Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Medlem

Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Lumia 950

5.2 inch QHD 2560x1440 AMOLED skärm (564ppi)
Qualcomm Snapdragon 808 (1.82GHz hexa-core)
3GB of RAM
Lagring: 32GB samt expansionsplats för microSD
20MP rear camera med Zeiss-teknik "natural flash"
- 4k videoinspelning
5MP Wide angle front facing camera
3000 mAh (utbytbart) samt inbyggd trådlös laddning (QI-standard)
USB Type-C
Pris: ~6500 SEK

Lumia 950 XL

5.7 inch QHD 2560x1440 AMOLED skärm (518ppi)
Qualcomm Snapdragon 810 (8-kärnor) 2 GHz (vattenkyld)
3GB of RAM
Lagring: 32GB samt expansionsplats för microSD
20MP rear camera med Zeiss-teknik "natural flash"
- 4k videoinspelning
5MP Wide angle front facing camera
3340 mAh (utbytbart) samt inbyggd trådlös laddning (QI-standard)
USB Type-C
Pris: ~7000 SEK

Kameran verkar vara en stor säljfaktor i denna mobil. Några bilder tagna med denna finns här

Gemensamt:
*Infraröd Iris-scanner för inloggning med Windows Hello

*Windows Continuum (koppla mobilen till en hub som ger en fulla Windows 10)
- Mer information här

*Båda telefonerna kommer med dual-sim (OBS, Microsoft Sverige tar bara in 950 dual-sim)

*Utbytbart batteri, samt färger svart och vit. Andra bakstycken säljs separat

*Snabbladdning. 50% på 30 minuter

Mer information:
Lumia 950
Lumia 950XL

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Windows 10 skulle släppas 29 juli, va? Hoppas dem släpper dem nya mobilerna tätt där efter. Tappade min 930 så skärmen sprack här om veckan och har ingen lust att betala självrisken på 1500 för laga den. Köper hellre 940 när den släpps.

Många verkar tro dem ska släppas på sen sommaren, känns lite mysko om dem inte ens bekräftat dem.
Men jag hoppas senast på augusti. Kan stå ut med den här i det här skicket tills dess 😋

Permalänk
Medlem

Kom rapporter om att dom ska ha unibody i metall så löstagbart batteri kan vi ju stryka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpusk:

Windows 10 skulle släppas 29 juli, va? Hoppas dem släpper dem nya mobilerna tätt där efter. Tappade min 930 så skärmen sprack här om veckan och har ingen lust att betala självrisken på 1500 för laga den. Köper hellre 940 när den släpps.

Många verkar tro dem ska släppas på sen sommaren, känns lite mysko om dem inte ens bekräftat dem.
Men jag hoppas senast på augusti. Kan stå ut med den här i det här skicket tills dess 😋

29 Juli gäller inte Mobile-versionen. Det ligger längre fram i tiden. Ska jag gissa så slutet på Augusti. Sedan får du lägga till nån månad innan telefonerna finns i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Kom rapporter om att dom ska ha unibody i metall så löstagbart batteri kan vi ju stryka

Skickades från m.sweclockers.com

För mig personligen vore det grymt. Avskyr portar och löstagbart junk. Skulle till och med kunna bli en dealbreaker.
Men det finns ju på budget lurarna om man vill ha. 640 är trevlig tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

29 Juli gäller inte Mobile-versionen. Det ligger längre fram i tiden. Ska jag gissa så slutet på Augusti. Sedan får du lägga till nån månad innan telefonerna finns i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag pratade med marknadschefen och en av utvecklarna i våras så sa de hela tiden "september".
Så din gissning stämmer nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Kom rapporter om att dom ska ha unibody i metall så löstagbart batteri kan vi ju stryka

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, det hade varit tråkigt om det vore sant! jag befinner mig väldigt ofta långt ifrån civilisation på Island, och är i behov av att kunna byta batteri om det skulle behövas. Men är väl lika bra att investera i liten portabel laddare istället. Dock Hade jag gärna kunnat utöka mitt minne, då jag filmar samt fotar en hel del!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Hmm, det hade varit tråkigt om det vore sant! jag befinner mig väldigt ofta långt ifrån civilisation på Island, och är i behov av att kunna byta batteri om det skulle behövas. Men är väl lika bra att investera i liten portabel laddare istället. Dock Hade jag gärna kunnat utöka mitt minne, då jag filmar samt fotar en hel del!

Ingen av föregångarna 920 eller 930 har haft utbytbara batterier så särskilt troligt eller förvånande kan det ju inte vara.
Minneskort börjar nog de flesta tillverkare ta bort eftersom de då kan sälja en modell med utökat minne för 1000kr extra trots att det bara är 10kr extra kostnad för dem.

Permalänk
Medlem

Vart kommer priset ligga på? finns det någon källa om det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ingen av föregångarna 920 eller 930 har haft utbytbara batterier så särskilt troligt eller förvånande kan det ju inte vara.
Minneskort börjar nog de flesta tillverkare ta bort eftersom de då kan sälja en modell med utökat minne för 1000kr extra trots att det bara är 10kr extra kostnad för dem.

