Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det är ej emot reglerna att använda sådana nycklar eftersom de är äkta. Däremot är det emot reglerna att använd OEM i system där man bytt flera komponenter och sedan ringer och omaktiverar :). Det kanske är moraliskt fel att köpa sådana nycklar, men man köper ju trots allt en nyckel som är oanvänd och äkta och som säljaren erhållit från MS på laglig väg. Det enda omoraliska är ju att säljaren begär pengar för nycklarna, han kunde ju skänkt dem istället till studenter hehe. Så vad ska MS göra, banna nycklar som är 100% genuina och genererade av MS själva? MS vet ju inte vilka som är studenter eller inte då nycklarna som genereras är random.

Men visst om folk vill höja sin moral så kanske ni ska anmäla alla dessa "key shops" eftersom alla programvaror de säljer är troligen liknande d.v.s. nycklar som köps i bulk till utbildningssyfte och reklam och annat. Dvs sådant som inte ens får säljas enligt licensavtalet, kan även gälla spel.

Moraliskt fel? Ej emot regler? Vad dillar du om?

Den enda personen som får använda studentnycklar eller MSDN-nycklar är ju den som sitter på kontot som har fått nyckeln.

https://www.dreamspark.com/Student/Direct-EULA.aspx
Jag är ingen jurist, men jag har mycket svårt att tro att det där EULA:n skulle tillåta att jag tar min studentkey och säljer den till en icke-student.

Sen detta "random", japp, vilken nyckel som funkar är ju "random", däremot har ju MS full koll på vem som har fått en viss fungerande nyckel.
Skulle jag börja sälja vissa av mina hundra, om inte tusentals keys till diverse olika program jag har via mitt MSDN, och MS hittar/köper en av dessa keys, så kommer dom ju kunna spåra den till mitt konto och sen banna alla keys jag hämtat ut.

På samma sätt så jobbade jag förut på ett ställe där vi köpte windowslicenser på "rulle"; tror det var 250 keys per rulle.
MS hade full koll på exakt varje nyckel som låg på den rullen. Så återigen, om vi hade börjat fulsälja dessa rullar online, hade dom då köpt på sig en key, mappat den mot vår rulle och sen spärrat hela rullen (och förmodligen alla rullar) som vi köpt.

Sen "risken" att detta händer är ju kanske inte så stor.
Och sen gör man ju "moraliskt" fel, det "enda" man gör är ju att köpa en legit key som går att installera och uppdatera.
Men skulle man åka på en kontroll så har man ju fortfarande inte en avtalsmässigt korrekt licens.
Mao kan man ju inte gå runt och känna att man gjort rätt för sig genom att betala för en "fungerande" licens.... Visst nyckeln funkar men sättet du brukar den på är ju fortfarande felaktigt.

Mycket annat är ju fishy oxå, ubisoft bannade ju massa FC4 keys:
http://www.ign.com/articles/2015/01/27/ubisoft-deactivates-fr...

Permalänk
Medlem

@dunis90:

Man får slå in en massa siffror för en telefonsvarare. har alltid jag iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag har kollat på en sida som heter "G2a.com" och när man söker på microsoft windows 8.1 professional 32/64 bit CD-Key och ett som heter microsoft windows 8.1 professional 32/64 bit OEM CD-Key. Pris skillnaden är rätt så stor och undrade då vad är OEM? Vad menas med det? Vad är skillnaden mellan OEM och vanlig?

Tack på förhand!

g2a.com ska du hålla dig borta från. de pysslar med skumraskaffärer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4