöker boota på. Eller att bootloadern installeras på fel hårddisk. Testa koppla ur alla hårddiskar utom just den du vill installera på och se om det funkar bättre.

Funkar det att boota CD-skivan / USB-mediat i live-läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inget med uppstartsordningen av hårddiskar i BIOS då? Typ att den installerar filerna på din hårddisk, startar om datorn för att boota på hårddisken men den hittas inte för att den inte är med bland de diskar som den försöker boota på. Eller att bootloadern installeras på fel hårddisk. Testa koppla ur alla hårddiskar utom just den du vill installera på och se om det funkar bättre.

Funkar det att boota CD-skivan / USB-mediat i live-läge?

Nej, den kommer inte så långt. Oavsett vad jag väljer, live läger, installera eller något annat så misslyckas den medans den laddar filerna strax efter att Gnome/Mint loggan syns.

Oavsett om jag väljer UEFI, Legacy eller båda samtidigt (Som mitt moderkort stödjer) så är det samma problem.

Detta är felmedelandet som Ubuntu Gnome ger:

Linux Mint säger detta på _exakt_ samma steg i boot processen:

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, den kommer inte så långt. Oavsett vad jag väljer, live läger, installera eller något annat så misslyckas den medans den laddar filerna strax efter att Gnome/Mint loggan syns.

Oavsett om jag väljer UEFI, Legacy eller båda samtidigt (Som mitt moderkort stödjer) så är det samma problem.

Detta är felmedelandet som Ubuntu Gnome ger: http://www.pasteall.org/pic/show.php?id=89041

Linux Mint säger detta på _exakt_ samma steg i boot processen: http://www.pasteall.org/pic/show.php?id=89042

Antar att du laddar från usbminnet. Kärnan har problem med att använda dina usbportar specifikt usb 2.0 kontrollern och kan därför inte ladda ramdisken som innehåller själva installationsprogramsbiten. Det skall gå att komma runt genom att slå av 2.0 och köra 1.1.
Varför inte skiva fungerar är svårare att svara på men handlar sannolikt om saknade drivrutiner.

http://geekdevs.com/2010/04/solved-unable-to-enumerate-usb-de...
denna post kan hjälpa http://unix.stackexchange.com/questions/72625/why-is-usb-not-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Antar att du laddar från usbminnet. Kärnan har problem med att använda dina usbportar specifikt usb 2.0 kontrollern och kan därför inte ladda ramdisken som innehåller själva installationsprogramsbiten. Det skall gå att komma runt genom att slå av 2.0 och köra 1.1.
Varför inte skiva fungerar är svårare att svara på men handlar sannolikt om saknade drivrutiner.

http://geekdevs.com/2010/04/solved-unable-to-enumerate-usb-de...
denna post kan hjälpa http://unix.stackexchange.com/questions/72625/why-is-usb-not-...

Det kan jag dock svara på. DVD enheten är USB ansluten. Tack! Då har jag något hum om problemet i alla fall... Får mecka lite med det nu.

Edit: Att USB 2.0 inte fungerar med Linux är rätt intressant då mitt tangentbord (Inte specifikt mitt, men min modell) Qpad MK-85 krånglar och vägrar fungera utanför ett färdigbootat operativsystem. Ser även att snubben från din andra länk har samma chipset och moderkortsserie från Gigabyte, bara en billigare modell. Något universalt problem?

Edit 2: Testade med USB 3.0 porten och då är errormedelandet annorlunda.

Edit 3: Ja där ser man. Drog fram en gamal SATA DVD brännare och kopplade in den hastigt, nu bootar den helt korrekt. Nu uppstår dock nya problem i formen av att mus och tangentbord är helt döda, den verkar hellet inte förstå att jag har en ethernet kabel inkopplad. Drivrutiner?!?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Från andra länken aluser postade letade jag mig vidare till detta:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2114055&p=12501746#p...

Lösningen verkar vara att gå in i BIOS och aktivera IOMMU. Det löste både USB-problemet och nätverksproblemet enligt den länken. Jag har i och för sig liknande system (Gigabyte 970A någonting moderkort med en FX-8350) men har för mig jag istället fick inaktivera IOMMU för att lösa något problem. Kan vara värt att testa lite olika inställningar i BIOS och se om det blir någon skillnad.

Edit: Läste vidare i tråden på ubuntuforum och hittade uppdaterad instruktion:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2114055&page=2&p=128...

Permalänk
Medlem

Har du testat med annan USB sticka? Hade liknande fel och löste det genom att använda en annan sticka helt enkelt. Samt använd direkta USB porten på moderkortet inga frontpaneler etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om du bootar ditt installationsmedium och väljer integretetskontroll, vad händer då? Då ser du eventuella fel. Jag tycker du ska försöka hitta en distribution som går att installera direkt från internet. T ex Ubuntu Netboot

http://cdimage.ubuntu.com/netboot/vivid/

Personligen tycker jag att boota från USB-minnen aldrig varit helt smärtfritt och jag själv har återgått till CD-RW och DVD-RW bara för att det är så mycket enklare att bara ladda hem en image och bränna. Radera och bränna om för nästa installation.

Ytterligare en sak, återställ alla inställningar i Bios det kan hjälpa.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Från andra länken aluser postade letade jag mig vidare till detta:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2114055&p=12501746#p...

Lösningen verkar vara att gå in i BIOS och aktivera IOMMU. Det löste både USB-problemet och nätverksproblemet enligt den länken. Jag har i och för sig liknande system (Gigabyte 970A någonting moderkort med en FX-8350) men har för mig jag istället fick inaktivera IOMMU för att lösa något problem. Kan vara värt att testa lite olika inställningar i BIOS och se om det blir någon skillnad.

Edit: Läste vidare i tråden på ubuntuforum och hittade uppdaterad instruktion:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2114055&page=2&p=128...

Ser man på. Där har vi problemet! Att aktivera IOMMU gjorde så att det omedelbart fungerade (I alla fall med Gnome stickan). Har kommit in i Live läget nu, ska se hur installation kan tänkas att gå... Tackar!! Det där hade tagit evigheter att hitta.

Skrivet av Commander:

Har du testat med annan USB sticka? Hade liknande fel och löste det genom att använda en annan sticka helt enkelt. Samt använd direkta USB porten på moderkortet inga frontpaneler etc.

Yes, har använt två olika.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841