920 har rätt enkelt batteribyte. Två små skruvar, kräng av plastbodyn och bytt batteri, klart.

https://www.ifixit.com/Guide/Nokia+Lumia+920+Battery+Replacem...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om er ersättare till 1020. Jag är grymt nöjd med den jag har och ser fram emot att använda windows 10 i den. Har för mig att den kommer sakna i alla fall en w10 funktion Continium. Tror jag kan klara mig utan det.

Klart....kommer det en ersättare till den så kan jag, så klart, tänka mig köpa en ny.

Grammatik och förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

920 har rätt enkelt batteribyte. Två små skruvar, kräng av plastbodyn och bytt batteri, klart.

https://www.ifixit.com/Guide/Nokia+Lumia+920+Battery+Replacem...

Det känns ganska irrelevant. Tror inte de skulle göra baksidan avtagbar bara för att några få skruvat isär sina telefoner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det känns ganska irrelevant. Tror inte de skulle göra baksidan avtagbar bara för att några få skruvat isär sina telefoner.

"Några få" är en ren gissning från din sida och jag kan lika gärna påstå att det är många. Jag tror det är en hel del nu när telefonen börjar närma sig batteribyte men fortfarande fungerar perfekt till allt man vill göra eftersom det är så enkelt och billigt att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Några få" är en ren gissning från din sida och jag kan lika gärna påstå att det är många. Jag tror det är en hel del nu när telefonen börjar närma sig batteribyte men fortfarande fungerar perfekt till allt man vill göra eftersom det är så enkelt och billigt att göra.

Tror min gissning är korrektare än din. Men oavsett, jag tror inte de kommer göra batteriet och baksida på 940 löstagbart utan verktyg oavsett om det är tusentals som skruvat isär sina gamla 920 telefoner. Isåfall skulle de ju lika gärna gjort det med 930.

Men om du hoppas och tror att 940 får utbytbar baksida så är det ok och det är bara att hålla tummarna. Tror dock att du kommer bli besviken. Du kan ju alltid spana in 640/640XL, den har löstagbar baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ingen av föregångarna 920 eller 930 har haft utbytbara batterier så särskilt troligt eller förvånande kan det ju inte vara.
Minneskort börjar nog de flesta tillverkare ta bort eftersom de då kan sälja en modell med utökat minne för 1000kr extra trots att det bara är 10kr extra kostnad för dem.

Nokia har ju kört fast batteri på toppmodellerna sedan i alla fall n8.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nokia har ju kört fast batteri på toppmodellerna sedan i alla fall n8.

N8 är ju ännu enklare än 920 och den har enligt min mening inte heller fast batteri. N8 har också två skruvar, ta loss botten och dra sedan ut batteriet med hjälp av plastflärpen. Hur kan det kallas fast när hela konstruktionen är gjord för att vara lätt utbytbart utan att ha en sladdrig batteriluckas alla nackdelar?

Anser ni att alla personbilar också har fast batteri eftersom man alltid måste lossa en batteribygel av något slag som oftast är skruvad?

Behöver man värma isär telefonen, då kan man prata om fast batteri. När bara två skruvar och enbart en del av chassiet måste lossas, då är det inte fast. Ingen lödning eller liknande behövs. Annars kan man ju t ex säga att många mätinstrument har fast batterier eftersom batteriluckan sitter med två skruvar till det utbytbara 9V-batteriet, just för att det ska sitta säkert vid fall. Datorer har inte fast batteri heller även om man måste öppna lådan för att byta CR2032-batteriet.

Jag hoppas att 940 har liknande lösning så att man enkelt kan byta batteri själv. Hur var det med 930 egentligen? Enkelt som N8 och 920 eller sämre?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

N8 är ju ännu enklare än 920 och den har enligt min mening inte heller fast batteri. N8 har också två skruvar, ta loss botten och dra sedan ut batteriet med hjälp av plastflärpen. Hur kan det kallas fast när hela konstruktionen är gjord för att vara lätt utbytbart utan att ha en sladdrig batteriluckas alla nackdelar?

Anser ni att alla personbilar också har fast batteri eftersom man alltid måste lossa en batteribygel av något slag som oftast är skruvad?

Behöver man värma isär telefonen, då kan man prata om fast batteri. När bara två skruvar och enbart en del av chassiet måste lossas, då är det inte fast. Ingen lödning eller liknande behövs. Annars kan man ju t ex säga att många mätinstrument har fast batterier eftersom batteriluckan sitter med två skruvar till det utbytbara 9V-batteriet, just för att det ska sitta säkert vid fall. Datorer har inte fast batteri heller även om man måste öppna lådan för att byta CR2032-batteriet.

Jag hoppas att 940 har liknande lösning så att man enkelt kan byta batteri själv. Hur var det med 930 egentligen? Enkelt som N8 och 920 eller sämre?

Ja det är lätt att byta batteri i Lumia 920 har själv öppnat min och bytt massor men pratar jag om utbytbart är det bara stänga av öppna luckan plocka ur och sätt i nytt. Inte skruvar klips och kablar som det är i 920 skulle du ex sätta dig på flyget och byta batteriet i din 920? Nej det går inte för skruvmejslar klassas som vapen Själv föredrar jag dock fast batteri eftersom jag aldrig någonsin behövt byta batteri och ogillar luckor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så länge det blir telefoner som tål lite oavsett material (och trådlös laddning är ett måste för mitt beroende... ) Om de blir några super tunna metall prylar som in tål ett fall (eller 20..) ner i ett klinkergolv blir jag mycket mindre intresserad...
Jag använder mina telefoner hårt, otal ställen i stan och huset som har märken efter att min 920 trillat i backen... (så lite lättare än 920 vore bättre för området...)
Sen är skärmens upplösning lite fånig (QHD= 2560*1440) men troligen ett "måste" i försäljnings tick boxarna, jag tycker själv att över FHD är lite overkill och drar onödigt batteri men som sagt personligt tycke och smak.

Men hoppas reparationsmöjligheterna blir lika bra och att telefonen blir ett riktigt flaggskepp, tycker 930 var ok men saknade lite mycket för en uppgradering (glance screen, mer utrymme, etc)...
Hoppas verkligen på microSD eller åtminstone 64Gb version 32 är lite väl tajt så 128 kan jag nog fylla upp rätt snabbt...
Annars får man väl gå över till HTC eller något företag som ändå gör snygga telefoner om det visar sig att Microsoft har tappat all talang på hårdvara... (vilket skulle förvåna med tanke på tex Surface plattorna)

Och 930 är ungefär lika lätt att montera isär som 920 (av vad jag sett i alla fall, har bara fixat upp min 920) lite annorlunda eftersom det är inte två skruvar utan ett bakhölje man "poppar" av

Permalänk
Medlem

Väcker tråden lite, finns det några bekräftade lanseringsdatum att tala om? Lite små rykten kan man ju hitta, såsom fram emot sensommaren augusti/september. Men är nånting spikat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Väcker tråden lite, finns det några bekräftade lanseringsdatum att tala om? Lite små rykten kan man ju hitta, såsom fram emot sensommaren augusti/september. Men är nånting spikat?

Tyvärr inget spikat, men tror väl det blir mer mot hösten.

Uppdaterade första inlägget lite

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

#razeer dom ska väl visas upp i september har jag för mig? Det borde innebära lansering mot oktober-november nånstans. Känns långt bort dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

#razeer dom ska väl visas upp i september har jag för mig? Det borde innebära lansering mot oktober-november nånstans. Känns långt bort dock.

Kan nog stämma mycket väl. Jag som inte är så uppdaterad på det senaste då jag har väldigt mycket med prov för myndigheter nu i dessa tider

Förresten, reagerar på bilden att det ser ut att finnas 2 platser för simkort. Har inte sett uppgifter tidigare om att 950 skulle ha det?

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Bumpar här, är det något som vet någonting om när luren kan komma?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Bumpar här, är det något som vet någonting om när luren kan komma?

"någon gång i november"

Finns på cyberphoto.se.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk

Ska tydligen ha en riktigt bra kamera som ser väldigt lovande ut. Själv så kommer jag nog att vänta till 960 XL nästa år och får nöja mig med min 930 ett år till.

https://www.youtube.com/watch?v=1pPMYFOy3No

https://www.thurrott.com/mobile/windows-phone/6981/microsoft-...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Telefonerna kommer 3 december såg jag på facebook via Microsoft Lumia Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Nån som sett några tester hur snabb den interna lagringen är på lurarna? 950XL borde vara betydligt snabbare iom stödet för eMMC 5.0 i snapdragon 810 men svårt att veta utan tester.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Ska tydligen ha en riktigt bra kamera som ser väldigt lovande ut. Själv så kommer jag nog att vänta till 960 XL nästa år och får nöja mig med min 930 ett år till.

https://www.youtube.com/watch?v=1pPMYFOy3No

https://www.thurrott.com/mobile/windows-phone/6981/microsoft-...

Kommer själv också vänta med en uppgradering från 930, då jag hoppade direkt på från 920 till 930 och även fastän jag är nöjd med det hoppet så kunde jag faktiskt ha väntat några månader och inte betala lika mycket. Denna gång väntar jag helst och ser vad som händer med de nya telefonerna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter angående dual SIm versionen. Endast 950 kommer med dual SIM.

"Vi är glada att se att ni är intresserad av våra nya enheter . När det gäller olika versioner får vi förklara att endast Lumia 950 kommer i två varianter: Single SIM och Dual SIM. Lumia 950 XL kommer med Single SIM.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag beställde en vanlig 950 igår, men funderar på om jag gjorde rätt val.

Jag är rädd för att 950XL är för stor, men samtidigt vill jag ha prestandan eftersom jag har som mål att försöka byta ut min jobbdator och köra Continuum (både internt samt de två kunder jag jobbar mest mot kör RemoteApp, så allt som inte är office kommer jag åt den vägen).

Men vad säger ni som har haft lite mer high-end telefoner? 6 vs 8 kärnor, är det verkligen något man märker av?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!